سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی نوشت:

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه فاز اول بندر آستارا با ظرفیت 600 هزار تن آماده بهره برداری است، گفت: پروژه توسعه فاز دوم بندر شهید رجایی که ظرفیت این بندر را به 6 میلیون TEU کانتینر افزایش می دهد، تاپایان سال به بهره‌برداری می رسد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری امروز خود از افتتاح 82 پروژه دریایی و بندری تا پایان سال جاری، خبر داد و به نکات تازه ای درباره اپراتوری بندرشهیدرجایی اشاره کرد .
سید‌عطا‌ء‌الله صدر امروز طی نشست خبری درباره عملکرد 10 ماهه سازمان بنادر و دریانوردی و پروژه‌های آماده افتتاح در دهه فجر، اظهار داشت: 5 هزار و 800 کیلومتر ساحل در ایران به عنوان کشوری دریایی وجود دارد؛ 11 بندر اصلی تجاری داریم و در کل 120 بندر کوچک و بزرگ در کشور فعال هستند.
وی ادامه داد: مجموعه ظرفیت 11 بندر تجاری 172 میلیون تن تخلیه و بارگیری در سال است‌ که با اجرای طرح توسعه بنادر، ظرفیت تا پایان سال به 184 میلیون تن افزایش می‌یابد. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هم اکنون دو میلیارد دلار پروژه از محل منابع داخلی سازمان و دو میلیارد دلار پروژه با مشارکت بخش خصوصی در بخش دریایی و بندری در حال انجام است.
وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی احداث و ساخت تجهیزات در بنادر نظیر موج‌شکن، حوضچه، اسکله و کانال‌ها را از محل منابع داخلی خود انجام می‌دهد و بنادر را تجهیز می‌کند ضمن آنکه بخش خصوصی هم سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌ها را انجام می‌دهد. معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه توسعه بنادر مسافری در دست اجرا است، اضافه کرد: هم اکنون ظرفیت مسافری بنادر اصلی کشور 10 میلیون و 300 هزارنفر سفر جابه‌جایی است‌ که این رقم در سال گذشته 10 میلیون و 200 هزار نفر ظرفیت عملیاتی بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هم اکنون 60 بندر کوچک چند منظوره توسط سازمان در حال اجرا است که 40 بندر آن تا دهه فجر بهره‌برداری می‌شود که این بنادر نقش توسعه اجتماعی، رونق اقتصادی و محرومیت‌زدایی دارند.
صدر با اشاره به اینکه 82 پروژه دریایی و بندری تا پایان امسال بهره‌برداری می‌شود، گفت: اعتباری بالغ بر یک میلیارد دلار برای این پروژه‌ها هزینه شده است. مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: یکی از این پروژه‌ها توسعه فاز دوم بندر شهید‌رجایی و افزایش ظرفیت به 6 میلیون TEU کانتینر ‌است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از 82 پروژه 9 پروژه با مشارکت بخش خصوصی در دست اجرا است، اضافه کرد: این پروژه‌ها شامل انبار غلات و مخازن روغن خوراکی و احداث پایانه صادرات قیر در بندر امام خمینی (ره)، احداث پایانه فرآورده‌های نفتی در بندر شهید رجایی، توسعه تجهیزات تخلیه و بارگیری در بندر گناوه، توسعه و تجهیزات بندری بندر آستارا، احداث سردخانه و بسته‌بندی میوه در بندر امیر‌آباد و احداث سیلوی غلات به صورت ترانزیت در این بندر است.
در ادامه این نشست، معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سرمایه گذاری سالانه یکهزار میلیارد تومان در توسعه و تجهیز بنادر، گفت: بنادر کوچک چند منظوره در استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان ساخته شده اند.
علیرضا کبریایی در خصوص میزان سرمایه گذاری در بنادر کشور، اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی در هر سال بطور متوسط حدود یکهزار میلیارد تومان در بخش توسعه و تکمیل و تجهیز بنادر سرمایه گذار می کند که تمام این سرمایه گذاری از محل منابع داخلی سازمان است. وی با بیان اینکه سازمان اقدامات توسعه ای را در تمامی بنادر و سواحل کشور اجرا می کند، گفت: بخش خصوصی هم در تمامی بنادر حضور دارد و به فعالیت می پردازد.
معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی به ساخت بنادر چند منظوره در بنادر جنوبی کشور اشاره کرد و افزود: ساخت این بنادر در مراحل نهایی قرار دارد و چند بندر تاکنون به افتتاح رسیده اند. کبریایی تصریح کرد: بنادر کوچک چند منظوره در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان ساخته شده اند تا به عنوان یک عامل تاثیر گذار، سطح درآمدی مناطق را افزایش دهند.
وی با بیان اینکه این بنادر به عنوان بنادر محلی کاربرد دارند، بیان کرد: وجود بنادر چند منظوره در افزایش سطح اقتصادی مناطق تاثیر گذار است، زیرا این بنادر چند منظوره هستند و استفاده های مخلتفی دارند. در پایان نیز معاون دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی از برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی دریایی در تهران خبر داد.
استیری در نشست خبری برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی دریایی گفت: اجرای این نمایشگاه سال گذشته در همایش ارگان‌های دریایی مطرح شد.معاون دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که مکاتبات لازم برای حضور نمایندگانی از کشور‌های خارجی انجام شده است، گفت: 30 درصد از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه نمایندگان خارجی و 70 درصد شرکت‌های داخلی هستند. سیدعلی استیری در جمع خبرنگاران گفت: آگاهی عموم مردم و کارشناسان مرتبط از فرهنگ دریایی و ارایه توانمندی ها و دستاوردهای دریایی جمهوری اسلامی ایران از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه به شمار می آید.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =