فارس نوشت:

مهدی سنایی نماینده مردم نهاوند و رئیس کارگروه خزر کمیسیون امنیت ملی مجلس در یک نشست خبری از برگزاری اجلاس ملی خزر در روزهای 28 و 29 دی ماه خبر داد. وی با بیان اینکه این اجلاس ملی در مرکز استان مازندران و با حضور وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور امور خزر برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: دومین اجلاس ملی خزر با هدف ثبات امنیتی در این دریا و افزایش همکاری‌های اقتصادی و زیست محیطی خزر برگزار می‌شود، چراکه ملت ایران اهمیت خاصی به مسائل خزر قائل و به حوزه خزر حساس است.
سنایی با بیان اینکه رئیس مجلس همواره پیگیر مسائل مجلس است، تصریح کرد: در اجلاس ملی خزر نیمی از اعضای کمیسیون امنیت ملی، نمایندگان مردم ساری و برخی کارشناسان حوزه خزر حضور خواهند داشت تا درباره مباحث مربوط به دریای خزر گفت‌و‌گو کنند.
اهم صحبت های رییس کارگروه خزر کمیسیون امنیت ملی مجلس را در ادامه بخوانید؛
• اجلاس ملی خزر با هماهنگی و همدلی دستگاه‌های مختلف از جمله ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، سازمان کشتیرانی و بنادر، سازمان جغرافیای ارتش، وزارت خارجه و برخی دیگر از دستگاه‌ها برگزار می‌شود، این اجلاس ملی است و بر همین اساس ما از میهمانان خارجی برای حضور در این اجلاس دعوت نکرده‌ایم.
• قرار است در دومین اجلاس دریای خزر مشکلات مربوط به این دریا مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از مشکلات بحث زیست محیطی است، برخی کشورها متأسفانه شرایط زیست محیطی خزر را با خطر مواجه کرده‌اند که امیدواریم پروتکل مسکو که درباره حراست از محیط زیست خزر بود از طرف همه کشورها عملی شود.
• یکی از مشکلات دیگر این است که حمل و نقل هوایی روی دریای خزر انجام نمی‌شود، مثلاً پرواز رشت ـ باکو و برخی پروازهایی از این قبیل لازم است روی آبهای خزر انجام شود.
• ایران و روسیه بر امنیت خزر تأکید دارند و این امنیت را بدون حضور بیگانگان تأمین کرده‌اند. پنج کشور حوزه خزر بر امنیت این دریا تأکید دارند.
• در اجلاس اخیر سران خزر در باکو بر تقویت همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای ساحلی خزر تأکید شده است که امیدواریم این موضوع همواره مورد توجه همگان قرار بگیرد.
• در 11 سال گذشته 31 دور مذاکرات درباره مباحث حقوقی خزر برگزار شده است، آخرین سند حقوقی درباره دریای خزر به قرارداد 1921 تا 1940 ایران و شوروی مربوط است و قرارداد حقوقی جدیدی در این‌باره به صورت سند وجود ندارد و امیدواریم در مذاکراتی که بین کشورهای ساحلی خزر انجام می‌شود، تیم مذاکره‌کننده ایرانی از حداکثر حقوق ایران در آب‌های خزر دفاع کند و حقوق ملت ایران را در این زمینه مورد توجه قرار بدهد.
• در این اجلاس 2 روزه وزیر امور خارجه، نماینده رئیس جمهور در امور خزر، رئیس کمیسیون امنیت ملی، رئیس سازمان جغرافیایی ارتش و برخی دیگر از کارشناسان و مسئولان مربوطه سخنرانی خواهند کرد.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =