هادی معیری نژاد

سرتاسر هفته گذشته طرح زوج و فرد سراسری در تهران اجرا شد برخی جریمه شدند برخی نشدند هوا هم پاک نشد آسمان هم نبارید. در این میان اما کسی نپرسید که آیا انجام چنین طرحهایی و پیشنهاد همیشگی کردن آن نقض حقوق شهروندان نیست؟

در هفته گذشته مانند هفته های پیش با پدیده وارونگی هوا مواجه بودیم پدیده ای که مخصوصا در 10 سال اخیر رشد خطرناکی یافته است اما مسئله این است در بروز و تشدید این پدیده مردم؛ خاصه آنان که مناطق مرکزی شهر زندگی می کنند چه قدر دخالت دارند؟

البته هیچ کس منکر آلایندگی اتومبیل ها و فرهنگ تک سرنشین بودن اتومبیل ها در ایران نیست اما دو سئوالی که باید مسئولان به آن پاسخ دهند این است که اول آیا این علت آلودگی، مقصر چند درصد از آلودگی هوای تهران است؟ و دوم اینکه در آلایندگی اتومبیلها و تک سرنشین بودن آیا مردم تنها مقصرند؟

بنا به اعلام سازمان محیط زیست و کمیته اضطرار آلودگی هوا هر بار که شاخص های آلودگی هوا از حدی فراتر رود چاره در کم کردن تردد و تعطیلی با درجات مختلف است.

البته این نکته را در صورت موقتی بودن و محدود بودن روزهای آلودگی می توان پذیرفت اما آنطوری که به گوش می رسد با افزایش روزهای آلوده وپیشنهاداتی مبنی بر سراسری کردن طرح زوج و فرد به صورت بلند مدت، باید بحث حقوق شهروندی را پیش کشید چرا که در بحث آلودگی هوا شهروندان عادی آخرین حلقه مقصرانند لذا آنان نباید با محدودیت در رفت و آمد تاوان کم کاری دیگر دستگاهها در عدم تدوین طرحی بلند مدت برای برون رفت از بحران زیست محیطی تهران را بدهند.

غیر استاندارد بودن خودروها، سرطان زا بودن بنزین و شایعات و حقایق مربوط به آن، تجمع صنایع آلاینده در تهران ، تخریب جنگلها اطراف تهران و عدم جایگزینی آن همه و همه از دلایلی هستند که شهروندان کمترین دخالتی در آن نداشته اند از طرف دیگر با کمبودهای فاحش شبکه حمل و نقلی داخل شهری مانند مترو و اتوبوسرانی و جمعیت بالای ساکن تهران که مهاجرت ها هر روز به آن ابعاد تازه ای هم می دهد فشار مضاعفی به شهروندانی می آورند که تنها گناهشان این است که صبح می خواهند خود و فزندانشان را به سر کار و مدرسه و.... برسانند.

چند روز پیش از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور در مخالفت با این طرح نقل شد: "برخی از تردد‌های محلی روی ازدحام خودروها در معابر تاثیری ندارد و نباید با افزایش محدودیت‌ها مردم را به زحمت انداخت."

هرچند در روزهای گذشته سازمان محیط زیست بارها اعلام کرده است موافق طرح زوج و فرد سراسری است و حتی رییس این سازمان بر پیشنهاد دائمی شدن آن اصرار کرده است، اما با مخالفت هایی که استانداری با اجرای این طرح داشته و به نظر می رسد بی ارتباط با مخالفت رییس جمهور نیست، امید است چاره ای اساسی برای آلودگی هوا اندیشیده شود وگرنه با افزایش آلودگی باید منتظر طرح های خود خوانده ای مثل بیرون آمدن زوج و فرد آدمها بر اساس شماره شناسنامه و یا الزام به گرفتن خانه در نزدیک محیط کار و... بود

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    الا دو روز دنبال تاکسی گشتی یاد حقوق شهروندی افتادی؟ سلامت بچه ها واجبتر از راحتی من و شماست
    • saman IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
      69 6
      عزیزم با این کارا ی بی برنامه که انجام میشه نه به درده ما میخوره نه به درد بچه هامون در ضمن هیچ کنترلیم نه روی تاکسیا هست نه رو هیچ وسیله عمومی دیگری وهروقت میخوان میرن هر وقت بخوان میان
    • بدون نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
      37 5
      دوست عزیز در این متن به راهکار های اساسی در خصوص رفع آلودگی به جای مسکن های کوتاه مدت توجه داده شده است مگرنه همه به فکر سلامتی خود هستند
    • بدون نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
      57 10
      واقعا متاسفم يا شما از حقوق شهروندي مطلع نيستي يا از بدبختي مردم ... من موندم براي من كه منزلم كرج هست و محل كارم ميدان ونك و مهد كودك فرزندم هايپر استار شما بگو چطور بايد از كرج برم هايپر استار از هايپر هم برم ونك تورو خدا شما فقط طرح بده توي هواي سرد با يه كودك 2 ساله و نيمه ... مي دوني چي كار كردم ... قانون رو زير پا گذاشتم متاسفم ولي راهي نداشتم ماشين اوردم ولي زودتر .... انقدر يه طرفه قاضي نرو به مشكلات مردم فكر كن
    • بدون نام IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
      1 1
      لطفا در طرح زوج و فرد به موتور سیکلت ها، این آلاینده های بزرگ هم توجه شود. . ضمنا هر کسی سعی کند محل کار و زندگی اش در یک شهر باشد تا از نظر اقتصادی توجیه پذیر باشد.
  • مهدی EU ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    52 7
    مسئولان لطفا این مطلب رو بخونن ... فقط مردم رو اذیت نکنن
  • بهزاد IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    28 1
    با سلام . توجه داشته باشید عدالت حکم می کند با توجه به امکان استفاده از وسیله نقلیه در نیمی از سال و احراز تقصیر خودرو سازان و تولید کنندگان بنزین و همچنین شهرسازی و جانمایی مکان های تجاری و خدماتی پر از اشکال و نقص در الکترونیکی کردن خدمات 1- باید قیمت خودرو به نصف عرضه شود 2- عوامل فوق الذکر خسارات و جرایم این اشکالات و هزینه های درمان و حتی دیه افراد را بپردازند.3- واردات خودرو استاندارد و ارزان قیمت (به غیر از چین و هند) آزاد شود4-هزینه تعطیل شدن خودرو سازی ها و دادن همان حقوق و مزایا به کارکنان بیکار شده و ضررهای وضع موجود با هم مقایسه شود.(شاهد: واردات گلف 92 و اپل کورسا و تاثیر آنها بر بازار)
  • بدون نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    55 2
    آقا من موندم که چرا سرویس ادارات دولتی و خصوصی رو نمیزارن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • نیلی یاس IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    38 5
    جانا سخن از زبان ما میگویی...
  • بدون نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    41 3
    این طرح مردم را بیش از پیش به سمت موتور سیکلت سوق خواهد داد و به طبع آن دهها نوع گرفتاری علاوه بر آلودگی بیشتر هوا را در پی خواهد داشت. با این طرح در نهایت تهران مثل شهرهایی چون بمبئی و کراچی و همین طور بسیاری از شهرهای آفریقا خواهد شد. این نوع طرحها آخر بی برنامگی و بی تدبیری در مدیریت و برنامه ریزی شهری است.
  • مريم IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    68 3
    آقايان كه اين طرح هاي گهر بار را مي دهند داراي خودروهايي هستند كه يا پلاك دولتي است يا داراي طرح ترافيك پس براي چه نگران مردم باشند كه از اين سر شهر بايد ساعت 6 صبح حركت كنند بروند محل كار خوشان آن سر شهر. فكر مي كنند تهران دهات كوره است كه بتوان با طي 20 دقيقه راه به مقصد رسيد.
  • داوودی IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    24 47
    به فکر بیماران و کودکان باشید...انقدر خودخواه نباشید...
  • بدون نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    60 3
    مردم عادي هميشه تنها كساني هستند كه غرامت مي پردازند..هم جاني و هم مالي
  • aziz IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    46 1
    به نظر من هم تولید خودروهای بی کیفیت و غیر استاندارد داخلی آن هم با قیمت های نجومی و همچنین تولید بنزین توسط پتروشیمی که فرمولش بنزن می باشد و درصد آلودگی آن بیش از 50 برابر بنزین معمولی می باشد مسبب آلودگی می باشند . و دولت باید بجای زوج و فرد کردن به فکر کارهای زیر بنایی و طولانی مدت باشد.توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و متروی شهری می تواند یکی از راهکارهای اساسی کاهش آلودگی باشد. یادمان باشد که جان انسانها واجب تر از بخودکفایی رسیدن ظاهری در تولید بنزین (بنزن) می باشد.
    • سمیرا IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
      0 0
      در تکمیل عرایض شما باید بگم بنزین با کیفیت وخودروی استاندارد هیبچی؛ بالا غیرتا دیگه تو تهرون ماشین پلاک نکنید اخه مگه این مردم چقدر ماشین می خوان
  • محمد IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    56 4
    هزينه زندگي من با ماشين ميگذره اگر اين طرح را اجرا كنند بدبخت مي شوم.
  • بیطرف IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    37 2
    همه و همه می دانند که آلودگی هوای تهران بیشتر به دلیل وجود کارخانجات بزرگ خودرو سازی و سایر کارخانجاتی که در غرب تهران و جنوب آن قرار دارند می باشد -این کارخانجات علاوه بر تولید خودروهای نامرغوب در ادامه فعالیت خود در حال انتشار آلودگی می باشند
  • بدون نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    85 3
    ماشینو به مردم میفروشن اونم با این قیمتها ، با سودش حال میکنن بعد تازه به مردم میگن کی حق داری از چیزی که بابتش پول دادی استفاده کنی کی نکنی . خدایا مددی
  • عجب IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    28 6
    آقاي معيري اين پايمال شدن حقوق شهروندي نيست اگر ما مردم عاقل باشيم و خريد بنزين را تحريم كنيم ديگر اين اتفاقات نمي افتد كه حقوق ما پايمال شود وقتي خودمان دلمان براي خودمان نميسوزد توقع داريد ديگران براي ما دلشان بسوزد. اين پند را از ما داشته باشيد آنوقت ببينيم كه بنزين آلوده كجا فروش خواهد رفت كمي فكر كن
  • کاوه IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    73 2
    اتومبیل بی کیفیت و خارج از رده تولید میکنیم و اونو 5 برابر قیمت واقعیش به مردم می فروشین ...اونوقت میگید همونو نیارن تو خیابون ؟؟!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    29 1
    مگه تا حلا كه اومدن از چندين سال پيش محدوده زوج و فرد درست كردن يا محدوده طرح ترافيك به اين چيزا توجه داشتن مردم اون منطقه گناهشون چيه كه بايد تو اين منطقه اسير بشن نكنه خيلي پولدارن ميتونن جابجا بشن!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    28 2
    ميشه لطفا رسيدگي كنيد و اعلام كنيد من كه يك بچه 5 ساله دارم و بايد ببرم مهد نزديك اداره روزهايي كه نمي تونم ماشينم رو در بيارم يا بايد هزينه آژانس پرداخت كنم كه همان قيمت جريمه رو بايد بپردازم براي رفت و برگشت و اگه بخوام با تاكسي برم بايد كلي مسير عوض كنم و از پل عابر با يك بچه اين ور اون ور كنم چرا وقتي قانون ميزارن كمي يه كم فقط به مغزشون زحمت بدن و فكر كنند بدبخت هايي مثل ما بايد چكار كنيم ؟ در حاليكه مي تونيم با نشان دادن برگه مهد از طرح زوج و فرد و جريمه معاف بشيم اين ديگه كاري داره و در ضمن مگه چند خانم كارمند بچه مهدي توي تهران هستند ؟
  • حميد IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    31 1
    والا ما پرسيديم هيچ كس جوابمو نداد.شما يه زحمت بكشيد تحصيلات و سوابق كاري اين آقاي رئيس سازمان محيط زيست رو بررسي و اعلام كنيد ببينيم اين نظريه شگرفت از كجا نشات گرفته.به خاطر اينكه ايشون و ديگر مسئولين محترم وظيفه شون رو درست انجام ندادند مردم بايد از بسياري از فعاليت هاي روزانه محروم شن.
  • مجید10 IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    55 2
    یه سوال!!!!چرا وقتی که می میتونیم از 365 روز سال تقریبا" 200 روز ماشن بیاریم بیرون باید پول بیمه و عوارض سالیانه و همه چی رو کامل بدیم؟؟؟؟؟آیا این بی عدالتی نیست؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    53 1
    من یک خانم هستم در قوانین این کشور به من اجازه نمیدهند که با دوچرخه تردد کنم تا هم سلامتی داشته باشم و هم هوا پاک باشد امنیت جامعه هم به من اجازه نمیدهد تا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنم. به چه اجازه ای به من میگویند ماشین تک سرنشین حرکت نکند؟
  • بدون نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    26 2
    گل گفتی اما کو گوش شنوا! آقایون همشون یا طرح ترافیک دارن یا با ماشین اداره می برن و میارنشون دیگه از مردم خبر ندارن
  • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    27 2
    آقاي محمدي زاده چون ناراحتي قلبي داره و ارديبهشت ماه هم بخاطر آلودگي تو بيمارستان بوده يه همچين نظراتي رو مي ده.بالاخره ماشين اداره هست ايشون براي خودرو شخصي اش هم راحت آرم طرح مي گيره بقيه هم مشكل دارند كه دارند.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    32 1
    ین طرح فقط برای مردم فقیر وکارمندان متوسط می باشد پولدارها که غمی ندارند
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    16 0
    اتوبوس آمد ؟
  • بدون نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    40 2
    حقوق شهروندی؟ اینی که گفتی یعنی چه؟!
    • حميد IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
      18 1
      يعني اون چيزي كه تو دين ما گفته شده تو اديان ديگه رعايت مي شه. به قول اقبال لاهوري بعد از بازگشت از اروپا "مسلمان نديدم ولي مسلماني ديدم".
  • شهروند آگاه به جقوق شهروندي IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    3 4
    آقاي معيري نژاد،بهتر است ابتدا تعريف حقوق شهروندي را ياد بگيريد.با اين طرز تفكر،شما چه ميكنيد؟شهرونداني كه ماشين ندارند،خواسته يا ناخواسته،كودكان و افراد مسن،چه كار كنند؟واقعا كه.
    • بدون نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
      0 0
      دوست عزیز متولی حقوق همه اینها دولت است که نباید تضییع حقوقمردم برایش عادی شود آنهم برای کم کاری دستگاههای دولتی این مطلب در مورد این حقوق است نه شکاف بین ماشین دارها و ندارها...به این نکته هم توجه کنید
  • بدون نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    12 0
    فراموش نكنيم كه مردم براي خودروهاشون معادل يك سال كامل عوارض و ماليات و از همه مهمتر بيمه پرداخت ميكنن ولي فقط نصف يك سال رو حق دارن ازش استفاده كنن!
  • بدون نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    7 0
    من که تو کل دوره اجرای این طرح از ماشینم استفاده کردم و جریمه هم نشدم...ماشین خریدم استفاده کنم...
  • S@JJ@D IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    6 0
    این زوج و فرد فقط یه مسکنه! اونم مسکنی که تا ترکش میکنی دوباره دردش برمیگرده! چند تا راه مناسب هست تا یواش یواش این آلودگی به طور کامل برطرف بشه : 1- اینو بین مردم جا بندازیم که اتومبیل شخصی رو فقط برای کارای ضروری و در مسافتهای طولانی بکار ببریم نه برای دور دور تو شهر! 2- فرهنگ دوچرخه سواری رو بین مردم رواج بدیم ، مگه ما چه فرقی با مردم آمستردام هلند داریم؟! یه نگاهی به این مطلب بندازین : http://www.khabaronline.ir/link/271257 مسئولینم اینقدر گیر به خانما ندن ، یه حجاب معمولی داشته باشن بذارن بیان دوچرخه سواری! 3- مسئولین امکانات حمل و نقل عمومی رو گسترش بدن ، این امکانات باید اونقدر عالی و راحت باشه که طرف متقاعد بشه اتومبیل شخصیشو بذاره خونه و با استفاده از این امکانات بره سر کارش!
  • منصف IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    13 1
    الان 4 سال که ما در جنوب شرق تهران قرباني اين بي عدالتي هستيم اما جاي سوال داره که تا تيغ طرح زوج و فرد به گردن شما هم نزديک شد فرياد وا شهروندا سر مي دهيد؟!!
    • بدون نام IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
      1 0
      از کجا می دونی این بابا کجا میشینه شاید بچه محل شما باشه
  • بدون نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    8 1
    پیشنهاد میکنم سازمانهای و وزارتخانه ها به اطراف شهر تهران و حومه و شهرهای نزدیک انتقال بیابد تا مشکل ترافیک حل شود از طرفی با ایجاد مترو میتوان به مشکل شهروندان پاسخ مناسب داد . مشکل تهران عدم وجود پراکندگی شهری است .
  • حامد IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    2 2
    باید زوج و فرد در تمام تهران اجرا شود.مگه فقط تعداد ماشین های جنوب تهران زیاده یا کسایی که جنوب تهران می شینن هوا رو آلوده می کنند.
  • حمید شریف IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    با سلام ایا وسایل حمل و نقل عمومی و خصوصی به وفور و سر وقت در دسترس.. تراموا و مونو ریل و.. از همان جلوی درب خانه رد می ود ..از طرفی کسی نمی گوید تا یکی دو سال دیگر خودرو تعداد زوج ها یا فرد ها به تعداد کل خودروهای امروز خواهند بود،انوقت چه؟ ..سوما و ثروتمندان محترم هم که از همان پارسال با خریدن چند ماشین دیگر هم زوج و فرد خود را تکمیل کردند و هم دو سه برابر سود بردند و حالا صبح به صبح در هوای یخ زده با شیشه های با داده نیم بخار گرفته ((که حکایت از بخاری تا دندان روشن ان ماشین دارد)) از جلوی جماعت لرزان ایستاده در صف چند ستونی اتوبوس و تاکسی خطی و ... رد میشوند و با گوشه چشمی نازک و تک بوقی یخ زدگان محترم را به کناری رانده و معکوس کشان میروند تا به موقع به هر جا که می خواهند برسند