امین الله رشیدی، خواننده‌ای که نخستین آهنگ همایون خرم با نام «غروب عشق» را خوانده است، لطافت و استحکام نوازندگی او و توانایی‌اش در آهنگسازی را بی‌نظیر خواند.

به گزارش خبرآنلاین، صبح یک شنبه اول بهمن، مراسم تشییع پیکر زنده یاد همایون خرم در حالی از مقابل تالار وحدت برگزار شد که در آن جمع زیادی از هنرمندان عرصه موسیقی در کنار انبوه مردم حضور داشتند.


در حاشیه این مراسم، فرصتی دست داد تا با خواننده‌ای که روی نخستین آهنگ استاد همایون خرم خوانده است، گفت‌و‌گو کنیم. امین الله رشیدی، با یادآوری خاطراتش از اولین سال‌های دهه 30 خورشیدی گفت: «حدود 60 سال پیش با آن زنده یاد آشنا شدم. آن زمان در یکی از ارکسترهای رادیو که سرپرستش علی محمد خادم میثاق بود، می‌خواندم که همایون خرم نیز به عنوان نوازنده ویولن به ما پیوست. صدای ساز او در بین نوازنده‌های هم دوره‌اش منحصر بفرد بود و در عین استحکام، لطافت خاصی داشت.»


این خواننده و آهنگساز پیشکسوت ادامه داد: «من در دهه 30 خورشیدی، با چهار نوازنده ویولن که شاگرد مبرز ابوالحسن خان صبا بودند، کار کردم. مهدی خالدی، حبیب الله بدیعی، علی تجویدی و همایون خرم همگی از محضر استاد صبا درس گرفته بودند که در آن میان سبک نوازندگی همایون عزیز بیش از سه نفر دیگر به روش معلم بزرگش نزدیک بود. با این حال نوآوری‌هایی در کارش داشت که باعث می‌شد همه مفتون نوازندگی محکم، درست، گوش نواز و دل نشین او شوند.»

 

امین الله رشیدی در مراسم تشییع پیکر استاد همایون خرم


او افزود: «شاید برای آنکه لطف و استحکام نوازندگی‌اش به درستی درک شود، بهترین نمونه قطعه‌ای باشد که در آلبوم سوم من با نام «افسونگر» آمده است. او در آن قطعه، تو دستگاه دشتی با ساز ویولن جواب آواز مرا می‌دهد که هر وقت دوباره گوش می‌کنم، از آن همه تسلط و توانایی حیرت زده می‌شوم.»


رشیدی تاکید کرد: «در زندگی هنری همایون خرم، مهم‌تر از نوازندگی ویولن، توان آهنگسازی‌اش بود که از حس هنری درونش، آشنایی‌اش با ریاضیات و علم و موسیقی و تمرین و پشتکار زیاد سرچشمه می‌گرفت. فکر می‌کنم سال 1331 بود که نخستین آهنگش با نام «غروب عشق» را ساخت، تورج نگهبان رویش ترانه سرود و من خواندم. آن قطعه را در استودیو شهرزاد در خیابان نادری روی صفحه بزرگ ضبط کردیم که چند سال پیش در ششمین آلبوم خود با نام «بخت گمشده» منتشر کردم.»


این خواننده با اشاره به اینکه همایون خرم در عرصه آهنگسازی، با نوآوری‌هایش جریانی تازه و نو را پدید آورد، افزود: «بعد‌ها در‌‌ همان دهه 30 چند قطعه دیگر با هم کار کردیم که تعدادش شاید بیش از 10 تا باشد. البته در ادامه چون ایشان با پیوستن به برنامه گل‌ها، بیشتر شیوه موسیقی سنتی را در پیش گرفت، دیگر فرصت همکاری پیدا نکردیم.»
 

امین‌الله رشیدی با بیان اینکه هیچ‌گاه فکر نمی‌کرده هم «غروب عشق» را بخواند و هم غروب عشق را ببیند، تاکید کرد: «جدا از بحث هنری، سجایای اخلاقی همایون خرم چون رو و خوی خوش، فروتنی و لطافت طبع و روحیه طنازش از او انسانی وارسته و بزرگ ساخته بود. .»
57245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 272010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی US ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    21 0
    روح استاد خرم شاد ... خدا استاد رشید رو حفظ کنه
  • مجتبی IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    7 0
    روح استاد مهندس همایون خرم شاد و راه هنریش پر رهرو باد در ضمن دشتی دستگاه نیست بلکه آوازی است در دستگاه شور
    • بدون نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
      3 0
      گروه فرهنگ و هنر: با تشکر از این کاربر محترم، بابت این اشتباه از استاد امین الله رشیدی و مخاطبان خبرآنلاین پوزش می خواهیم. «شور» از دستگاههای پرگوشه موسیقی ایرانی است که چهار آواز مستقل نیز به نامهای افشاری, ابوعطا, بیات ترک و دشتی از ملحقات آن به حساب می آیند. دشتی از زیباترین متعلقات آوازی دستگاه شور است که آن را آواز چوپانی نیز نامیده اند. این آواز با اینکه حال و هوایی غم انگیز و دردناک دارد، اما در عین حال بسیار لطیف و ظریف نیز هست. غم و حزنی که در آواز دشتی وجود دارد، می تواند ناشی از فراق یار ، رنج و سختی زمانه یا حتی از عشق به میهن و وطن پرستی و ... باشد.