۰ نفر
۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۷

دانشمندان با استفاده از ذرات مغناطیسی توانسته‌اند فلزات سمی مانند سرب را از بدن انسان خارج کنند.

دانشمندان کره‌جنوبی احتمالا راهی برای پاکسازی خون از فلزات سنگین و خطرناکی از جمله سرب پیدا کرده‌اند.

در این روش از گیرنده‌های مغناطیسی خاصی استفاده شده که برای این منظور ساخته شده‌اند. این گیرنده‌ها که از حامل سرب به همراه ذرات مغناطیسی تشکیل شده‌اند، پیوندی محکم با یون‌های سرب برقرار می‌کنند که در مراحل بعدی به سادگی جدا می‌شود.

از لحاظ نظری این شیوه سم‌زدایی همانند همو‌‌دیالیز عمل می‌کند: خون به درون محفظه‌ای خارج از بدن هدایت می‌شود؛ این ذرات آهنربایی باردار با استفاده از میدان مغناطیسی از خون جدا می‌شود و در نهایت، خون تصفیه شده به بدن بیمار بازگردانده می‌شود.

سرب، فلزی سنگین و خطرناک است و مخصوصا می‌تواند در کودکان ایجاد مسمومیت فلزی بکند. به همین دلیل فرایند مسمومیت‌زدایی اثربخش و ایمن آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

پژوهشگران دانشگاه ملی جیونگ‌سانگ در کره‌جنوبی به سرپرستی جانگ هووا جونگ موفق شده‌اند با استفاده از این روش تا 96 درصد یون‌های سرب موجود در نمونه‌های خون را از جدا کنند. به گفته این دانشمندان، ذرات مغناطیسی استفاده‌شده در این روش سازگار با محیط‌زیست هستند.

مسمومیت با سرب در کشورهای توسعه‌یافته، یکی از حوادث ناشی از کار به شمار می‌رود و کسانی که با رنگ‌های ساختمانی یا بنزین سر و کار دارند، ممکن است در معرض آن قرار بگیرند. علاوه بر این افراد، گاهی کودکان نیز قربانی مسمومیت با سرب می‌شوند. کودکی که مقدار زیادی سرب ببلعد، در معرض کم‌خونی شدید، ضعف عضلات و آسیب‌های مغزی قرار می‌گیرد.

در اغلب موارد، مسمومیت با سرب روند آرامی دارد و حاصل انباشته شدن این فلز در خون طی سال‌های متمادی است؛ مانند تنفس در هوای آلوده ابرشهری مانند تهران.

رویترز، 16 ژانویه - مترجم : محبوبه عمیدی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =