۱ نفر
۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۱

استفاده سازمان سیا از خاک عربستان سعودی برای کشتن اعضای القاعده شاید موضوع تازه ای نباشد اما افشای این خبر که سعودی خاک خود را برای این کار در اختیار سازمان سیا گذاشته می تواند دردسری تازه برای این پادشاهی محسوب شود.

روز چهارشنبه رسانه های آمریکایی فاش کردند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا در دوسال گذشته از یک پایگاه هوایی مخفی در خاک عربستان سعودی برای به پرواز درآوردن پهپادهای خود برای کشتن اعضای القاعده در شبه جزیره و خصوصا یمن، استفاده می کرده است.
این خبر از لابلای یادداشت های درز کرده از وزارت دادگستری آمریکا به دست آمده است. در این سند که وب سایت شبکه تلویزیونی ان.بی سی آمریکا، فایل پی دی اف آن را منتشر کرده دلایل قانونی برای مشروع بودن استفاده از پهپادها برای کشتن شهروندان آمریکایی عضو القاعده که خطری جدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می شوند، اقامه شده است. در لابلای استدلالات به عمل آمده در این متن به ماجرای کشتن انور الاولقی روحانی تندروی آمریکایی الاصل در یمن از طریق پهپادی که از پایگاه مخفی سازمان سیا در عربستان سعودی به پرواز در آمده اشاره شده است.
در سال 2011 زمانیکه انورالاولقی که در لیست سیاه اف بی آی و سازمان سیا قرار داشت در یک عملیات ترور توسط پهپادهای آمریکایی در یمن کشته شد، برخی از تحلیلگران به این موضوع اشاره کردند اما این صدا بلافاصله در هیاهوی رسانه ای و سیاسی ناشی از درست بودن یا نبودن اقدام آمریکا در کشتن شهروندان خود، محو شد.
در عملیات های بعدی پهپادهای آمریکا در یمن که از زمان روی کار آمدن باراک اوباما تقریبا به یک راهبرد موثر و مورد تاکید در سیاست اطلاعاتی-امنیتی-دفاعی این کشور تبدیل شده و نمونه های دیگر آن را خصوصا در پاکستان می بینیم، همراه با افزایش انتقادات به این روش بازهم سخنان پراکنده ای مبنی بر میزبانی عربستان سعودی برای این شکارچیان بی رحم و بی احساس در رسانه ها مطرح شد اما نتیجه ای در بر نداشت.
انتشار این خبر که با سند لو رفته از وزارت دادگستری آمریکا هیچ جایی برای تکذیب و توضیح عربستان سعودی باقی نگذاشته، رسما یک رسوایی مذهبی، سیاسی و امنیتی برای عربستان سعودی پدید آورده است.
سوای از اینکه عربستان سعودی به واسطه مکه و مدینه و مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) مهمترین کشور اسلامی در جهان است، رژیم سعودی نیز با تکیه برهمین قداست مدعی مرکزیت جهان اسلام و دست کم مرکز ثقل اسلام سنی است. از این گذشته ریشه سلفی گری، اسلام جهادی و تندروی های موجود در گروه های جهادی از جمله القاعده عمدتا در عربستان سعودی است. این جایگاه سبب شده است که رژیم سعودی همواره به خاطر نزدیکی و همکاری با آمریکا که در اندیشه گروه های یاد شده بزرگترین دشمن اسلام محسوب می شود مورد شماتت و انتقاد قرار گیرد. از همین رو سعودی ها بارها چه در گذشته و چه در حال به نوکری و خدمتگزاری بی قید و شرط به آمریکا و اینکه لایق خدمتگزاری به حرمین شریفین نیستند متهم شده اند. در ابتدای دهه 90 و پس از استقرار نیروهای نظامی آمریکا در عربستان سعودی به منظور حمله به عراق نیز همین موضوع به یکی از درگیری های اصلی عربستان سعودی با تندروهای مذهبی-سلفی و از جمله بن لادن تبدیل شد.
افشای این خبر که داعیه داران مرکز جهان اسلام بستر لازم برای کشتن مسلمانان را به بهانه تروریست بودن یا عضو القاعده بودن فراهم کرده است اگر یک رسوایی مذهبی و سیاسی نباشد چه نامی خواهد داشت؟ اکنون عربستان سعودی بیش از گذشته رسوا و در پیشگاه مسلمانان جهان تحقیر خواهدشد و بزودی سیل انتقادات از زوایایی مختلف مذهبی، سیاسی و امنیتی روانه ریاض خواهد شد.
این رسوایی خشم و ناراحتی مسلمانان شبه قاره ازجمله همه کسانی که در یمن با گروه های تندروی سلفی و القاعده همدلی وهمراهی دارند را برخواهد انگیخت و عربستان را تا مدتی در وضعیت آماده باش امنیتی قرار خواهد داد چرا که بهانه لازم برای انتقام گیری گروه های تندروی فعال در شبه جزیره به دست آمده است.
از سوی دیگر وجود پایگاه مخفی سازمان سیا در خاک عربستان، ناراحتی و خشم همسایگان این کشور از جمله ایران را نیز در پی خواهد داشت و در وخیم تر شدن مناسبات از پیش تیره شده این دو کشور نقش آفرینی خواهد کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دوست نويسنده IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    10 10
    اين نه اولين بار است و نه آخرين باري كه عربستان كمر به خدمت كشورهاي غربي و در راس آنها امريكا مي بندد ؛ اين دولت پادشاهي در بعضي موارد به صورت پنهان و آشكار حتي در عملياتهاي تروريستي در كشورهاي مسلمان من جمله عراق ؛ بحرين ؛ يمن ؛ سوريه و حتي در استان خوزستان ايران (جهت تقويت گروه هاي جدائي طلب عرب خوزستان ) نيز دخالت داشته و دارد. به نظر من اين رويه ي دولت پادشاهي سعودي بزودي دامن خود آنها را خواهد گرفت و انشالله بيداري اسلامي در اين نقطه از سرزمينهاي اسلامي نيز به ثمر خواهد نشست. آمين