۰ نفر
۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل از تعامل اوباما و نتانیاهو و تأثیرات منطقه‌ای آن می‌گوید.

اوباما ماه آینده به اراضی اشغالی فلسطین سفر خواهد کرد. اهمیت این سفر از آن روست که نخست وزیر رژیم صهیونیستی به صراحت نارضایتی خود را از انتخاب مجدد اوباما ابراز داشته و تضاد در روابط میان دو طرف در دوران ریاست جمهوری اوباما به بالاترین میزان خود رسیده بود.
مهدی مطهرنیا در گفتگویی با خبرآنلاین پیرامون تضاد نگاه اوباما و نتانیاهو و اینکه آیا راستی‌های افراطی می‌توانند مانعی در راه تحرکات ایالات متحده آمریکا باشد، می‌گوید: به نظر می رسد قدرت راستی های رادیکال، مدیریت را برای ایالات متحده سخت‌تر خواهد کرد، اما در عین حال می‌تواند ابزاری قدرتمندی برای پیاده کردن نیات خاورمیانه‌ای ایالات متحده آمریکا در باب کشورهای هدف به ویژه ایران باشد. چرا که در قدرت هوشمندتر آمریکایی ترکیبی از قدرت سخت و نرم وجود دارد و ایالات متحده آمریکا می تواند بُعد سخت افزاری تحرک علیه جمهوری اسلامی ایران را در ادبیات راست گرایان افراطی حاکم بر تل آویو مدیریت کند و بُعد نرم افزاری آن را توسط مثلت چاک هگل، جان برنن و جان کری پیش ببرد. در این چهارچوب به نظر می‌رسد که آنها بتوانند مکمل هم باشند علیرغم آنکه می‎‌توانیم بگوئیم که روی کار آمدن راست گرایان افراطی در اسراییل می‌تواند موج مخالف با تحرک اوباما را در ایالات متحده آمریکا برانگیزد، اما اگر این موج مخالف به گونه‌ای باشد که ایالات متحده آمریکا بتواند موج سواری خود را مبتنی بر قدرت هوشمندتر آمریکایی بر امواج راست گرایی افراطی در اسراییل سوار کند خواهد توانست در خاورمیانه پیشرفت‌هایی را در این زمینه داشته باشد.
مطهرنیا می‌افزاید: روی کارآمدن راست گرایان افراطی در دورۀ بعدی را باید "سناریوی طوفان خشمگین" نامید. اگر سناریوی آیندۀ ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه براساس قدرت هوشمندتر دنبال شود آنچه مسلم است اینکه اسراییل می‌تواند نقش طوفان خشمگینی را بازی کند که در واقع قدرت نرم ایالات متحده آمریکا و ادبیات مدبرانۀ اوباما در برابر با کشورهای مانند ایران و سوریه وارد میدان شود و تهدیدات راست گرایان افراطی می‌تواند مکمل آن در چهارچوب پیاده شدن هوشمندتر طرح آمریکایی باشد. در عین حال اگر روی کارآمدن رادیکال‌های افراطی با مدیریت خوب آمریکایی‌ها روبرو نشود، به نفع کشورهای منطقه خواهد بود، چرا که این طوفان خشمگین زمینه‌های ایجاد همگرایی در منطقه را بیشتر خواهد کرد و زمینه‌ساز ایجاد فضای مثبت در همگرایی بیشتر در این جناح‌ها خواهد شد.
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =