۰ نفر
۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۵

ناصر مواهدی

 در سال 1372 همزمان با ارائه برنامه دوم توسعه به مجلس بحث جهش قیمت های انرژی و تصویب بودجه سال 1373 نیز مطرح بود در آنزمان بحث جهش قیمت های انرژی به دلیل بالا بودن ریسک اجرای آن منتفی شد و به دلیل آنکه برنامه دوم توسعه نیز براساس همین مکانیزم دیده شده بود با یک سال تاخیر به اجرا گذاشته شد .براین اساس تنها سالی که بین برنامه های توسعه وقفه افتاده است در سال 1373 بوده که این امر نیز ناشی از عدم اجرای طرح حهش قیمت های انرژی و تغییر برنامه دوم توسعه بود .

این تجربه را نیز می توان مشابه وضعیت فعلی  دانست. در شرایط فعلی همزمان هم بودجه سال آینده و هم طرح تحول اقتصادی با محوریت آزادسازی قیمت حامل های انرژی و برنامه پنجم توسعه باید در مجلس بررسی و تصویب  شود اما اتفاق های امروز با تجربه سال های 72-73 کمی متفاوت است .چرا که در شرایط فعلی وقفه یک سال و حتی 5 سال برای اجرای برنامه پنجم توسعه و طرح تحول اقتصادی نمی تواند کمکی به شرایط فعلی کند .ضمن آنکه با جهت گیری فعلی مجلس به نظر نمی رسد مخالفتی از سوی این قوه با اجرای طرح تحول اقتصادی بشود.

در طرح تحول اقتصادی با ایراداتی مواجه هستیم که متاسفانه با یک سال تعویق نیز نمی توان آنها را حل کرد چرا که مشکل اساسی ما نحو نگرش و نظام برنامه ریزی در کشور است . اگر بخواهیم برنامه 5 و طرح تحول اقتصادی را اصلاح کنیم باید کل ساختار را تغییر بدهیم .برنامه ای که امروز از آن به عنوان برنامه پنجم توسعه یاد می شود اصلاح آن در شرایط کنونی نیز جواب نمی دهد .بحث اصلاح نیازمند یک فضای سیاسی مناسب برای نقد و بررسی است در حالیکه فضای نقد کاملا در کشور بسته شده است بنابراین 5 سال فرصت هم راه مناسبی برای اصلاح برنامه نیست چرا که تا زمانیکه فضا برای نقد بسته است وهر کارشناسی از نقد پرهیز می کند نمی توان یک برنامه را اصلاح کرد .در شرایط فعلی ابتدا ما نیازمند یک نگرش متفاوت نسبت به فضای برنامه ریزی هستیم و باید بدانیم که با شعار نمی شود مشکلی را حل کرد.

کارشناس اقتصادی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 27611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۱
    0 0
    همین قدرنظریه های کارشناسان اقتصادی مطرح می شود نشان از امیدواری است که دست اندرکاران بی تدبیری نکنند وجامعه را بااین طرح هدفمند به بحرا ن نکشانند.