مهر نوشت:

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با تشریح جزئیات راه‌اندازی سامانه اندازه‌گيري انرژي در شبكه برق از نصب 25 هزار كنتور سنجش انرژي در شبکه برق خبر داد و اعلام کرد: با راه‌اندازی این سامانه در نيروگاه‌ها، تاسیسات توزيع، خطوط انتقال، خطوط فوق توزيع و ترانس‌ها، افت انرژي به‌صورت لحظه‌اي محاسبه می‌شود.

 

حسین میرزایی با اشاره به راه‌اندازی سامانه اندازه‌گيري انرژي شبكه برق، هدف از طراحی، ساخت و نصب و بهره برداری از این پروژه برقی سنجش و پايش انرژي به‌صورت آن‌لاین در سطح شبکه برق کشور است، گفت: اين سامانه با ماموريت ايجاد شبكه مكانيزه، هوشمند و با مديريت متمركز براي اندازه گيري، قرائت، انتقال داده‌هاي شبكه برق در بخش عرضه، تقاضا، انتقال و ارتباط برون مرزي راه اندازي شده است.

معاون فني و هماهنگي شركت مديريت شبكه برق با بیان اینکه در اين طرح 25 هزار كنتور اندازه‌گيري در تمامی مبادي شبكه برق شامل نيروگاه‌ها، تاسیسات توزيع، خطوط انتقال، خطوط فوق توزيع و ترانس‌ها نصب شده است، تصریح کرد: با راه‌اندازي اين سامانه محاسبه افت انرژي به صورت لحظه‌اي در شرکت‌های برق‌ منطقه‌اي و شركت مديريت شبكه برق فراهم می‌شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه با راه‌اندازي اين سامانه به راحتي مي‌توان بورس انرژي را راه‌اندازي و مديريت كرد، اظهار داشت: با توجه به اهميت خطوط انتقال برق برون مرزي، علاوه بر كنتورهاي اصلي، يك دستگاه كنتور پشتيبان در هر كدام از 26 خط برون مرزي كشور نصب شده است.

وی با یادآوری اینکه براي قرائت و انتقال اطلاعات 10 پست فوق توزيع كه در نقاط كور مخابراتي قرار دارند، ترمينال‌هاي ماهواره‌اي نصب شده است، بیان کرد: تاكنون براي راه اندازي فاز نخست اين پروژه كنتورهاي سنجش انرژي در شبكه برق كشور نصب شده است.

میرزایی با اشاره به تامين نرم افزار قرائت از راه دور و بهره‌برداري از شبكه سنجش انرژي فعال در 1800 پست برق، تبیین کرد: تاکنون اقدامات لازم براي نگهداري تجهيزات سخت افزاري سنجش انرژي و پشتيباني نرم افزارها، تامين اطلاعات مورد نياز تبادلات انرژي در بخش برون مرزي، تامين اطلاعات مورد نياز صورت حساب‌هاي بازار برق، تامين اطلاعات انرژي توليدي نيروگاه‌هاي خصوصي و توليد پراكنده و ارائه آموزش‌هاي لازم براي كاربران انجام شده است.

معاون شركت مديريت شبكه برق از نصب و راه اندازی 25 هزار دستگاه كنتور سنجش انرژي در دو مرحله خبر داد و افزود: همچنین پنج هزار كنتور نيروگاهي و فوق توزيع درحال بهره برداري و 20 هزار دستگاه در پست‌هاي انتقال، فوق توزيع و فيدرهاي توزيع در مرحله نصب، پيكربندي و راه اندازي است.

به گفته وی، با توجه به اهميت خطوط انتقال برق برون مرزي، علاوه بر كنتورهاي اصلي، يك دستگاه كنتور پشتيبان در هر كدام از 26 خط برون مرزي كشور نصب و راه اندازی شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه به منظور قرائت و انتقال اطلاعات 10 پست فوق توزيع كه در نقاط كور مخابراتي قرار دارند، ترمينال‌هاي ماهواره‌اي نصب شده است، گفت: از سوی دیگر به‌منظور پياده سازي سامانه مكانيزه قرائت و انتقال داده كنتورهاي سنجش انرژي سامانه نصب شده است.

میرزایی با اشاره به اينكه سطح پراكندگي كنتورهاي اندازه‌گيري نصب شده است، خاطرنشان کرد: 48 درصد از كنتورها در فيدرهاي توزيع، 28 درصد در خطوط انتقال، 18 درصد در خطوط انتقال فوق توزيع، سه درصد در نيروگاه‌ها و سه درصد نيز روي ترانس‌ها نصب شده است.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 277213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CN ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    4 1
    اگه بگید این کنتور ها رو کی وارد کرده ؟!! خوش به حالش