۰ نفر
۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۰

سید جلال فیاضی

سخنان رهبر فرزانه انقلاب در خصوص ماجراهای اخیر در مجلس ونیز وقایع روز 22بهمن در قم وروند اختلافات قوا روشن کرد که طرفین ماجرا هریک به نوعی در این جریان مرتکب خطا شده اند والبته هریک نیز باید متناسب با خطای خود برای جبران گذشته واصلاح امور در آینده همت کنند وفضای کشور را برای خدمتگزاری صادقانه وحل مشکلات اقتصادی مردم مهیا سازند. از توجه به واژگان رهبر انقلاب نیز می توان وزن خطای هریک از اضلاع ماجرا را شناخت:
1-آنچه متوجه قوه مقننه است به اصل ماجرای استیضاح و سخنان برخی نمایندگان در جلسه ونیز به دفاع رئیس مجلس مربوط می شود .رهبر انقلاب استیضاح را بخاطر مسئله ای که مربوط به وزیر نیست آنهم چند ماه به پایان کار دولت کاری «غلط» و«بی فایده » خواندند ودفاع رئیس مجلس را نیز «قدری زیاده روی » و«غیر لازم » دانستند .اقدام رئیس مجلس مبنی بر ارسال نامه به رهبر انقلاب واعلام تبعیت از رهنمودهای ایشان ونیز عذر خواهی نمایندگان در جلسه علنی مجلس می تواند حرکتی مناسب در قبال سخنان رهبری ووزن خطای قوه مقننه در کلام رهبری تلقی گردد، مشروط به اینکه مطالبات رهبری ومردم در اقدامات ،رفتار وگفتار آینده مجلس تبلور یابد .بدیهی است که این نکته به به معنای عدول ومسامحه نمایندگان در انجام وظایف قانونی نیست، چرا که رهبر انقلاب بارها بر ضرورت استفاده نمایندگان از حقوق قانونی خود براساس منافع ملی تاکید کرده اند.

2- در مورد قوه مجریه نیز واژگان رهبری به وضوح وزن خطا را نشان می دهد .البته ایشان به اقدامات دولت قبل ازاستیضاح اشاره ای نداشتند اما از مشی رهبری می توان فهمید که ایشان همواره بر حرکت بر مدار قانون تاکید دارند .اما رهبر انقلاب اقدام رئیس جمهور در متهم کردن دوقوه به استناد یک اتهام اثبات نشده وحتی مطرح نشده در دادگاه را کاری « بد» ،«غلط» ،«نامناسب» ،«خلاف شرع» ،«خلاف قانون» ،«خلاف اخلاق» و«تضییع حقوق اساسی مردم» دانستند. روشن است که این واژه ها هریک دارای وزن اعتقادی، سیاسی وحقوقی خاص است که مسئولیت رئیس جمهور را -با توجه به سوگندی که یاد کرده -در قبال آن بسیار سنگین می کند .علاوه برآن رهبر انقلاب با اقدامات نامناسب انجام شده در قم -ودوسال پیش حرم مطهر امام - مخالفت کردندوچنین حرکتهایی را خلاف شرع وبه ضرر کشوردانستند. در این زمینه نیز مسئولیت رئیس جمهور محترم -هم از منظر مسئول امنیت کشور وهم از این نظر که هر دو حرکت با ادعای طرفداری از ایشان انجام شده- مضاعف است .

3- رهبر انقلاب بار دیگر نارضایتی خود را از روند مبارزه با مفاسد اقتصادی که طی سالهای اخیر بارها برآن تاکید ورزیده اند ابراز داشتند وبا تاکید براینکه این مبارزه با«زبان »ممکن نیست ونیازمند مبارزه عملی است با لحنی گلایه آمیز پرسیدند: در عمل چه کار شد؟ در عمل چه کردید؟

اگر چه این پرسشها متوجه هر سه قوه است واگر سران کشور تاکنون کارنامه قابل قبول وبدون ملاحظه ای داشتند شاهد بسیاری از مشکلات کنونی در کشور نبودیم .اما در این زمینه هم مسئولیت آقای احمدی نژاد- هم به عنوان رئیس جمهوری که با شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی به میدان آمده وهم به عنوان رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی - مضاعف است .

تاکنون رئیس جمهور نه در مورد حوادث قم ونه در مورد سخنان رهبر انقلاب اعلام موضع نکرده است .مردم که مطالبات خود را در سخنان رهبری یافته اند ومنتظر پایان مناقشات داخلی وهمگرایی وهمدلی قوا برای حل معضلات اقتصادی - که همه را با مشکل جدی مواجه کرده وبار گرانی کمر شکن را برآنان تحمیل کرده است - هستند ،می پرسند آقای رئیس جمهور موضع شما چیست؟

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    24 10
    رئیس جمهور موضع خودش را اعلام کرده شمامتوجه نشدید انجام مسئولیتها طبق قانون.