رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مذاکره دوجانبه آمریکا با ایران «درباره مسئله هسته‌ای موضوعیت ندارد».

برخی اعضای دموکرات‌ مجلس نمایندگان آمریکا طرح جدیدی را ارائه دادند که براساس آن، «فرستاده ای سیاسی» را برای پیگیری گفت و گوهای مستقیم، مستمر، دوجانبه و چندجانبه با دولت ایران جهت پیشگیری از جنگ و ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای– اعزام کنند.
در واکنش به این خبر، علا‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، گفت: این طرح هنوز به صورت رسمی، مسیر قانونی خود را طی نکرده است و «فاقد ارزش تحلیلی و نظری برای جمهوری اسلامی ایران است.»
در تاریخ روابط دو کشور، ماجرای مک فاریلن تلاش ویژه آمریکا برای برقرای رابطه با جمهوری اسلامی ایران بود.

صباح زنگنه از نماینده گان مجلس اول پیش از این در گفت وگو با خبرآنلاین درباره نقش هاشمی در ماجرای مک فالین، اظهار داشت: آقای هاشمی، که مسائل جنگ را تعقیب می‌کردند، به مسئله کمبود اسلحه و مهمات واقف بودند لذا سعی می‌کردند این نیازها را تأمین نمایند. ظاهراً برخی تجار اسلحه تماس می‌گیرند و با ایشان امکان تهیه اسلحه را مطرح می کنند. هاشمی در مورد مخالفت آمریکا با این کار جویا می‌شوند و جواب می‌گیرد که «موافقت امریکا را می‌شود گرفت». آقای هاشمی، یک علامت تأیید بر آن ادعا را مطالبه می‌کنند و امریکایی ها مک‌فارلین را به طور محرمانه اعزام می‌کنند. این خبر از طریق یک مجله وابسته به حزب بعث عراق در لبنان افشا می‌شود و هاشمی بلافاصله کل جریان را در یک سخنرانی در عصر همان روز در مقابل مجلس برای عموم مردم توضیح می‌دهد.
دیگر اظهارات صباح زنگه در خصوص این ماجرا را اینجا بخوانید.
بروجردی که با خبرگزاری خانه ملت گفت وگو  کرده است، تاکید کرد: دلایل اعزام فرستاده سیاسی به ایران که پیشگیری از جنگ و ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای قید شده است، نیز دلایلی خطا است. چرا که جمهوری اسلامی ایران همواره مخالف ساخت بمب اتم و تنها کشوری است که دارای پشتوانه عظیم فتوای شرعی رهبر معظم انقلاب در زمینه منع تولید و نگهداری تسلیحات هسته‌ای است.
آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب چندی قبل در فتوایی استفاده از سلاح هسته ای را شرعا حرام اعلام کردند.
عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، افزود: اگر آمریکا به دنبال ارتباط مستقیم با ایران است، باید گفت که فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره سیاست اعلام شده واشنگتن مبنی بر مذاکره مستقیم با تهران، فصل‌الخطاب است و ایشان فرمودند که مقامات آمریکا با صداقت حرف نمی‌زنند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر آمریکا صداقت پیشه کند، باید ابتدا این صداقت را در مذاکرات 1+5 که به زودی در قزاقستان برگزار می‌شود، نشان دهد. اگر چنین شد، مردم پاسخ متناسب را خواهند داد و بنابراین بالاتر از فرمایش معظم‌له، طرحی وجود ندارد.
 /29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =