پیروز مجتهدزاده معتقد است «ما به این تفاهم رسیده​ایم که در خصوص موضوع هسته​ای ایران بحث کنیم و غیر از این راهی نیست. صحیح نیست که اجازه دهیم مسائل دیگری وارد این مذاکرات شود.»

به گزارش رادیو گفت وگو، پیروز مجتهدزاده و احمد بخشایشی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با برنامه "بدون خط خوردگی" به پیش بینی مذاکرات ایران و 1+5 در قزاقستان پرداختند.
مجتهدزاده معتقد است مسائل جانبی نباید در مذاکره با گروه 5+1 ورود یابد و مذاکرات قزاقستان تنها باید پیرامون مسائل هسته ای انجام شود. وی با بیان اینکه تعدیل رویکرد ایران در مقابل 1+5 به معنای کوتاه آمدن از مواضع جمهوری اسلامی نیست، اظهار داشت: «ایران مثل هر کشور دیگری نمی تواند مواضع خود را ترک کند و بر آن ها پافشاری خواهد کرد. ولی در خلال مذاکره اگر شرایطی پیش آمد که طرف مقابل مواضع خود را تعدیل کند، ایران نیز می تواند تعدیل هایی را عملی سازد.»
وی افزود: «انتظارات ایران کاملا روشن و مشخص است؛ منابع ایرانی از این صحبت کرده اند که در نشست قزاقستان امید است که 5+1 دست از کارشکنی ها و خلف وعده ها برمی دارد. و باید توجه داشت صداقت با افزایش تحریم ها و بازی با زمان میسر نیست.»

بخشایشی: مذاکرات هسته ای به نتیجه خاصی نمی رسد
احمد بخشایشی نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در ادامه بحث، گفت: «تا زمان انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری مذاکرات به نتیجه خاصی نخواهد رسید. چون دو طرف در دو فضای متفاوت به سر می برند. ایران معتقد است که در بحث هسته ای ورود یافته و به عنوان یک بازیگر مهم در منطقه روی مسائل بیداری اسلامی بحث می کند.»
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین درخواست امریکا برای مذاکره مستقیم با ایران را منتفی دانست و افزود: «مسئله هسته ای دست مایه ای برای امریکاست که از این طریق و قبل از انتخابات بر ایران اعمال فشار نماید؛ رهبر انقلاب نیز فرموده اند که حاضر به مذاکره با امریکا نیستیم. بنابراین 5+1 نتیجه مثبتی نخواهد داشت.»

مجتهد زاده: به قزاقستان می رویم که درباره مذاکرات مذاکره کنیم
مجتهدزاده در ادامه این بحث خاطرنشان ساخت: «ما به قزاقستان می رویم که درباره مذاکرات مذاکره کنیم؛ ما به این تفاهم رسیده ایم که در خصوص موضوع هسته ای ایران بحث کنیم و غیر از این راهی نیست. صحیح نیست که اجازه دهیم مسائل دیگری وارد این مذاکرات شود.»
وی ادامه داد: «اگر مذاکرات قزاقستان مبتنی بر دستورالعمل هاست، هنوز به آن جایی که باید در خصوص اصل موضوع گفت و گو کنیم، نرسیده ایم. از سوی هر دو طرف صحبت بر سر بحث هسته ای است. بنابراین نبابد هیچ بحث دیگری را وارد نماییم.»
مجتهدزاده افزود: «آنچه دیدارهای قبلی را به شکست انجامید، به این دلیل بود که موضوعات مختلفی وارد بحث می شد؛ بنابراین باید دست از مسائل سیاسی برداشت. طرف های ایرانی تا این تاریخ در چارچوب دستورالعمل های رهبر انقلاب عمل کرده اند.»

بخشایشی: غربی ها می گویند فردو را ببندید
بخشایشی در ادامه یادآور شد: «اراده دو طرف بر این استوار است که این مشکل حل شود. ولی تا انتخابات دوره یازدهم میسر نیست؛ غربی ها می گویند در مرحله اول فردو را ببندید و در غنی سازی 5 درصد اعتمادسازی کنید.»
وی تصریح کرد: «ایران معتقد است که از موضوع غنی سازی رد شده است؛ غرب در زمان فتنه 88 نیز حاضر به مذاکره نشد و تنها به اعمال فشار اضافی پرداخت. در حال حاضر نیز آنها به دنبال اختلاف افکنی هستند؛ بنابراین بحث، بحث هسته ای نیست.»
بخشایشی افزود: «قبل از موضوع هسته ای نیز امریکا به ایران فشار می آورد ولی کار را به جایی نرساند، آقای مجتهدزاده می گویند مذاکره باید خاص بحث هسته ای باشد این درست است؛ ما می گوییم این فناوری را بدست آورده ایم و می خواهیم مورد پذیرش آژانس باشیم.»
وی گفت: «بحث بر سر مسائل هسته ای است ولی از سوی دو طرف بسته هایی پیشنهاد می شود؛ در مقابل ایران از 5+1 می خواهد دو پرونده شورای امنیت رد شود و بر روی غنی سازی 20 درصد صحبت کند.»
مجتهد زاده: از طرف مذاکره کنندگان وارد مذاکره نشویم
مجتهدزاده افزود: «تمام فرمایشات دکتر بخشایشی را قبول دارم اما اشاره دارم که از طرف مذاکره کنندگان وارد مذاکره نشویم و بگذاریم بصورت علمی و تخصصی بر روی مسائل هسته ای بحث کنند.»
بخشایشی در پاسخ تاکید کرد: «ما بر روی مذاکره کنندگان تاثیر گذار نیستیم اما مذاکرات گذشته ایران و1+5 نشان می دهد که در این حوزه پیش بینی هایی کنیم؛ ما می گوییم اگر مذاکره انجام گیرد در این شرایط به نتیجه نمی رسد.»
وی خاطرنشان ساخت: «طبق قراین و شواهد می بینیم که1+5 مذاکره مستقیم و برداشت تحریم فلزات غیر طلا را امتیازات مذاکره می دانند؛ اما طبق شواهد گذشته تا کنون موضوع جدیدی ندیده ایم؛ البته در این حوزه، پیش بینی چندان منفی هم نداریم.»
/29212
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =