۰ نفر
۱۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۷

من هیچ‌گاه مستقیما و حتی غیرمستقیم مورد مشورت قرار نگرفتم؛منتها در جیب کسانی که به دولت می‌روند مشورت خود را می‌اندازم که به دولت بروند و بگویند.

رئیس شورای رقابت در همایش"طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با ابعاد هزینه‌های ناشی از طرح (تورم و بیکاری) و ارائه راهکارهایی به منظور جبران آن" که از سوی بسیج دانشجویی در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه برگزار شد،گفت:«آنچه از آغاز صنعتی‌شدن اقتصاد تجربه کردیم این بود که به موازات آغاز حضور دولت در فعالیت‌های اقتصادی، ناکارآمدی شروع شد و پس از آن سلطه دولت بر فعالیت صنعتی در حد مالکیت و عرضه ادامه یافت و بعدها از طریق سلطه بر بازار و تصمیمات غیراقتصادی این روند دنبال شد. »

جمشید پژویان گفت:«زمانی‌که اقتصاد ساختار مناسب داشته باشد، مانند این است که یک جاده آسفالته و یک اتومبیل روان در اختیار داریم که ممکن است در طی مسیر با یک پیچ یا گردنه خطرناک مواجه شود، اما از آنها به خوبی عبور کند.ساختار اقتصاد هم به همین ترتیب است اگر اقتصاد کارآیی داشته باشد در مسیرش به برخی شوک‌های اقتصادی برخورد می‌کند که با برخی سیاست‌های کلان می‌توان از آن عبور کرد؛ اما اگر جاده و خودرو هر دو مناسب نباشند، نمی‌توان انتظار داشت که از آن ابزار حتی برای حرکت بر روی جاده هم استفاده کرد. »

پژویان که در دولت نهم از جمله اقتصاددانانی بود که درخصوص طرح تحول اقتصادی مورد مشورت رییس جمهور قرار گرفته بود، اذعان کرد:«من هیچ‌گاه مستقیما و حتی غیرمستقیم مورد مشورت قرار نگرفتم؛منتها در جیب کسانی که به دولت می‌روند مشورت خود را می‌اندازم که به دولت بروند و بگویند.»

پژویان در اظهار نظری عجیب در خصوص عدم اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها گفت:«چنانچه این طرح اجرا نشود ترجیح می‌دهم خودکشی کنم و ادامه این راه را نبینم.» سپس رو به دانشجویان کرد و گفت:«حتی باید دسته جمعی خودکشی کنیم.» در این هنگام دانشجویان خندیدند و برخی از آنها گفتند ما مثل شما فکر نمی‌کنیم.همچنین دراین همایش زمانی که پژویان با استقبال شدید حضار از مومنی مواجه شد، گفت:«در یک فضای علمی بحث چالشی مهم است.ممکن است استادان به شدت با هم مناظره کنند و بعد هم بیرون از جلسه با هم قهوه بخورند. »

جمشید پژویان در تحلیل وضعیت اقتصادی کشور در دوره بعد از انقلاب گفت:«ما سال‌ها با وجود شناخت و پذیرش این اشکالات سعی کردیم با برخی از سیاست‌های جزئی ولی متکی به سیاست‌های کلان از این مشکلات عبور کنیم، اما نمی‌شد؛به اعتقاد من تا زمانی که این ساختار درست نشود، نمی‌توانیم از جاده عبور کنیم. انواع گروه‌های قبل و بعد از انقلاب هم قدرت داشتند و هم علاقه‌مند به رفع مسائل اقتصادی بودند. امروز بزرگ‌ترین مشکل و پاشنه آشیل اقتصاد ایران، علائمی است که قیمت‌های نسبی می‌دهند که با دادن علائم مناسب در درجه اول هدایتگر فعالان اقتصادی در این ساختار می‌شوند. »

وی افزود:«این قیمت‌ها طی چند دهه در اقتصاد ایران تخریب شد و مرتبا ادامه یافت. تا جایی که من انتظار دارم اگر در نزدیک شدن به منابع خداداد نفتی برای استفاده از عدم کارآیی استفاده کنیم، ما یک اقتصاد ورشکسته را تجربه خواهیم کرد و تنها راه آن اصلاح ساختار است و این در کتاب‌های اکابر اقتصاد و تجربیات سایر کشورها مشخص است. »

رئیس شورای رقابت تصریح کرد:«امروزه اقتصاد نه بر مبنای یک دیدگاه نئوکلاسیک کامل و نه صرفا دیدگاه اقتصاد، ولی، بلکه ناظر بر بخش عمومی است و دولت باید در کنار اقتصاد بازار باشد. اگر حضور دولت باعث تخریب اقتصاد باشد، اولین گام اصلاح قیمت‌های نسبی است. آنچه به عنوان هدفمند کردن یارانه‌ها می‌گوییم پسوندی است که مردم خودشان علاقه‌مند شوند و روش مصرف را اصلاح کنند و آنچه مسلم است تداوم چنین یارانه‌هایی به جز تخریب اقتصاد، موثر نخواهد بود و این یک ضرروت است که ما مجموعه اصلاحات را دنبال کنیم.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 28050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =