سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد اگر مذاکرات آلماتی2 با رویکرد منطقی ادامه پیدا کند، قطعا تحریم‌ها از بین خواهد رفت.

رامین مهما‌نپرست سخنگوی وزارت امورخارجه در کنفرانس مطبوعاتی که در وزارت امور خارجه برگزار شد درباره نامه علی اکبر صالحی به بان‌کی‌مون گفت: طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه کاملا مشخص است و برای دبیرکل سازمان ملل و معاون وی اخضر ابراهیمی فرستاده شده است.
اهم سخنان سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه به نقل از تسنیم می‌آید:
  • کمیته 4 جانبه‌ای به پیشنهاد مرسی رئیس جمهور مصر تشکیل شده است. این طرح مورد بررسی قرار گرفته و شرط اصلی آن حمایت از حقوق مردم و حمایت از دولت سوریه است که رویکرد سیاسی باید جایگزین اقدامات تروریستی شود.
  • حتما سران گروه‌های معارض باید نشست‌هایی برگزار کنند تا در سایه این گفت‌وگوهای ملی شرایط برای انتخابات شکل بگیرد و مردم نقطه نظرات خود را اعلام کنند.
  • طرح جمهوری اسلامی در حمایت از ملت سوریه مطرح شده و کشورهایی که در منطقه و بیرون از منطقه ادعای حمایت از مردم سوریه را دارند باید به روند سیاسی و گفت‌‌وگوهای ملی بپیوندند و در مورد ادعاهایی با برای حل بحران سوریه انجام می‌دهند مغایرت نداشته باشد.
  • در نشست آلماتی فضایی ایجاد شد که در صورت تفاهم و تکمیل نوع ورود به بحث مذاکرات می‌تواند آینده‌ای قابل قبول را برای تفاهم بین طرفین ترسیم کند.
  • راه حل موفق بودن مذاکرات باید رویکرد منطقی توسط 1+5 باشد تا در چارچوبی که حقوق ملت ما محترم شمرده شود و نسبت به رفع نگرانی‌های طرف مقابل نیز به صورت متقابل اقداماتی صورت گیرد، دیده شود و ما آماده مذاکرات جدی بر اساس توافق دو طرف هستیم.
  • مذاکرات ایران و آژانس در چارچوب همکاری‌هایی که تاکنون صورت گرفته ادامه پیدا خواهد کرد و باید در چارچوب کلی، به توافق‌نامه‌ جامعی دسترسی پیدا کنیم که در آن هم نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز کشور ما اشارات روشنی شود و چارچوب‌های کلی آن ترسیم شود. در کنار آن حتما مسائلی که به عنوان ادعای نگرانی که درباره‌ فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ما وجود دارد باید مورد توجه قرار گیرد.
  • ( در مورد ادعای برخی رسانه‌های غربی در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی) جای تعجب است که برخی از رسانه‌های غربی و یا رسانه‌های متعلق به منطقه بر خلاف فضای موجود در خارج از کشور ساز مخالف می‌زنند و تلاش می‌کنند نتایج مثبت را با نگاه سیاسی خود منفی نشان دهند.
  • فضای مذاکرات متفاوت از گذشته دنبال شد، پیشنهادات 1+5 منطقی‌تر از گذشته طرح شد و در واقع در پاسخ به پیشنهاداتی که از جانب کشور ما در اجلاس قبلی به صورت جامع طرح شده بود بخشی از پاسخ پیشنهادات در اجلاس آلماتی، مطرح شد.
  • ممکن است تا رسیدن به تفاهم نهایی هنوز اقدامات دیگری لازم باشد و در ادامه مذاکرات بحث‌ها کامل شود، اما جهت‌گیری جدیدی که توسط کشورها 1+5 صورت گرفت فضا را به سمتی هدایت کرد که پیشنهادات را قابل بررسی و ارزیابی نشان داد و باید در اجلاس بعدی آلماتی، نقطه نظرات طرفین مطرح شود.
  • چشم‌انداز مذاکرات در صورتی که رویه منطقی داشته باشد و تلاش ها برای کامل کردن رویکرد کشورهای 1+5 به سمت پیشنهادات کشور ما نزدیک‌تر شود روشن خواهد بود.
  • اقدامات ترویستی اخیرا در کشورهای منطقه شدت گرفته و شاهد صحنه‌هایی در عراق و پاکستان و برخی مناطق دیگر در منطقه هستیم که این نشان از فتنه‌ صهیونیستی دارد که منافع رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند.
  • سفر وزیر امورخارجه کشورمان به منظور شرکت در مراسم رونمایی از ضریح جدید امام حسین (ع) در کربلا صورت گرفته است که البته در حاشیه این سفر ملاقات‌هایی با مقامات دینی، مذهبی، و مراجع انجام خواهد شد.
  • زمانی منطقه‌ ما روی آرامش را خواهد دید که مشکلات موضوع فلسطین به صورت ریشه‌ای حل شود چراکه رژیم صهیونیستی تهدید اول منطقه است که همچنان شاهد تداوم تجاوزات آنها هستیم، موضع کشور ما در این باره مشخص است. سرزمین فلسطین باید به مردم اصلی آن تعلق گیرد و در فضای مردم‌سالاری، مردم اصلی آن نسبت به انتخاب کسانی که باید این سرزمین را اداره کنند تصمیم بگیرند و تکلیف رژیم صهیونیستی در این چارچوب باید روشن شود.
  • ( در مورد اظهارات صالحی درباره‌ی رفع تدریجی تحریم‌ها ) رویکردی که در اجلاس آلماتی با آن مواجه بودیم متفاوت از رویکرد گذشته بود، منطقی تر به نظر می‌رسید البته باید در ادامه کار به شکل کامل خود نزدیک شود، اما رویکرد منطقی می‌تواند فضای مناسبی را برای ادامه مذاکرات در جهت رسیدن به تفاهم کلی ایجاد کند. اظهارات وزیر امورخارجه کشورمان مربوط به رویکرد 1+5 و چشم انداز نشست ها بوده است و نشان دهنده این است که اگر در چنین فضایی مذاکرات ادامه پیدا کند تحریم ها از بین می رود.
  • (درباره اهدای جایزه اسکار به فیلم ضد ایرانی آرگو) نباید انتظار رفتار یکسان از همه‌ بخش‌ها و گروه‌ها را داشت چراکه در آمریکا ممکن است جریان‌های مختلف با دیدگاه‌های متفاوت سیاسی اظهاراتی را داشته باشند و تناقضاتی که شاهد آن هستیم نشان دهنده‌ وجود جریان‌های متاثر از موضوعات مختلف سیاسی و یا منابع قدرت در داخل آمریکا و خارج از آن است.
  • اظهار نظر مقامات کشورهای منطقه ممکن است متفاوت با اظهارنظر مقامات کشورهای 1+5 یا سایر کشورهای خارج از منطقه باشد چرا که ما شاهد اظهار نظرهای متفاوتی از سوی برخی مقامات کشور منطقه شاهد هستیم.
  • (درباره اظهارات وزیر خارجه بحرین) ما در مسائل داخلی هیچ کشوری دخالت نداریم، تصمیمی هم برای دخالت در مسایل داخلی هیچ کشوری نداشته و نخواهیم داشت، توصیه‌ ما به این مقامات کشورهای منطقه این است که برای حل مشکلات داخلی خود دنبال راه حل‌های درست باشند. آنها به جای دخالت در امور کشورها باید به مشکلات داخلی خود بپردازند که همانا پرداختن به مطالبات مشروع مردم خودشان به جای سرکوب مطالبات مردمی و دخالت نظامی و امنیتی کشورهای خارج از منطقه در مسایل داخلی خودشان است.
  • رایزنی‌های سیاسی و تبادل نظر به داشتن ارزیابی دقیق از شرایط داخلی منطقه کمک می‌کند تا به نقطه‌ای که صلح و ثبات و امنیت را به دنبال داشته باشد برسیم تا زمانی که اختلاف دیدگاه بین برخی از کشورها در منطقه وجود داشته باشد ضرورت این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها اهمیت بیشتری می‌یابد.
  • ما اعتقاد به وحدت بین گروه‌های فلسطینی داریم، بنابراین با دوستان خود دائما در تماس و رایزنی هستیم و دائما به این مساله اشاره داریم که تهدید اصلی در منطقه ما رژیم صهیونیستی است.
  • اگر اراده جدی از جانب مقامات آمریکایی برای تغییر رویکرد وجود داشته باشد با اقدامات خود در مقابل این عزم جدید بخواهند بایستند و ما در عمل رفتار و تصمیمات مقامات آمریکا را ارزیابی می کنیم.
  • مذاکره بین نمایندگان ایران و 1+5 در نشست آلماتی با رویکرد جدید به صورت مثبت در حال پیگیری است و در شرایط حاضر نه نیازی به مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا وجود دارد و نه هنوز چارچوبی که مقام معظم رهبری فرمودند تامین شده است.یکی از اعضای فعال گروه 1+5 آمریکا است. آن‌ها پیشنهادات‌شان را مطرح می‌کنند ما هم پاسخ آن را عنوان می‌کنیم. این که گفت‌وگوها مستقیم، دو تایی یا هر چند تایی باشد چندان فرقی نمی‌کند زیرا آن‌ها پیشنهادات‌شان را در جمع مطرح می‌کنند؛ ما هم نقطه نظرات‌مان را عنوان می‌کنیم.
  • برداشت ما این است که کشورهای مختلفی که می‌توانند در مساله‌ی سوریه موثر باشند از ناکارآمدی رویکرد نظامی و درگیری‌های خشونت‌آمیز و اقدامات تروریستی به سمت کارآمد بودن رویکردهای سیاسی و تشویق کردن گروه‌های مختلف به گفت‌وگوهای ملی گرایش پیدا می‌کنند. ما معقتدیم همه کشورهای منطقه و خارج از آن باید به این رویکرد سیاسی بپردازند و طرف‌ها را به گفت‌وگوهای ملی تشویق کنند؛ درگیری‌ها متوقف شود.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 280591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =