جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هرچند این روزها محل رفت و آمد کاندیداهای ریاست جمهوری است اما هنوز موضع گیری‌ روشنی نسبت به انتخابات و کاندیداها نداشته است.

فاطمه استیری: اگرچه تازه ترین خبرها حکایت از احتمال توافق بین این تشکل روحانی با جامعه روحانیت مبارز دارد، اما آیا جامعتین باز هم محور وحدت بین اصولگرایان خواهد شد؟ بزرگان دلخور از وحدت شکنی برادران اصولگرا در انتخابات مجلس نهم، آیا این بار هم نقش وحدت گرای خود را ایفا کرده و چتر وحدت خود را بر سر جوانان اصولگرا خواهند گستراند؟ 

4 ماه مانده به 24 خرداد ماه 92 و یازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری حضور جامعتین در این دور از انتخابات در هاله‌ای از ابهام است. از یک سو جامعه روحانیت مبارز از چندی پیش با تشکیل کمیته انتخاباتی کلید حضور خود در انتخابات را زده است و از مصطفی پورمحمدی و ابوترابی فرد به عنوان کاندیداهای احتمالی این تشکل روحانی نام برده می شود. در دیگر سو جامعه مدرسین در کشاکش آمدن و نیامدن است، چه آنکه در همایش نیم قرن حضور جامعه مدرسین با وجود دعوت رسمی آیت الله مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز برای نقش آفرینی در انتخابات و هشدار نسبت به بی‌تفاوتی در این عرصه مهم، برخی اعضای این تشکل معتقد به عدم ورود جامعه مدرسین به انتخابات بودند. البته دیگرانی نیز بودند که سکوت جامعه مدرسین به امر انتخابات را امکان پذیر نمی دانستند و شاید در راستای همین موضع گیری‌ها باشد که این روزها نام جامعتین بیش از هفته های پیش شنیده می شود و خبرها حکایت از توافقات ضمنی دو تشکل روحانی برای حضور جدی در انتخابات دارد.
چه آنکه بی شک اصلی‌ترین محور تأثیرگذار در بحث انتخابات ریاست جمهوری که همواره بر وحدت تأکید داشته، جامعتین بوده است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز به رهبری آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مهدوی‌کنی دو شخصیت روحانی هستند که همواره در اینگونه برهه‌ها توانسته‌اند نقش هماهنگ‌کننده و وحدت‌آفرین خود را به خوبی ایفا کنند. تعدد و تکثر اصولگرایان در این دور از انتخابات تا به امروز به آن حد رسیده است که جامعتین را علی رغم دلخوری‌ها به برگزاری جلسه مشترک راغب کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری؛ محور رفت و آمدهای دو تشکل روحانی قم نشین و تهران نشین
آذرماه بود که خبر تشکیل جلسه شورای عالی جامعه مدرسین با حضور آیت الله مهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز و اعضای کمیته انتخابات جامعه روحانیت متشکل از حجج اسلام سیدرضا تقوی، سید ابراهیم رئیسی، عبدالمقیم ناصحی، مصطفی پورمحمدی،‌ غلامرضا مصباحی‌مقدم، سیدمحمدحسن ابوترابی فرد در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شد. جلسه ای که بسیاری آن را در راستای هم افزایی بیشتر این دو تشکل روحانی و خنثی کردن مباحث طرح شدن پیرامون اختلاف بین دو روحانیون قم و تهران می دانستند. دیداری که برخی از آن در راستای ورود جدی‌تر جامعتین به امر انتخابات ریاست جمهوری یازدهم یاد می کردند.

چه آنکه پیش از این نیز بر اساس آنچه از جلسات جامعه روحانیت مبارز درباره انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شده بود، تلاش آیت‌الله مهدوی‌کنی به عنوان یکی از بزرگان و شیوخ اصولگرا برآن بود که این جناح سیاسی به صورت منسجم وارد انتخابات شده و مانع تعدد نامزدهای انتخاباتی شود. اقدام جامعه روحانیت مبارز برای شرکت در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و تاکید بر همکاری فی مابین این دو تشکل اصولگرای روحانی نیز در راستای همان دغدغه آیت‌الله مهدوی‌کنی ارزیابی شد. هر چند جزئیات زیادی درباره نشست مشترک جامعتین منتشر نشده ‌اما به نظر می رسد که این نشست در راستای وحدت اصولگرایان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم باشد.

توافق جامعتین برای برگزاری جلسات مشترک انتخاباتی

یک عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه امروز از توافق جامعتین برای برگزاری جلسات مشترک انتخاباتی خبر داده است. آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری درباره فعالیت‌های انتخاباتی جامعه مدرسین اظهار داشت: فعلاً اعضا شرایط را بررسی می‌کنند و هم‌سویی‌هایی با جامعه روحانیت در حال ایجاد شدن است.
وی که با تسنیم گفتگو کرده، ادامه داد: اعضای جامعه مدرسین فعلاً قصد دارند تا در جریان مسائل و اطلاعات مربوطه باشند و اخبار انتخابات را رصد کنند و هنوز به جمع‌بندی خاصی نرسیدند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره ورود جامعه مدرسین به انتخابات، گفت: جامعه مدرسین طبعاً نمی‌تواند در انتخابات بی‌تفاوت باشد، بلکه باید در جریان مسائل انتخاباتی قرار بگیرد اما هنوز به تصمیمی نرسیدیم و هر موقع که به تصمیم مشخصی رسیدند، اعلام می‌شود.
عضو جامعه مدرسین در مورد نظر جامعه مدرسین درباره ائتلاف سه‌نفره گفت:‌ هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم. ولایتی و حداد عادل در جلسه جامعه مدرسین شرکت نکردند. ما فقط اطلاعات و اخبار انتخاباتی را بررسی می‌کنیم و هنوز جامعه مدرسین به بحث‌های خاص انتخاباتی ورود نکرده است.
وی درباره احتمال معرفی کاندیدا از سوی جامعتین تصریح کرد: هنوز در حال رایزنی و بررسی هستیم تا ببینیم به چه شرایطی می‌رسیم. معرفی کاندیدا بستگی به این شرایط دارد که جامعه مدرسین ورود مصداقی داشته باشد و یا خیر.
این درحالیست که دیگر تشکل‌های اصولگرا نیز تاکید بر فعالیت در چتر جامعتین دارند، که از جمله آن جبهه پیروان خط امام و رهبری به عنوان باسابقه ترین تشکل اصولگرای سنتی است. آنچنان که حبیب الله عسگراولادی دبیر کل این جبهه نیز وحدت و همگرایی اصولگرایان برای انتخابات را یک تکلیف دانسته و تاکید دارد جبهه پیروان خط امام و رهبری تابع نظرات جامعتین هستند و از این منظر هیچ مشکلی وجود ندارد.
پیش از این نیز اخباری درخصوص دیدار کمیته‌ای از اعضای شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری با آیت‌الله مهدوی‌کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز منتشر شده بود که در آن دیدار بر تبعیت از مدل انتخاباتی جامعتین تاکید کردند.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =