بیست‌و‌یکمین نشست هیأ‌ت نمایندگان اتاق ایران، یکشنبه 18 فروردین‌ماه در اتاق ایران برگزار شد.

 «محمد نهاوندیان»، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، با اشاره به سال «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» توضیح داد: «در آغاز این سال باید سعی کنیم با شجاعت و درایت، واقعیت‌ها را درک کرده و با آن‌ها مواجه شویم. این اقدام لازمه حماسه‌آفرینی است.»
به‌گزارش خبرآنلاین وی سپس به نامه فعالان اقتصادی به مقام معظم رهبری در پایان سال گذشته و درخواست آن‌ها برای تداوم توجه نظام به مسأله اقتصاد، اشاره کرد و گفت: «تأکید مجدد مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد، قابل تمجید و تشکر است؛ هرچند وظیفه ما است که این لفظ را به معنا برسانیم و در جهت تحقق آن قدم برداریم.»
نهاوندیان با اشاره به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال‌جاری گفت: «در سالی که به دلیل انتخابات، سیاسی خواهد بود، توجه به اقتصاد نباید فراموش شود؛ توجه به بعد اقتصادی در این سال اهمیت خاصی دارد.»
رئیس اتاق ایران در ادامه به تحلیل حماسه و لازمه‌های آن پرداخت. وی در این خصوص خاطرنشان ساخت: «در حماسه دو عنصر وجود دارد، اول شور و شوق است و دومی، مردمی بودن آن. اگر بخواهیم شاهد حماسه اقتصادی در کشور باشیم، باید اجازه دهیم که مردم با مشارکت جدی خود به عرصه‌های مختلف اقتصادی ورود یافته و از این طریق اصلاح ساختار اقتصادی را رقم بزنند. در واقع، حماسه‌آفرینی وظیفه مردم است و دولت موظف است زمینه‌های این مشارکت را فراهم سازد.»
نهاوندیان در ادامه بر اهمیت و تأ‌ثیرگذاری بسیار بالای انتخابات در تعیین مسیر 4 سال و حتی 8 سال آینده کشور تأکید کرد. وی افزود: «فعالان اقتصادی باید به موضوع انتخابات و تعیین دولت آینده حساس باشند و در راستای برگزاری انتخابات آگاهانه، از هیچ تلاشی فروگذار نباشند.»
رئیس اتاق ایران سپس اعلام کرد: «قرار است از سوی اتاق به عنوان مشاور اقتصادی نظام مجموعه‌ای از پیشنهادات به‌عنوان نقشه راه برای دولت آینده تهیه و تقدیم گردد. اولویت‌ها و نکات اصلی این مجموعه شامل نکات زیر می‌شود: دولت آینده باید از هرگونه وعده‌های غیرعملی اجتناب کند؛ به‌جای شعار، راه‌کار ارائه دهد؛ نحوه تعامل خود با بخش خصوصی کشور را توضیح دهد؛ در رابطه با نحوه تصمیم‌گیری اقتصادی خود سخن گوید؛ به این سؤال پاسخ دهد که آیا شرایط رقابت مساوی در دستور فعالیت‌های اقتصادی جدید ایران قرار می‌گیرد؟ نوسازی اعتماد در کشور را چگونه پی‌گیری خواهدکرد؟ برای خشکاندن ریشه‌های فساد و رانت چگونه عمل می‌کنند؟ و آیا نگاه جامع نگر، بلندمدت و ملی را جایگزین نگاه بخشی‌‌نگر و گذرا خواهد کرد؟»
نهاوندیان در ادامه سخنان خود، سال 91 را سالی دشوار برشمرد و تأکید کرد: «در این سال، بخش خصوصی کشور توانست با جدیت، چالش‌ها را پشت‌سر بگذارد و در جهت کاهش آثار تحریم تلاش کند.»
وی افزود: «اتاق‌های سراسر کشور در سال گذشته به تبیین فرهنگ تولید پرداختند؛ فضای تعامل با دستگاه‌های حکومتی و 3 قوه را ایجاد کردند و به پایش و پی‌گیری اصلاح اقتصاد همت گماردند.»
رئیس پارلمان بخش خصوصی، در پایان سخنان خود، توفیق صادرکنندگان را به‌رغم محدودیت‌ها مورد تمجید قرار داد و افزود: «در کنار این تلاش‌ها، در سال گذشته، تورم نقطه به نقطه 40 درصدی را تجربه کردیم؛ رشد نقدینگی در کشور بسیار تکاندهنده بود و نرخ بی‌کاری با آن‌چه که هدف‌گذاری شده بود فاصله بسیاری پیدا کرد.»

حضور نمایندگان اتاق در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس
در ادامه «حجت‌الاسلام والمسلمین غلام‌رضا مصباحی‌مقدم» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بودجه 92 تصریح کرد: «باید لایحه بودجه طبق قانون در زمان تعیین شده در اختیار مجلس قرار گیرد. از این طریق زمان کافی برای بررسی لایحه وجود دارد و بنگاه‌های اقتصادی توان پیش‌بینی برنامه‌های آتی خود را پیدا می‌کنند. باید تصریح کرد که اقتصاد کشور گره محکمی با بودجه خورده است.»
وی عنوان کرد: «اگر به این طریق حرکت کنیم، دولت‌مردان نیز به هنگام ورود به سال جدید، برنامه‌ها و منابع در اختیار خود را می‌دانند و سرعت خوبی برای حرکت خواهند داشت.»
مصباحی‌مقدم افزود: «در کمیسیون تلفیق شرایطی فراهم شده است تا نمایندگان اتاق حضور یافته و بتوانند نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با بودجه ارائه دهند.»
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از رشد 30 درصدی بودجه 92 خبر داد و تشریح کرد: «بودجه سال جدید کاملاً انبساطی بوده و رقم آن نسبت به بودجه 91 دو برابر شده است. این درحالی است که باید بودجه به‌طور واقع‌گرایانه تدوین گردد. نکته قابل توجه در این بودجه، کاهش اتکاء آن به درآمدهای نفت است. هرچه شاهد کاهش این وابستگی باشیم، شرایط اقتصادی بهتری بروز می‌یابد.»
وی ادامه داد: «درآمدهای مالیاتی کشور در سال گذشته 92 درصد از آن چیزی است که در بودجه تعیین شده بود. پیش‌بینی می‌شود در سال 92 درآمدهای مالیاتی بالغ بر 53 هزار میلیارد تومان باشد.»
مصباحی‌مقدم در رابطه با قیمت ارز در بودجه 92 تشریح کرد: «اصلاح قیمت ارز نکته دیگری است که باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد. نرخ پیشنهادی از سوی دولت در لایحه کاملاً شفاف نیست و به نرخ ارز مبادلاتی نزدیک است.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود به یارانه‌ها و اجرای قانون هدف‌مندکردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ «کمیسیون بودجه مجلس با بررسی پیشنهاد دولت درخصوص آغاز فاز دوم یارانه‌ها، با آن مخالفت کرده و تصمیم گرفته است از اجرای آن ممانعت کند. البته با واریز به حساب خانوار استمرار خواهد داشت هر چند افزایش قیمت یارانه‌ها از سوی مجلس تأیید نشد.»
وی ادامه داد: «موضوع استفاده دولت از منابع صندوق توسعه ملی در بودجه 92 مورد توجه ویژه کمیسیون قرار گرفت و بندهای مندرج در این لایحه خلاف قانون و برنامه پنجم توسعه تشخیص داده شد.»
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، از سرمایه‌گذاری دولت در بانک‌ها برای امکان وام‌دهی آن‌ها خبر داد و اعلام کرد: «این موضوع به دلیل وجود معوقات بانکی بالا بسیار نگران‌کننده است.»
وی در پایان اظهار کرد: «یکی دیگر از اهداف کشور، برنامه‌ریزی برای استفاده از منابع داخلی کشاورزی و کاهش میزان اتکای کشور به واردات در این حوزه است.»
در ادامه، خلیلی عراقی عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران نیز طی سخنانی، از تلاش مدیران اتاق ایران برای ارتقای جایگاه و اثرگذاری آن در تصمیم‌گیری های اقتصادی تشکر کرد.

جدی شدن رقابت اقتصادی در دولت آینده
سپس عباس آخوندی، گزارشی از فعالیت‌های شورای رقابت ادامه داد. در این گزاش روند فعالیت‌ها و اقدامات شورا هم‌چنین چالش‌های موجود بر سر راه رقابت در کشور مورد توجه قرار گرفت.
وی با بیان این نکته که امروز شاهد پایان یافتن دوران دولت توزیع‌کننده و ثروتمند هستیم. البته این موضوع بیان‌گر آن نیست که دولت الزاماً به سراغ ابتکارات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی بیاید بلکه برای جبران درآمدهای خود می‌تواند از ثروت فعالان اقتصادی بهره بگیرد.
آخوندی افزود: «طی این دوران بخش خصوصی نیز عادت کرده است که از دولت پرپول بهره ببرد و در این شرایط فعالیت کند. حال با کاهش درآمدهای نفتی و ثروت دولت، مسأله رقابت رنگ و بوی جدیدی پیدا می‌کند.»
وی از اتاق ایران برای اتخاذ روی‌کرد جدید نسبت به این شورا و نسبت به مفهوم رقابت، درخواست پی‌گیری کرد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285514

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =