۰ نفر
۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۵

در حالی این آمار از ناامنی مدارس کشور اعلام شده که رئیس سازمان نوسازی مدارس پیش‌تر خبر از کاهش شمار مدرسه‌های کپری داده بود.

الناز محمدی: مسئولان نوید آن را می‌دهند سرانه فضای آموزشی به ازای هر کلاس 150 متر مربع بوده که به صورت کلی با وجود 100 هزار فضای آموزشی نسبت به قبل از انقلاب رشدی 2 برابری داشته و با ساخته شدن 87 هزار فضای آموزشی و پرورشی و ورزشی و 430 هزار کلاس درس، در این زمینه رشد چشمگیری اتفاق افتاده است. اما بر اساس آماری که روز دوشنبه مرتضی رییسی رییس سازمان نوسازی مدارس کشور در کنفرانس خبری این سازمان اعلام کرد، 40 درصد از مدارس کشور ایمن نیستند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا او در این باره توضیح داده که تا پایان سال جاری بیش از 60 درصد مدارس ایمن خواهن شد و از 40 درصد مابقی، 16 درصد از مدارس نیاز به مقاوم‌‏سازی داشته و حدود 24 درصد نیز باید تخریب و بازسازی شود.

رییسی که معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش است، در ادامه با بیان اینکه سرانه آموزشی نسبت به قبل از انقلاب رشدی 2 برابری داشته است، تاکید کرده: در حال حاضر سرانه فضای آموزشی به ازای هر کلاس 150 متر مربع است و در مجموع  با وجود 100 هزار فضای آموزشی نسبت به قبل از انقلاب، رشد 2 برابری را شاهد هستیم که با ساخته‌شدن 87 هزار فضای آموزشی و پرورشی و ورزشی و 430 هزار کلاس درس، رشد چشمگیری اتفاق افتاده است.

این مقام مسئول درباره پروژه‌های در دست مطالعه سازمان نوسازی و تجهیز مدارس گفت: 3 هزار طرح در دست مطالعه مقاوم‌سازی است که شامل 26 هزار کلاس درس و 2/3 میلیون متر مکعب فضای آموزشی است که تا پایان سال مطالعات هزار پروژه به پایان خواهد رسید که تا نیمه اول سال آینده مطالعه 2 هزار پروژه باقی مانده انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رئیسی بیش از 50 درصد کلاس‌‏ها را تا قبل از سال 85 نیازمند مقاوم‌‏سازی ارزیابی کرد که در حال حاضر 40 درصد مدارس تخریبی با مدارس جدید و ایمن جایگزین شده‌‏اند.

او ادامه داد: از 4 میلیارد دلار که بر اساس قانون نوسازی به سازمان داده شد که با احتساب تورم سالانه، 5.7 میلیارد دلار باید باشد که تاکنون مبلغ 3.2 میلیارد دلار به سازمان داده شده که امیدواریم دولت و مجلس این کسری را جبران کند چراکه تا پایان امسال به نظر می‌‏رسد که جبران نشود.

رئیسی از وجود بیشترین مدارس کپری در استان‌‏های سیستان و بلوچستان هرمزگان، کرمان و لرستان خبر داد. او همچنین گفت که 830 کلاس کپری در استان سیستان و بلوچستان وجود داشته که 750 کلاس مناسب جایگزین آن‌‏ها شده است.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: در حال حاضر تا پایان امسال بیش از 60 درصد مدارس ما کاملاً ایمن می‌شوند.

او به این ترتیب تصدیق کرد که 40 در صد از مدرسه‌های کشور، ناایمن هستند و نیاز به بازسازی دارند؛ هرچند رئیسی روز دوشنبه در پاسخ به خبرنگاران از شمار رو به کاهش تعداد مدارس کپری در کشور خبر داد: مدارس کپری عمدتاً در استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، لرستان و کرمان بوده اند. 830 کلاس کپری در استان سیستان و بلوچستان وجود داشته که 713 تا جایگزین شده است. در کرمان نیز علی‌رغم هزینه بسیار زیاد همچنان سی مدرسه کپری وجود دارد و در هرمزگان این مدارس کاملا برچیده شده و در لرستان با مدارس پیش ساخته و کانکس جایگزین شده است.

او در ادامه درباره شمار مدرسه‌های خشتی به خبرنگاران پاسخ داد: مدرسه خشتی‌ای وجود ندارد؛ تعدادی هم که هستند، جزو ابنیه تاریخی‌اند و ما بدون اطلاع میراث فرهنگی اجازه تخریب آن‌ها را نداریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =