۰ نفر
۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵

این روزها بحث چگونگی تشکل آذربایجان و موضوع جدا شدن این سرزمین از ایران بحث کارشناسان تاریخ و سیاست شده است.

در همین راستا نشست تخصصي ای با عنوان «زمينه هاي تاريخي تشكيل جمهوري آذربايجان» فردا 8 اردیبهشت ماه در دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار می شود. 

به گزارش خبرآنلاین در اين نشست "كاوه بيات" ذيل پرسش «آيا اَران يك بحث تاريخي است؟» و "داود دشتباني" تحت عنوان «فرآيند شكل گيري جمهوري آذربايجان» به سخنراني خواهند پرداخت. علاقه مندان برای شرکت در این نشست می توانند ساعت 15 تا 17 در محل سالن مركز مطالعات عالي بين المللي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران حاضر شوند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصور IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    17 23
    تا اونجا که من میدونم آذربایجان براساس قرار داد ترکمنچای به روسیه واگذار شد اما نه بطور قاطع و همیشگی. یعنی قرار شد بعد از 100 سال (حالا سالش رو دقیقا نمیدونم ممکنه 70 سال باشه) مجددا به ایران برگرده و ضمیمه ایران بشه. چیزی شبیه به هونگ کونگ که ده ها سال انگلیسی ها اون رو براساس یک قرارداد از چین جدا کردند و بعد از اتمام قرارداد مجددا ضمیمه چین شد... واقعا کارشناسان ما و افراد متخصص باید دنبال این قضیه و قرارداد رو بگیرن. این نیست که چون در ایران انقلاب شد و قرارداد اونها هم به اتمام رسیده اونا بخوان مستقل باقی بمونن. ایران باید سریعا اینو در مجامع جهانی مطرح بکنه و حتی کار رو به دادگاه های بین المللی بکشه. هر وجب از خاک ما چیزی نیست که کسی بخواد چشم پوشی کنه ازش
  • خ . م IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    23 0
    بسیاری بدون اینکه از تاریخ و جزییات قرارداد ترکمانچای چیزی بدانند اظهار نظر می نمایند . انعقاد قرارداد ترکمنچای 21 فوریه 1828 است ،یعنی 185 سال پیش این قرار داد به ثبت رسیده و نه 100 یا 70 سال پیش و بنا بر این اگر قرار به انقضای قرار داد در پایان 100 سال بود،این مهم باید 85 سال قبل رخ می داد و سرزمینهای از دست رفته به ایران باز می گشت،از سوی دیگر در متن این قرارداد به هیچ وجه چنین بند و تعهدی وجود ندارد.طبق این قراردادننگین ( و البته قرارداد گلستان منقعده درسال 1812 ) قریب به 650 هزار کیلومتر مربع از بکرترین وبهترین ایالات ایران از کشور ما جدا شده و ضمیمه امپراطوری روسیه شد که هم اکنون این قسمتهای جدا شده تحت حاکمیت 3 دولت مستقل عضو سازمان ملل ( آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان ) قرار دارد.