۰ نفر
۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۷

علی لاریجانی پیش از این از کمیسیون‌های حقوقی و قضایی مجلس خواسته بود تا با بررسی سریع طرح ارائه شده در مجلس، نشان دهند که از اقدامات قوه‌قضائیه در این مسیر پشتیبانی می‌شود

زنان مجلس نشین بعد از مدت ها دوباره یاد هم جنسانشان افتاده اند؛ بعد از تمام چالش های حقوقی که در سال های اخیر در حوزه زنان وجود داشته است و خیلی اوقات نمایندگان زن را در مظن اتهام به کم کاری قرار می  داد، این بار امنیت زنان محور بحث های این نمایندگان قرار گرفته است. حوادثی همچون تجاوز‌ همزمان شش مرد به یک زن بی‌پناه جاده‌های اطراف شهر، همچنین تجاوز سه جوان به زن یک سرایدار در لواسان در جلوی چشم مرد خانواده و با تهدید به قتل کودک یک‌ساله آنها،  که در آبان ماه امسال رخ داد، چیزی نبود که نمایندگان مجلس بتوانند به سادگی از کنار آن بگذرند. بعد از تمام اعتراضاتی که مسئولان مختلف و حتی رئیس قوه قضاییه  نسبت به گسترش تجاوز به عنف  در جامعه کردند، یک عضو کمیسیون امنیت ملی از ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع مشکلات امنیتی زنان در جامعه به خصوصت مسئله تجاوز به عنف خبر داده است.

مجلس جدی بگیرد
زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در رابطه با ناامنیهای اخیر در خصوص مسائل زنان به خصوص تجاوز به عنف، آزردگی خاطری در افکار عمومی مردم بوجود آمده است که در این زمینه رایزنیهایی با کمیسیون قضایی مجلس شده است. در این راستا قرار شده است که مجلس شورای اسلامی ورود داشته باشد و جلسات تخصصی در سطح کمیسیون قضایی برگزار شود.

به گفته الهیان در این جلسات تخصصی رئیس دادگستری تهران، وزیر دادگستری و مسئولان قوه قضائیه و همچنین مسئولان ناجا حضور یافته و این موضوع را به طور دقیق مورد بررسی قرار خواهند داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین از تاکید جدی وزیر دادگستری در جلسه با اعضای این کمیسیون برای  برخورد قاطع با خاطیان خبر داد. جلسه بررسی تجاوز به عنف و همچنین مسائل زنان قرار است هفته آینده در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برگزار شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس، نطق پیش از دستور خود را به این موضوع اختصاص داد. او از نیروی انتظامی و قوه‌قضائیه خواست تا در اسرع وقت با این جنایتکاران برخورد کرده و آنها را از طریق صداوسیما معرفی کنند تا درس عبرتی برای افراد شرور باشد.او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: همه شما اخبار این حوادث را دریافت کرده‌اید. بنده از مدت‌ها پیش نسبت به این مسئله هشدار داده بودم و حتی  در زمان بررسی طرحی در این زمینه در مجلس، بیاناتی داشتم آن زمان گفتم که عدم برخورد جدی با این‌گونه شرارت‌ها، آرامش روانی جامعه را به هم می‌زند.

اعتراض روسای دو قوه
علی لاریجانی پیش  از این از کمیسیون‌های حقوقی و قضایی مجلس خواسته بود تا با بررسی سریع طرح ارائه شده در مجلس، نشان دهند که از اقدامات قوه‌قضائیه در این مسیر پشتیبانی می‌شود.فرهاد تجری، عضو کمیسیون  قضایی مجلس به «خبر» می‌گوید: قانون و قوه‌قضائیه در رسیدگی به جرایم اخلال در امنیت  اجتماعی ضعف چندانی ندارند. دستگاه قضایی بر مبنای قانون و رعایت حقوق همه افراد به بررسی پرونده‌ها می‌پردازد و نباید از این قوه انتظار برخورد هیجانی و احساسی داشت. برخوردهای شتاب زده و مقطعی نمی‌تواند در مواجهه‌، با ناامنی‌های اجتماعی، نتیجه پایدار در پی داشته باشد. نیروهای پلیس و سایر ضابطان قضایی نباید قوه‌قضائیه را به دلیل دقت نظر و بررسی دقیق پرونده‌ها زیر سؤال ببرند. عمده این نیروها طرفدار برخوردهای میدانی و سریع هستند اما دستگاه‌ قضایی باید در بررسی، صدور و اجرای حکم به تمام جوانب حقوقی یک پرونده، رسیدگی کند. قاضی باید با طمأنینه رأی دهد تا عدالت رعایت شود.

اما این  رئیس قوه‌قضائیه  بود که پیش از اوج‌گیری فجایع اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای بر قاطعیت، سرعت و دقت در رسیدگی به جرایم مخل امنیت اجتماعی از سوی قضات رسیدگی‌کننده، تأکید کرد. در این بخشنامه تصریح شده است: اینگونه جرایم که امنیت آحاد جامعه را مورد حمله قرار داده است، موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت به دستگاه قضایی می‌شود. بنابراین جا دارد ضمن رعایت کمال دقت، به پرونده جنایت‌هایی مثل تجاوز به عنف، آدم‌ربایی و شرارت، خارج از نوبت رسیدگی شود.

پلیس اطلاع ندارد
کارشناسان جامعه‌شناسی معتقدند کم کردن فاصله زمانی انتشار خبر وقوع جرایم با اعلام مجازات قانونی مجرمان، می‌تواند نقش موثری در کاهش وقوع جرم در جامعه داشته باشد. همچنان که افزایش این زمان، ممکن است موجب احساس امنیت در بین مجرمان حرفه‌ای شود. از سوی دیگر این جامعه شناسان هشدار می دهند که پس از حوادث بعد از انتخابات و  در حالی که بنابر اعلام رسمی مسئولان، خانواده ها بزرگترین نهاد آسیب دیده هستند، افزایش تعداد تجاوز به عنف نیز از این حوادث تاثیر گرفته است.

در روز 13 آبان هنگامی که پلیس و نیروهای امنیتی در حال سرکوب معترضان در خیابان‌های تهران بودند، چند مرد به یک زن در منطقه قیام دشت استان تهران تجاوز کردند. موضوع تجاوز به سرعت به صحن علنی مجلس کشیده شده و واکنش تند رییس مجلس و پس از آن رییس قوه قضاییه را به دنبال داشت. این در حالی است که علیرضا علیپور، رییس پلیس امنیت تهران در یک مصاحبه خبری گفت که از این موضوع بی‌اطلاع است.

 فرمانده نیروی انتظامی به جای پاسخگویی درباره موارد تجاوز به عنف در قیام‌دشت و لواسان، به خانواده‌ها هشدار داده است که هوشیار باشند و فریب دوستی‌‌های خیابانی را نخورند زیرا این‌گونه دوستی‌‌ها پایه و اساس و سرانجام خوبی ندارد.این در حالی است که سردار اصغر جعفری رئیس پلیس آگاهی گفته بود: حتی یک مورد تجاوز به عنف در کشور، هشداری است برای همه. او اعلام کرده بود: جنایات اخیر در قیامدشت و لواسان به فجیع‌ترین شکل ممکن انجام شده است، از سال 85 موارد تجاوز به عنف در زمره جرائم جنایی قرار گرفت تا یک نگاه ویژه به این جرم در پلیس آگاهی داشته باشیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 29181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =