ناو جدیدی که قرار بود آینده نیروی دریایی آمریکا را رقم بزند با مشکلات عملی فراوانی روبه‌رو است. جالب اینجاست که افسران نیروی دریایی یک سال است که از این مشکلات خبر داشته‌اند، اما صدایش را در نیاورده‌اند.

محمود حاج‌زمان: قرار بود کشتی جنگی ساحلی (Littoral Combat Ship) نقطه اطمینان آینده نیروی دریایی آمریکا باشد. اما در عوض، مشخص شده است که این برنامه شامل فهرست بلندبالایی از مشکلات و هزینه‌های بالا است، و حتی نمی‌تواند الزامات یک پهلوگیری ساده را در بندر به درستی برآورده سازد.
در حالت ایده‌آل قرار بود تا ناو LCS شناوری باشد که می‌توانست با تغییرشکل خود، سه نقش را به طور هم‌زمان انجام دهد: مین‌روب، ضد زیردریایی، و ناوی برای درگیری در نبردهای سطحی. برای انجام این وظایف و بسته به نوع ماموریت، این کشتی می‌توانست از ماژول‌های قابل تعویض، بالگرد، شناورهای بی‌سرنشین زیرسطحی، و اژدر استفاده کند. از نطر تئوری، ماژول‌های کشتی همانند بلوک‌های خانه‌سازی کودکان (لگو) کار می‌کردند و تغییر تجهیزات آن طیف وسیعی از کیت آرایه سونار ضد زیردریایی تا کیت توپخانه 30 میلی‌متری نبردهای سطحی را در بر می‌گرفت.
اما در عمل، این ماژول‌ها کار نمی‌کنند. هدف ماموریت جابه‌جایی درجای ماژول‌ها و سایر تجهیزات خاص مورد نیاز طی مدت 96 ساعت (چهار شبانه‌روز) بود. اگر کشتی انعطاف‌پذیر و وفق‌پذیر باشد، باید بتواند به سرعت در مقابل بحران واکنش نشان دهد. اما گزارش به دست آمده توسط خبرگزاری بلومبرگ نشان می‌دهد که اگرچه تعویض 96 ساعته تجهیزات از نظر فنی امکان‌پذیر است، اما این کار نیازمند داشتن اسکله‌ای در همان نزدیکی است که تمام اجزای ماژول بعدی روی آن در دسترس باشد. این مساله علاوه بر آنکه حجم بالایی برنامه‌ریزی پیشرفته برای آماده‌سازی را می‌طلبد، نیازمند آن است که ماژول‌های یدکی از قبل از پایگاه‌های نیروی دریایی به نقطه مورد نطر حمل شوند؛ فرایندی که در تمرینات آموزشی به چندین هفته زمان نیاز داشته است.

ناو LCS همچنین از چیزی که بتوان آن را یک کشتی بادوام به شمار آورد فاصله زیادی دارد. گزارش به دست آمده نشان می‌دهد که نمی‌توان انتظار داشت کشتی پس از ضربه دیدن توسط شناور دشمن کماکان توانایی خود را حفظ کند؛ موضوعی که برای یک شناور دریایی مشکل مهمی به شمار می‌رود. حتی با فرض اینکه طراحی کشتی به گونه‌ای نبوده که بخواهد یک نبرد دریایی کامل را به تنهایی انجام دهد، اما غرق کردن آن به حضور ناو دشمن هم نیاز ندارد. در عوض، این کشتی 440 میلیون دلاری را می‌توان به راحتی و با شلیک یک موشک کروز از سوی دشمن نابود کرد.
برنامه‌های اکتشافی وزارت دفاع آمریکا به خاطر عملکرد فراتر از بودجه تعیین شده خود بسیار بدنام هستند. با این وجود، معمولا یک برنامه کشتی‌سازی با ساختن وسیله‌ای مفید به پایان می‌رسد؛ حتی اگر هزینه آن میلیاردها دلار بیش از میزان مورد انتظار شود. برای مثال، برنامه شناور محافظت شده حمل سرباز مقاوم در برابر مین (MRAP) هزینه بالایی داشت که در مجموع 45 میلیارد دلار شد. اگرچه نسبت ارزش به هزینه برنامه MRAP هنوز زیر سوال است، حداقل آن برنامه به ساخت شناوری بادوام برای سربازانی منجر شد که در خارج از مرزها مشغول خدمتند.
هنوز این امکان وجود دارد که اصلاحات و پیشرفت‌های موثری در کشتی LCS ایجاد شود. اگرچه گزارش یک سال قبل به نواقص حیاتی آن اشاره می‌کند، اما آنها مشکلات غیرقابل حلی به شمار نمی‌روند. با این حال، بر طرف ساختن آنها به زمان و سرمایه گذازی مالی بیشتری نیاز دارد؛ منابعی که هر دو در زمان بحران اقتصادی بسیار کمیاب هستند.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    94 6
    اگه مفته ببریمش اوراقش کنیم
  • بدون نام EU ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    76 4
    نه بابا
  • پیمان IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    56 10
    اصولا یکی از سخت ترین کارها در جنگ هدف قراردادن یک کشتی با اژدر یا موشک هست چون هم سطح مقطع کم و هم چابکی بالایی دارند اما هدف قرار دادن ناو هایی امریکایی بخاطر وجود ابزار خودکاری به نام فالانکس سخت تر هم خواهد بود http://en.wikipedia.org/wiki/Phalanx_CIWS اگر مطلبی در مورد فالانکس هم بنویسید ممنون میشم!!
    • بدون نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      11 23
      اولا همیشه هم ایطور نیست که بشه با فلانکس یک کروز رو زد و نیروهای حریف همیشه هم از این روش استفاده نمی کنند و دوم اینکه در برابر موشک خلیج فارس فلانکس هیچ کاری نمی تواند
  • بدون نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    مفت نمیرزه؟ اونا که میرن ایراد هاشو رفع میکنن؟ شما چیکار میکنی؟ شما هم برو در مورد هدفمندی یارانه ها صحبت کن
  • میلاد IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    165 8
    خوشم میاد که ما از آمریکا بیشتر میدونیم اما نمیدونم وضعمون اینه! شعار بسه دیگه بیاید عمل کنید
  • بدون نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    128 8
    وقتی ناو هواپیمابر امریکایی رو میگیم "قوطی کنسرو" پس طبیعیه اینا هم مفت نمی ارزن دیگه!!
  • بدون نام EU ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    77 10
    این اعتماد به نفست منو کشته. آخه برادر تو چی از تسحیلات جنگی می دونی؟!
    • معلم ادبیات IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
      23 5
      تسلیحات عزیز دل.تسحیلات نادرسته!!!
  • بدون نام IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    34 2
    ... MARP شناور نیست ! نفربر های ضد مین و ضد IED هست که کاراییش نشون داده، سرچ کنید. الآن که دیگه جنگ عراق تموم شده تولیدشون متوقف شده.
  • بدون نام IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    46 4
    همه چي نمونه اوليش مشكل داره ، بايد ديد از مشكلات چطور درس مي گيرن و اصلاحش مي كنند . ايكاش يكم هم از خودمون ايراد مي گرفتيم
  • بدون نام IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    12 65
    در برابر موشک های بالستیکی مثل خلیج فارس عددی نیست اصولا با جنگ کلاسیک نباید با این ناو ها روبه رو شد فقط قایق های تندرو و مین ضد دریایی و موشک بالستیک وکروز
  • بدون نام IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    30 3
    شناورهای فریدام کلاس هنوز تحت توسعه هستند ومطمنن ایرادهایش را برطرف خواهند کرد....
  • عبدالله IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    37 2
    من خودم دو تا آرمیچریشو ساختم . خیلی هم خوب کار می کنن.
    • علی IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
      16 2
      دمت گرم ببین نمیخوان بهشون بفروشی.شاید بتونن اشکالاتشو با کپی برداری از رو یکی تو رفع کنن.
  • بدون نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    53 4
    واقعا مفت نمی ارزد؟ یعنی امریکا با اون همه تجربه در ساخت شناورهای آبی جای هزینه کرده که مفت نه ارزد بهتره یاد بگیریم که واقع بین باشیم و دور اندیش و از روی احساسات سخن نگویم حتی در مورد دشمن و دوست
  • بدون نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    13 61
    بچه ها امریکا را زیاد برای خودتون غول کردید
  • حسین IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    12 2
    تعطیلاتید
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    9 3
    دوست عزیز شناور ساحلی اسمش اصلا رزمناو! نیست . جماران هم قایق توپداره اونم ناوشکن نیست . اینا قوانین وزنی دارند همین جوری از خودتون مطلب ننویسید! این کشتی توانایی زیادی نداره چون آبخورش پایینه تا بتونه سربازا و تجهیزات رو به سواحل دشمن برسونه یا با زیر دریایی ها یا شناورهای کوچکی که در ساحلن درگیر بشه و جزعی از یه تیم رزمی محسوب میشه و باید ازش حفاظت بشه ! واسه همین توانایی ضد هوایی محدودی داره و واسه همین هم اینطور بدنه پنهانگار داره تا شناساییش سخت باشه . اول سوادتون رو زیاد کنین بعدا مطلب بنویسین . در ضمن تو تیتر خبر یه عدد 37 میلیارد آوردین و تو متن عدد 440 ملیون و به اون 37 میلیارد اشاره نکردین. هیچ کشتی به این کوچکی 37 ملیارد قیمت نداره . امیداورم خدا به همه ماها اون چیزی رو بده که ندا
  • داکو A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    7 2
    آخه کدوم رزمناوی 37 میلیارد دلار می ارزه..دلاره نه ریال.ناوهای هواپیمابر 2 تا 8 میلیارد دلار می ارزن...خدا آخر و عاقبت مارو به خیر کنه....
  • بی نام A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    2 1
    تیترتوت بعنوان یک سایت خبری به اصطلاح معتبر خیلی عامیانه وغیر کا رشناسی وتکرار حرفهای مشرق نیوزهست