فارس نوشت:

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان شب گذشته در برنامه «شب آفتابی» که از شبکه تهران پخش شد، اظهار داشت: جامعه ایران یک جامعه باز سیاسی است و همه مردم و کسانی که دلسوز نظام هستند احساس وظیفه دارند که نسبت به مسائل کلان کشور اظهارنظر کنند.
سخنگوی شورای نگهبان بر همین اساس به اقشار مختلف همچون روحانیون و دانشجویان اشاره کرد که بیانیه‌هایی خطاب به شورای نگهبان نوشتند و گفت: این نشانه مردم‌سالاری است و ما نمی‌توانیم کسی را منع کنیم. کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان شنونده مطالب است و اصولی دارد و براساس قانون اعلام نظر می‌کند، اظهار داشت:‌ اعضای شورای نگهبان مثل بقیه مردم در دانشگاه‌ها، حوزه و جامعه حضور دارند.
گزيده سخنان وي از اين قرار است:
·         بررسی صلاحیت نزدیک به 40 نفر از کل ثبت‌نام‌کنندگان برای شورای نگهبان جدی است. من به هیچ عنوان هیچ کدام از این فهرست‌های 7 نفره یا 12 نفره را تأیید نمی‌کنم چرا که شورای نگهبان براساس اعداد کار نمی‌کند و براساس معیار کار می‌کند و ممکن است شورای نگهبان هر 40 نفر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را تأیید صلاحیت کند.
·         ما در سال‌های بعد از انقلاب افراد متعددی را داشتیم که در پست‌های کلان سمـت‌هایی داشته‌اند که از سابقه آنها می‌توان شرط مدیر و مدبر بودن را استنتاج کرد و افرادی هم که سابقه مدیریت کلان نداشته‌اند می‌توانند برنامه‌های خود را بررسی و به شورای نگهبان ارائه کنند. در این دوره هم برنامه‌های یک یا دو نفر نیز در شورای نگهبان بررسی شد و ممکن است آنها برای ارائه برخی توضیحات درباره برنامه‌های‌شان به شورای نگهبان دعوت شوند.
·         {درباره اینکه گفته می‌شود شورای نگهبان در تأیید صلاحیت‌ها توازن سیاسی را رعایت می‌کند} آیا در سال 88 تمام کاندیداهای معرفی شده توازن سیاسی نداشتند؟ اغلب آنها به یک جناح سیاسی خاص تعلق داشتند و شورای نگهبان تنها به احراز صلاحیت‌ها توجه می‌کند.
·         برخی از سفرهای کاندیداها سفرهایی کاری است که مسئولان محترم دارند و مصداق تبلیغات نیست اما برخی سفرها که خارج از آن است و با راه انداختن کارناوال‌ها و با تبلیغات گسترده همراه است به عنوان تبلیغات زودهنگام مطرح است.
·         آيت الله جنتي در نماز جمعه نظر خود را در این باره مطرح کردند که جامعه ممکن است به اشرافی‌گری تمایلی نداشته باشد و این گونه مسائل تا زمانی که به عنوان یک امر خلاف مطرح نشود در شورای نگهبان بررسی نخواهد شد.
·         به اطلاع‌رساندن احراز صلاحیت‌ها از طریق وزارت کشور انجام می‌شود البته به دلیل گستردگی تعداد نامزدها در این دوره 5 روز مهلت بررسی کاندیداها تمدید شد و ما باید روز سه‌شنبه نتایج را به وزارت کشور اعلام کنیم و وزارت کشور می‌تواند ظرف 2 روز نتایج را به کاندیداها اعلام کرده و پس از آن تبلیغات آغاز می‌شود.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    266 7
    آیا این احساس مسئولیت حق همه است یا فقط بعضی حق دارند احساس مسئولیت کنند و تذکر بدن؟
  • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    325 4
    خدا را شکر که نمردیم و نشانه مردم سالاری را دیدیم و فهمیدیم.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    344 3
    آقای کدخدایی صحبتهای آقای جنتی اون هم در جایگاه کسی که ناظر انتخابات بوده و باید بیطرف باشد عینا مصداق جانبداری بود. خبرآنلاین اگر مردمسالاریه پس اینم چاپ کن
  • مجيد IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    260 4
    يك بام و دو هوا!!!! چطور حمايت آقاي احمدي نژاد از يك نامزد از نظر شما خلاف قانون است ولي حمله آقايجنتي به نامزد ديگر نظر شخصي؟؟؟؟ پ.ن: از نظر اينجانب هيچكدام درست نيست.
    • بدون نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
      2 45
      احسنت اولي رو بد اومدي ولي دومي ام كه خوب نيومدي!!! اصلا من اشتباه فهميدم-زنده باد بهار
  • سیدجلال IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    با این همه تذکردرباره اشرافی گری مسیولین درحالی که اکثرمردم زندگی عادی وساده دار ند باز شاهد اینهمه ریخت وپاش سران هستیم اگراین تذکرات نبو دچی می شد؟
  • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    7 77
    دقت : جامعه ایران یک جامعه باز سیاسی است
  • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    6 34
    فکر کنم معلومه نظرات مثبت و منفی فقط توسط یک نفر تعیین میشه. کاش خبرآنلاین ، کار بهتری انجام بده و یک نفر به تنهایی نتونه چندین نظر مثبت و منفی بده
    • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
      18 1
      فکر کنک سما تا حالا نظر ندادی که میگی یک نفر نتونه چندین مثبت و منفی بده.چون شما به هر کامنتی بیش از یک بار نمیتونی رای بدی.....................
  • بدون نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    53 3
    اینهمه هیاهو و تخریب و خودزنی بخاطر محبوبیت غیرقابل وصف آیت اله هاشمی در اقشار مختلف جامعه است که طرف مفابل تحملشو نداره.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    47 1
    «شورای نگهبان شنونده مطالب است و اصولی دارد و براساس قانون اعلام نظر می‌کند» این اصول که می گی همون نظرات شخصیه دیگه؟!
  • بدون نام IE ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    44 1
    بخشی از بیانات حضرت استاد علامه آیت الله جوادی آملی در درس تفسیردیروز -------------------------------------------------------- ممكن نیست كسی از راه گناه به مقصد برسد و هدف هیچگاه وسیله را توجیه نمی‌كند. این فرمایش سیدالشهداء(ع) است. اگر كسی بخواهد از راه تخریب، تهمت و بهتان به مقصد برسد زودتر از دیگران به چاه می‌افتد و اگر برای اینكه از خطر نجات یابد به بهتان و توهین متوسل شود، زودتر از دیگران به خطر می افتد