۰ نفر
۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷

عبدالعباس شیاع، نماینده دولت قانون در پارلمان عراق درباره انفجارهای روز دوشنبه عراق می گوید: دیو تروریسم در عراق باز هم قربانی گرفته است. در روزهای اخیر تروریسم خاطر عراقی ها را به شدت آزرده است.

سیدعلی موسوی خلخالی

دیو تروریسم در عراق باز هم قربانی گرفته است. در روزهای اخیر تروریسم خاطره عراقی ها را به شدت آزرده است. انفجارهای خونینی که در روزهای گذشته در عراق رقم خوردند از لحاظ پراکندگی بی سابقه بودند. مدت ها بود که ردپایی از تروریسم در شهر بصره، پایتخت اقتصادی عراق و یکی از بزرگترین شهرهای شیعی این کشور ندیده بودیم. در عین حال مدتی بود که به دلیل بهبود وضعیت امنیتی شاهد چنین حجمی از حوادث تروریستی نبودیم. در عین حال پس از این حوادث عراقی ها برای نخستین بار در سال جاری میلادی یاد روزهای تلخ جنگ های داخلی و طایفه ای خود افتادند. روزهایی که وضعیت امنیتی کشور به اندازه ای نا به سامان شده بود که روزی نبود که چند خودرو در کشور منفجر نشود و انسانی کشته نشود. هنوز جریان یا گروهی مسئولیت این حوادث را به عهده نگرفته است. اما بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی این حادثه را به حوادث داخلی عراق مرتبط می دهند و می گویند که هر چه تنش های سیاسی سیر صعودی به خود بگیرند و تشدید شوند حوادث این چنینی نیز بیش از پیش رخ می دهند. در عین حال عده ای نیز انگشت اتهام را به عوامل خارجی از جمله ترکیه نیز نشانه می روند. عبدالعباس شیاع، نماینده دولت قانون در پارلمان عراق درباره انفجارهای روز دوشنبه عراق که پس از مدت ها روزی خونین را برای مردم این کشور رقم زد، مصاحبه ای را با خبر آنلاین انجام داده که در زیر می خوانید:
آقای شیاع دلیل نا به سامانی های امنیتی اخیر عراق را در چه می دانید؟
نابه سامانی امنیتی منعکس کننده تنش های سیاسی و بی ثباتی حاکم بر کشور است که روان ملت را رنج می دهد. اگر نا به سامانی سیاسی نبود این بی ثباتی های امنیتی نیز به وجود نمی آمدند.
یعنی چون تنش های سیاسی میان جریان ها و احزاب وجود دارد این حوادث رخ می دهند؟
بله، هر چه اختلاف های سیاسی تشدید شوند و فراکسیون های پارلمانی و جریان های سیاسی نتوانند بر اختلافات میان خود فایق آیند و اصطکاکات موجود میان آنها افزایش یابند، تنش در کشور نیز افزایش می یابد و این مساله بر مسائل امنیتی کشور تاثیر مسقیم می گذارد.
آیا می توانید فرد یا جریانی را مسئول این حوادث بدانید؟
بی شک جریان های سیاسی داخلی و خارجی ای در پشت این حوادث قرار دارند. احساس می کنیم دستورالعمل هایی از سوی جریان های خارجی برای بر هم زدن اوضاع داخلی عراق وجود دارد. به عبارت دیگر جریان ها یا افرادی هستند که می خواهند مطابق با دستور العمل های خارجی فتنه داخلی راه بیندازند و آتش شیعه و سنی را مشتعل کنند. اینها کسانی هستند که برای رسیدن به منافع طایفه ای و فرقه ای شان دست به هر کاری می زنند.
یعنی شما معتقدید که یک دستورالعمل خارجی برای بر هم زدن عراق و در گرفتن جنگ شیعه و سنی وجود دارد؟
بله، بی شک. همان طور که جنگ طایفه ای را بر سوریه حاکم کردند و این کشور را به ویرانی کشاندند و در گذشته عراق را دچار چنین مشکلاتی کردند این بار نیز با همین دستورالعمل درصدد بازگرداندن فتنه شیعه و سنی به کشور هستند.
گفته می شود ترکیه در این حوادث دست داشته است. آیا شما چنین چیزی را تایید می کنید؟
خیر تایید نمی کنم. به هیچ وجه. هیچ سندی که ثابت کند ترکیه پشت این حادثه بوده هنوز به دست نیامده است. اما روشن است که ترکیه از ناآرامی های عراق حمایت می کند. این حقیقت را نمی توان کتمان کرد. ما در شهرهای مختلفی که شاهد تظاهرات مردمی هستیم دست اخوان المسلمینی که ترکیه از آن حمایت می کند را می بینیم. پس ترکیه در عراق حضور موثر دارد و به گسترش ناآرامی ها دامن می زند. اما این که بگوییم حوادث تروریستی اخیر نیز کار ترکیه است، سندی نداریم یا هنوز به دست نیاورده ایم که بتوانیم چنین ادعایی را ثابت کنیم.
آیا می توانید کشوری عربی را در پشت این جنایات بدانید؟
ببینید کشورهایی نظیر قطر و عربستان و امارات متحده عربی از جریان های سلفی و تندرو حمایت می کنند. اندیشه سلفی ضد شیعی است و همان طور که می بینید جریان هایی که عملیات بمب گذاری ها را انجام می دهند نیز سلفی هستند. اما این که بگوییم چون این کشورها از سلفی ها حمایت می کنند، پس حوادث تروریستی عراق را هم آنها رقم می زنند نیز قابل اثباب نیست.
تا چه اندازه دستورات امنیتی اخیر جناب نخست وزیر، آقای مالکی و تهدیدی که علیه مقام هایی که دستشان به خون ملت آلوده است، کرده اند را در انجام این فعالیت های تروریستی موثر می دانید؟
بی شک موثر است. همواره وقتی جناب نخست وزیر تروریست ها و کسانی که دستشان به خون ملت آلوده است را تهدید کرده اند و گفته اند که مشت آنها را نزد مردم باز می کنند چنین تحولاتی در کشور رخ داده است. مثلا وقتی که درباره طارق الهاشمی دست به افشاگری زدند یا هنگامی که به دلیل فعالیت های تروریستی رافع العیساوی دستور به رفع مصونیت از او دادند ما دیدیم که کشور تا چند روز ملتهب شد و تروریست ها در اعتراض به این مسائل دست به فعالیت های تروریستی زدند.
تحولات سوریه را تا چه اندازه در این حوادث موثر می دانید؟
به هر حال حوادث تروریستی عراق و سوریه با یکدیگر مرتبط هستند. همان طور که می دانید و در رسانه ها آمد جبهه النصره سوریه با القاعده عراق با یکدیگر ارتباط دارند. در نتیجه حداقل از لحاظ ارتباطات میدانی این دو جریان با یکدیگر مرتبط هستند. به ویژه که هدفشان مشترک است، تضعیف شیعه و از بین بردن آن به هر قیمتی و تسلط جریان افراطی وهابیت بر این دو کشور. طبیعتا هر چه سوریه بیشتر ملتهب می شود نگرانی ها درباره وضعیت امنیتی متزلزل عراق نیز افزایش می یابد.
49262
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =