وزیر اموراقتصادی و دارایی اعلام کرد : تکانه های ارزی در سالهای 89 تا 92 اثر مثبتی بر نرخ رشد در بخش کشاورزی گذاشته است.

سید شمس الدین حسینی در همایش سالانه سیاستهای پولی و مالی کشور، ضمن تشریح وضع اقتصاد ایران در سال 1391 گفت: در این سال برغم آنکه عایدات حاصل از درآمد نفت و همچنین درآمدهای گمرکی کاهش یافت ، دولت توانست از طریق اصلاح ساختار هزینه ها و روش های تامین مالی آثار نامطلوب تحریم اقتصادی را کاهش دهد.
وزیر اقتصاد ادامه داد: در سال 91 نرخ تورم به 30.5 درصد رسید که رقم بالایی است و به فشار بیشتر بر طبقات آسیب پذیر منجر شده است.
حسینی ، نرخ بیکاری در سال گذشته را 12.2 درصد اعلام کرد .
سخنگوی اقتصادی دولت در تشریح عملکرد اقتصاد ایران در سال 91 گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز سفرهای خارجی ایرانیان کاهش و گردشگری داخل رونق یافت به طوریکه آمار سفرهای خارج از کشور از 21 میلیون و 700 نفر در سال 90 به 18 میلیون و 300 هزار نفر در سال 91 رسیده است.
وی با بیان این‌که موج تحریم‌ها از حوزه‌های علم و فن‌آوری گرفته تا تحریم بانک‌های تجاری ایران را شاهد بودیم، گفت: به ویژه در یکسال و نیم اخیر تحریم‌ها فراگیر‌تر شده و حوزه‌های بانک و بیمه، نقل و انتقالات پول، تحریم بانک مرکزی و مواردی دیگر منجر شده است و فراتر از قطعنامه سازمان ملل تحریم‌ها حالت فراسرزمینی یافته و گسترش یافته است.
حسینی با بیان این‌که تحریم از چند مسیر بر عرضه ارز اثر گذاشت، گفت:‌ کاهش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت و میعانات سبب کاهش عرضه ارز شده و این امر به دنبال محدودیت در نقل و انتقال،‌ تبدیل و تاخیر در وصول درآمدهای نفتی تشدید شد و در بخش صادرات پتروشیمی نیز کم و بیش چنین حالتی حکمفرما شد.
وی با بیان این‌که در حوزه صادرات غیر نفتی در مجموع با رشد 20 درصد مواجه شدیم، گفت:‌ هرچند با کندی و عدم شفافیت در چرخه ورود آن با چرخه تجاری مواجه بودیم لیکن فشار کاهش درآمدهای نفتی تعدیل شد و در طرف تقاضای ارز با تحریک و افزایش تقاضای احتیاطی فعالان اقتصادی وافزایش تقاضای سفته بازی و سوداگری مواجه شدیم.

به گفته وزیر اقتصاد ودارایی، موج تحریم‌ها افزایش یافته و با توصیف کشورهای تحریم‌کننده این موج فلج‌کننده بوده است که فراتر از قطعنامه‌های سازمان ملل است.

وی یادآور شد: در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و یک نقشه جامعی باید تدوین شود و نه تنها به صورت موردی و مقطعی بلکه باید در چارچوب سیاست‌های کلان اعم از مالی، ارزی، تجاری و صنعتی در بازتولید درآمد، بازبینی کنیم.

وی با اشاره به بودجه عمومی کشور که حدود 144 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی یا مصوب شد اظهار داشت: نتیجه بررسی‌ها در سال گذشته این شد که 2 عنصر امکان‌پذیری یا قابلیت اجرا و تحقق‌پذیری یا واقعیت‌گرایی در قالب تخصیص اعتبار در قانون بودجه براساس 95 هزار میلیارد تومان انجام پذیرد.

وی تأکید کرد: اولویت را باید به هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر چون حقوق و دستمزد، یارانه‌ها و نظایر آن می‌دادیم که برآوردها حداقل 85 هزار میلیارد تومان بود، البته 10 هزار میلیارد تومان برای پرداخت‌های عمرانی و حوادث غیرمترقبه درنظر گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش منابع بودجه فرض را بر تحقق حداکثر 60 درصدی عایدات نفتی گذاردیم، گفت: در بخش درآمدها چون گمان کاهش واردات و تغییر ترکیب آن سمت واردات با تعرفه کمتر می‌رفت، بر همین اساس روی پایه مالیات‌های مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده، خصوصی‌سازی و سایر درآمدها متمرکز شدیم.

به گفته وزیر امور اقتصاد و دارایی، مصارف عمومی در سال 91 نسبت به 90 حدود 18 درصد کاهش داشت و عملکرد هزینه‌ای به 89 هزار میلیارد تومان بدون احتساب اوراق مشارکت و تهاتر به حدود 15 هزار و 500 میلیارد تومان رسید و در کل کسری تراز عملیاتی 17 درصد کاهش داشت.

حسینی تأکید کرد: به دنبال اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از زمان تصویب آن تاکنون نزدیک به 35 هزار میلیارد تومان عملکرد وجود داشته و در همین راستا طرح جامع مالیاتی هم نیمه امسال اجرا می‌شود و نیز دولت در تأمین مالی چاره‌ای جز تسریع در اصلاح نظام مالیاتی ندارد و بر این اساس تقاضای فوریت برای لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم برده است.

وی یکی از مشکلات سال گذشته تأخیر در تسویه در تنخواه گردان خزانه دانست و تصریح کرد: همین امر به مثابه یک مؤلفه در افزایش بدهی پایه پولی عمل کرد و در کنار آن دشواری تأمین و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی توسط بخش خصوصی، اختصاص سرمایه در گردش به شرکت‌های دولتی در واردات و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را سبب شد که منجر به افزایش پایه پولی شد.

وی تأکید کرد: به دلیل محدودیت امکان تبدیل ارزهای نقدی در بازار، بالا رفتن خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی محتمل بود و سرانجام باید توجه داشت که نیاز بالاتر برای تقاضای معاملاتی پول از سوی بنگاه‌ها سبب افزایش مطالبات معوق بانک‌ها و افزایش اضافه برداشت آنها از بانک مرکزی می‌شد.

به گفته حسینی: رشد مصرف برق در بخش صنعت در سال 91 به میزان 9 درصد در مقایسه با سال 90 موجب شد تا بخشی از هزینه‌ها را افزایش دهد و درنهایت موجب کاهش کلی محصول می‌شود.

 وزیر امور اقتصاد و دارایی یادآور شد: شاخص صنعت 59 درصد در سال 91 نسبت به سال 90 رشد داشته است.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 295309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدرضا IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    42 0
    با همین طرز تفکر جلو رفتید که وضع این شد . تولید داخلی را نابود کردید . گرانی به وجود آمد ! کالا های زیادی قیمتش چند برابر شد . که کشاورزی رونق گیرد
  • بدون نام EU ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    40 0
    عجب !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! نمی دانستیم اینقدر فواید داشته آقای وزیر نه زودتر می امدم دستت رامی بوسیدم
  • امین IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    36 0
    پس این کار به عمد انجام میشه لطفاً به کامپیوتر هم ارز مرجع بدین من دانشجو نمی تونم 2 میلیون پول کامپیوتر بدم
    • علیرضا IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
      0 3
      برای بازی می خواهی
  • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    44 0
    فواید کاهش ارزش پول ایران ،1-خودرو دویست درصد گران شد سفره2-سفرهای داخلی وخارجی پانصددرصد کم شد3-بچه های مردم همه دچار سوء تغذیه شدن4- برخی یک شبه مولتی میلیاردر شدن5-مردم حتی با سی سال کار کردن یه پراید آشغال ایران رو بخرن وهزاران بد بختی دیگر،....نفس کشیدن مردم به دلار بسته هست
  • بدون نام PL ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    45 0
    عجب افتخاراتی داشته افزایش نرخ ارز برای این آقا! کاهش سفرهای خارجی اونم فقط در حد سه میلیون نفر و افزایش گردشگری داخلی به قیمت خانه خرابی اقتصادی مردم.
    • مروتی US ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
      20 0
      چه کسی به ایشون گفته سال 90 21میلیون سفر خارجی داشتیم؟؟؟کل سفرهای خارجی کشور در اوج اوجش بااحتساب مسافران حج وعتبات بیشتر از 6میلیون نفر نبود.محض اطلاعاتتون باید بگم گمرک فرودگاه امام خمینی درسال 1386 ورود و خروج ۲٬۶۵٬۰۰۰ مسافررا به ثبت رساند.این یعنی تعداد مسافران خروجی در این سال حدود یک میلیون وسیصدهزار نفر بوده.حال با توجه به اینکه نود درصد مسافران خروجی کشور از این فرودگاه تردد میکنند در چهرسال تعداد مسافران خروجی کشورحدود 18برابر شده!
  • حسن IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    43 0
    آخه به این هم میگن وزیر!! کشاورزی از بین رفته اونوقت ایشان از رشد کشاورزی در اثر گرانی ارز میگن!!مرد حسابی تو از کجای مملکت خبر داری؟
  • بدون نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    33 0
    در کل گرانی چیز خوبیه
  • بدون نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    15 4
    افزایش صادرات کاملا درست است. به ویژه در بخش کشاورزی انشاااله بهای کاهش ارزش پول ملی افزایش صادرات به بهای فشار وتگنا بر مردم نباشد.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    45 0
    رشد کشاورزی زیاد بالا رفته که زردآلوی داخلی 15000 تومان شده!!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    38 0
    آخه کسی نیست بهش بگه مومن اگه گردشگری رونق پیدا کرده بدلیل بی ارزشی پول این سرزمین نه بخاطر اینکه شما لطف کردین وجهانگرد رو برای این ملت به ارمغان آوردید
  • بدون نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    38 0
    بله می بینم چقدر معیشت کشاورزها بهتر شده نگو به خاطر گرانی ارز
  • بهمن IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    36 0
    اگر به گفته ایشان گرانی ارز باعث این رشد کشاورزی و گردشگری داخلی شده ؛ پیشنهاد می کنم که نرخ ارز را بازهم گرانتر کنند تا کشاورزی و گردشگری داخلی رشد بیشتری داشته باشد . واقعاً که ...
  • گردشگر IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    28 4
    خوب چرا ما ایرانی ها نتوانیم برویم گردش خارج از کشور ارز گران شود که گردشگر بیاید می خواهم صد سال ذیگر هم نیایند ..................
  • اميد IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    30 0
    اخه مرد گردشگرى داخلى چطور رشد كرده زمانى كه حقوق كارگر و كارمند رشر نكرده ولى هزينه هاى سفر ١٠ برابر شده، در ايران هزينه هاى داخلى ٢ برابر نرخ رشد دلار رشد ميكنه يعنى اگر دلار ١٠٠٠ تومان گرون بشه قيمت هتل ١٠٠ هزارتومان گرون ميشه، من ميخواستم با همسرم برم مشهد ولى بعد از اينكه زنگ زدم به چند هتل ديدم زير شبى ١٥٠ هزار شبى هتل نيست تازه هزينه هاى ديگر را هم جمع كنيم ميشه روزى ٢٥٠ هزار كه براى ٤ شب ميشه ١ ميليون تازه هزينه بليط هواپيما يا بنزين ماشين را هم حساب كنيم ميفهميم
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    13 0
    تمام تحلیلها نادرست است با بالا رفتن ارز ممکن است سالی 10 میلیارد دلار از بابت کشاورزی و گردشگری سود کشور باشد ولی در کل با کاهش پول ملی ضررهای چند صد میلیارد دلاری متوجه کشور گردیده است