مهر نوشت:

محمدمهدی فرقانی استاد علوم ارتباطات اجتماعی برنامه پخش شده از سیما تحت عنوان مناظره اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری را شایسته و در شان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ندانست.
محمدمهدی فرقانی استاد علوم ارتباطات اجتماعی و روزنامه‌نگار پیشکسوت در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره جنبه‌های رسانه‌ای برنامه‌ای که دیروز جمعه 10 خرداد تحت عنوان مناظره اقتصادی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: این برنامه از این منظر که یک برنامه تلویزیونی بود، جاذبه بصری نداشت. به همین دلیل با نظر به این‌که مشت نمونه خروار است، به مدت 4 ساعت پای تلویزیون ننشستم و تا آخر برنامه را ندیدم.

فرقانی ادامه داد: اگر نخواهیم خیلی وارد جزئیات شویم، می‌توانم به چند نکته درباره این برنامه اشاره کنم. اول اینکه، برنامه مورد نظر به لحاظ کارکرد رسانه‌ای، فاقد جذابیت بود. یعنی عنصر درگیری به معنای چالش بین نامزدها، بحث و به نوعی چالش منطقی بین آنها در آن وجود نداشت.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت افزود: باز هم اشاره می‌کنم که این برنامه هیچ عنصر بصری جذابی که بخواهد مخاطب را پای تلویزیون بنشاند، نداشت. خیلی هم نمی‌توان نام مناظره بر چیزی که دیروز از تلویزیون دیدیم، گذاشت. چون سوالات مربوط به هر فرد - با وقتی محدود - مشخص بود. بنابراین با توجه به این مسائل و اینکه وقت کلی برنامه، بسیار طولانی بود، برای مخاطبان دشوار بود که به تماشای برنامه‌ای بنشینند که فاقد جذابیت‌های رسانه‌ای بود.

این استاد علوم ارتباطات اجتماعی در ادامه گفت: نحوه طرح مباحث و سوال‌ها هم به گونه‌ای بود که جذابیتی ایجاد نمی‌کرد. سوال‌ها بسیار کلی، مشخص و روتین بودند؛ جواب‌ها هم مشخص‌تر و روتین‌تر از سوال‌ها. آیا مخاطب واقعاً احساس می‌کرد این سوال و جواب‌ها را قبلا نشنیده است؟ عکس این موضوع صادق است و سوال‌ و جواب‌های مطرح شده در برنامه برای بیننده‌ آشنا به نظر می‌رسید. در یک بخش دیگر برنامه که حالت امتحان تستی و آری یا نه داشت، برنامه با اعتراض برخی نامزدها همراه شد و من هم معتقدم که این موضوع تست و فضای کلی برنامه در حد و شان نامزدهای ریاست جمهوری نبود.

فرقانی گفت: آن قسمت تست و آری یا نه برنامه، اصلا در شان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نبود؛ اگر شما می‌خواستید با یک فرد عادی مصاحبه کنید، می‌توانستید از این رویکرد استفاده کنید نه در مورد چنین بحث مهم و فضایی که مربوط به انتخاب رئیس جمهوری یک کشور می‌شود. بنابراین من هم با نامزدهای معترض به این بخش برنامه موافقم که شانیت کاندیداها رعایت نشد. این برنامه در کل، آرام و بی‌دردسر بود اما فاقد جذابیت و محتوای لازم بود.

وی در پایان گفت: به هر حال تلویزیون سعی خودش را کرد اما اینکه چقدر موفق بوده است، در وهله اول، منوط به رای و نظر مردم است. من نظر خودم را از منظر کارشناسی بیان کردم اما از شب گذشته و پایان این برنامه تا امروز، وقتی با چهره‌های مختلف و مردم عادی درباره آن صحبت می‌کنم، اکثر نظرها به همین ترتیب است و این نشان می‌دهد که برنامه‌ای که دیروز از تلویزیون پخش شد، آن بُرد لازم را در افکار عمومی نداشته و تلقی و انتظار مورد نظر سازندگانش را فراهم نکرده است.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیژن IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    5 0
    حالا می فهمیم کنکور چه سخته!
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    6 4
    نامزد های ریاست جمهوری اگر ناراحت بودن که شرکت نمی کردند و یا ادامه نمیدادند -نامزدی که تا این حد استقلال ندارد چگونه کاندید شده -خلائق هر چه لائق
  • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    8 1
    اما در شان ماها هست برای ورود به دکتری سوالات غلط تستی استعداد تحصیلی رو بزنیم.!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    6 0
    باید 4 جوابی باشد خیلی راحت تر است مرادی