نامه سرگشاده زیباکلام به آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی

نامه سرگشاده زیباکلام به آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی

                                                     با نام و یاد حضرت حق

محضر آیت الله جناب آقای هاشمی رفسنجانی و جناب حجت الاسلام آقای سید محمد خاتمی دامت اقبالهما

                        مگرم چشم سیاه تو بیاموزد کار         ورنه مستوری و مستی همه کس نتوانند

            با سلام و تحیات و اگر چه می دانم این روزها آقایان بواسطه موضوع انتخابات پیشرو کمتر مجالی برایشان مانده اما با توجه به شرایط  حساس کشور و وضعیت بغرنجی که برای دوستان اصلاح طلب بوجود آمده بخودم اجازه داده جسارت نموده و در خصوص ضرورت اجماع اصلاح طلبان بر روی یک نامزد نکاتی را باستحضار برسانم. اگر چه که می دانم با وجود حضور خیلی از مشاورین خبره و آقایان صاحب نظر، نیازی به بیان الکن چو منی نمی رود. اما راستی را آنست که هشت سال مدیریت اصولگرایان بر کشور وضعیتی را در همه عرصه ها از داخلی گرفته تا خارجی، از اقتصادی گرفته تا فرهنگی، از اجتماعی گرفته تا خانوادگی، از اعتیاد و فساد و فقر و بیکاری گرفته تا سیاسی ، تا مهاجرت بهترین فارغ التحصیلان مان به غرب، تا..... که نمی توان نسبت به وضعیت کشور درد نداشت. واقعا هم گمان نمی رود برای درک اوضاعی که اصولگرایان در این هشت سال در کشور بوجود آورده اند خیلی نیازی به شاخصه ها و آمار و ارقام اقتصادی یا اجتماعی باشد. کافیست شما این روزها به پای سخن رانی های نامزدهای اصولگرایان بنشینید. محض نمونه حتی یکی از آنها هم کلامی و لغتی از آقای احمدی نژاد و اقدامات و سیاست های وی در این هشت ساله سخنی بمیان نمی آورد. گویی این اصولگرایان نبودند که زمینه انتخاب شدن آقای احمدی نژاد را فراهم کردند، بر گرد سرش هاله نور دیدند، او را ملقب به معجزه هزاره سوم نمودند، سفرهای استانی اش را که یک تحول بنیادی که نه ، یک انقلاب جدید در شیوه مملک داری و خدمت به محرومین و پابرهنه ها اعلام کردند، تعطیلی سازمان برنامه و بودجه را توسط رئیس جمهور انقلابی شان جشن گرفتند و شجاعت و شهامت وی در بستن آن "نهاد آمریکایی" که بدست عمال آمریکایی بمنظور جلوگیری از رشد و توسعه ملی در ایران ایجاد شده بود را ستودند و بوی و ملت بزرگ ایران که چنین رئیس جمهور انقلابی را خداوند به آنان ارزانی داشته تبریک گفتند. بگذریم که امروز جملگی نامزدهای اصولگرا یکی پس از دیگری براه انداختن  همان سازمان برنامه "آمریکایی" را در زمره نخستین وعده های انتخاباتی شان در صورت پیروزی قرار داده اند. بخش های دیگر تبلیغات نامزدهای اصولگرا ایضا حکایت از شکست برنامه های اصولگرایان در این هشت سال دارد. کدام نامزد اصولگراست که مهم ترین موضوعات تبلیغات انتخاباتی اش شامل مبارزه با تورم، توقف گرانی، بیکاری ، مبارزه با فساد، اعتیاد، پایین آوردن شکاف طبقاتی، تغییر ساختار مدیریتی کشور، نگرانی از بدهی های سنگین دولت ، اهمیت دادن به علم و تخصص و تجربه و.....نمی شود؟ کدام نامزد اصولگراست که  روند رو به افزایش مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاههای شریف ، پلی تکنیک و دانشکده فنی دانشگاه تهران برایش مطرح نیست؟ کدام نامزد اصولگرا است که پایین رفتن سطح امید در میان جوانان کشور اسباب نگرانی اش نشده؟ کدام نامزد اصولگراست که روند رو به افزایش ورشکستگی واحدهای تولیدی، حجم بی سابقه چک های برگشتی بواسطه رکود و ورشکستگی در بازار، فرار سرمایه ها بهمراه کارآفرینان از کشور برایش مطرح نباشد؟ هر چند که اصولگرایان بگونه ایی رفتارمیکنند که گویی هیچ نقشی و مسئولیتی در بوجود آوردن این وضعیت نداشته اند و گویا اساسا احمدی نژاد را نمی شناسند و تا دیروز چیزی از او نشنیده بودند. اما بسیاری از مردم حمایت پر شور اصولگرایان از احمدی نژاد و سیاست هایش را فراموش نکرده اند. فراموش نکرده اند که همان سیاست هایی را که امروزه آنان مورد نقد قرار داده و یکسره بباد انتقاد گرفته اند، وقتی در دوران احمدی نژاد باجرا در می آمدند چگونه اصولگرایان با همه وجود از آنها استقبال نموده و دردو بلای "دولت خدمتگزار"، "دولت کریمه"، "دولت محرومین" ، " دولت استکبارستیز" و " دولت خستگی ناپذیر" را بر سر دولت های شما می کوبیدند. در عرصه خارجی هم عملکرد اصولگرایان براستی در طی این هشت سال شگفت آور بوده. من هرگز نتوانستم درک نمایم که چه اصراری بود که اصولگرایان کشورهایی را که حتی در سالهای نخست دوران انقلاب  و حتی در دوران جنگ با عراق هم دشمن ما نبودند، در جبهه مخالفین و دشمنان ما درآوردند؟ چه ضرورتی بود و چه ضرورتی می رفت که آلمان، فرانسه ،ایتالیا، کانادا، ژاپن ، نروژ، استرالیا ، دانمارک و.....را ما در صفوف دشمنان ایران اسلامی قرار دهیم؟ چه ضرورتی بود که با همه همسایگانمان روابطی سرد و تیره داشته باشیم؟ برنامه های هسته ایی مان که بواسطه تحریم ها و هزینه های مستقیم فشار سنگینی بر اقتصاد ملی مان وارد کرده، معلوم نیست که در مقابل  چه خیر و دستاوردهایی برای منافع ملی و اقتصاد کشور بهمراه داشته است؟ شک نیست که وضعیتی که کشور امروز در آن قرار گرفته خیلی جای امیدواری برای دولت بعدی باقی نمی گذارد. یقینا آقای هاشمی می دانستند که با پای به پیش گذاردن به استقبال چه کارزاری می روند. ثبت نام ایشان موجی از شور و نشاط و امید بالاخص در میان جوانان و اقشار و لایه هایی که مطمئن نبودند قصد شرکت در انتخابات را دارند بوجود آورد. اصولگرایان هم که متوجه آن موج غیر مترقبه می شوند راه چاره جلوگیری از براه افتادن یک سونامی دیگر مثل 2 خرداد سال 76  را در جلوگیری از ورود ایشان به انتخابات دیدند. بعداز رد صلاحیت آقای هاشمی مقدار زیادی آن شور و امید فروکش نمود. اصلاح طلبان از یکسو مواجه با این فروکش شده اند و از سویی دیگر مواجه با حضور دو نامزد غیر اصولگرا. آقایان دکتر حسن روحانی و دکتر محمد رضا عارف هر دو مصمم به ایستادن و ادامه راه تا به آخر و عدم کناره گیری بنفع دیگری. بنده فکر نمی کنم نیازی به تشریح این حقیقت تلخ باشد که وجود دو نامزد "اصلاح طلب" چه تبعات  مصیبت باری برای اصلاحات و جنبش دمکراسی خواهی ایران در پی خواهد داشت. مسئله فقط در این نیست که اصلاح طلبان آنقدر بی برنامه و بی تدبیر بوده اند که حتی نتوانسته اند بر روی یک نامزد واحد بتوافق برسند. بلکه مسئله بیشتر متوجه فقدان احساس مسئولیت در قبال میلیونها طرفدار در سطح کشور می باشد. آنان عملا رها شده اند که خودشان هر طور که صلاح می بینند اقدام نمایند. این بی ارادگی سیاسی و مواجه نشدن با بار سنگین مسئولیت اجتماعی که شرایط کنونی جامعه ایران بر دوش شما بزرگواران بعنوان رهبری اصلاحات و اصلاح طلبان گذارده، در گذشته هم مع الاسف آثار و نتایج نامطلوبی برای اصلاح طلبان ببارآورده است. اما اینبار شرایط و اوضاع بحرانی داخلی و خارجی  کشور بگونه ایی است که بیش از پیش می طلبد که شما سروران خیلی خیلی جدی تر به مسئولیت تاریخی تان لبیک گویید. روش نکردن تکلیف طرفداران اصلاحات با هیچ عذر و بهانه ایی قابل توجیه نیست. پاسخگو نبودن رهبری اصلاحات به رسالت تاریخی اش راه را برای پیروزی مجدد اصولگرایان هموار خواهد نمود. بالطبع آقایان روحانی و عارف هرکدام واجد نقاط قوت و ضعف های متفاوتی هستند. محبوبیت آقای عارف یقینا در میان اقشار و لایه های تحصیلکرده بالاخص دانشجویان بیشتر است. درعین حال این هم واقعیتی است که بسیاری از اصولگرایان معتدل تر و میانه رو تر ممکن است به آقای روحانی رای دهند. بعلاوه مسئله اساسی تر آنست که در صورت موفقیت، کدام یک از آنان بهتر و بیشتر می تواند با بدنه اصولگرایان درون حاکمیت کار کند. از این بابت هم شانس آقای روحانی خیلی بیشتر از آقای عارف است. بهر حال تصمیم دشواری فرا روی شما آقایان قرار گرفته. یقینا هر تصمیمی که شما و مشاورین تان به آن برسید برای آقایان روحانی و عارف می بایستی واجب الاطاعه باشد. این نکته دوم مبارزه سیاسی و اجتماعی است: داشتن نظم، تشکل، سازماندهی ، پرهیز از فرد محوری و تبعیت از رهبری دسته جمعی. در غیر این صورت می رسیم بار دیگر به داستان غم انگیز اصلاح طلبان در جریان انتخابات سال 84 .اگر هرکدام از آقایان روحانی یا عارف از تصمیم جمعی اصلاح طلبان تمکین نکردند، رهبری می بایستی به طرفداران اعلام نمایند که ایشان بصورت فردی در انتخابات شرکت دارند و نامزد اصلاح طلبان نیستند.تصدیع اوقات کردم و پوزش می طلبم. اما خدا می داند که اگر سیاست های هشت ساله گذشته نقطه امیدی باقی گذارده بود، خیلی جای نگرانی از تداوم  این سیاستها برای چهار سال دیگر نمی رفت.

                                                                                                                                                       ایام بکام باد

                                                                                                                                                     صادق زیباکلام

                                                                                                         چهاردهم خرداد ماه یکهزارو سیصد ونود دو                                  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    7 1
    امیدوارم زودتر این کار انجام شود.
  • سعيد عنبرستانى IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    4 0
    آقاي عارف هم اعلام كردند كه "با جان ودل تصميم اين دو بزرگوار را مى پذيرند" ماهم با جان و دل منتظريم، وبعضى هم منتظرند اين اتفاق نيفتد تا ٨ سال ديگر خون به دلمان كنند...
  • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    3 0
    مرسی آقای زیبا کلام.
  • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    2 0
    مرسی آقای زیبا کلام.
  • 2 IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    2 0
    نمی دونم چرا جناب زیباکلام آخر نامه این رو نوشته که ((اگر هرکدام از آقایان روحانی یا عارف از تصمیم جمعی اصلاح طلبان تمکین نکردند، رهبری می بایستی به طرفداران اعلام نمایند که ایشان بصورت فردی در انتخابات شرکت دارند و نامزد اصلاح طلبان نیستند)) اصلا لزومی بر این کار نیست و ان شالله تا شنبه ائتلاف میان این دو عزیز صورت خواهد گرفت.
  • شاهین IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    2 0
    هم روحانی و هم عارف از بهترین ها هستند...
  • بی نام AE ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    3 0
    احسنت
  • افشنگ A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    2 0
    احسنت ، مرحبا ، بسیار زیبا بود
  • رضا IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 2
    یک جبهه شدن اصولگرایان و اصلاح طلبان را تبریک می گوییم مهم این است که احمدی نزاد نه اصولگراست و نه اصلاح طلب . در حالی که هر دوی اینها هم هست . احمدی نزاد را در جناح تفسیر نکنید . اقدامات احمدی نژاد را در آینده تحلیل کنید نه الان جناب زیبا کلام...
  • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    به نظر من تنها اصلاح طلب موجود در صحنه دکتر عارف است. آقای روحانی عضو جبهه روحانیت مبارز هستند که همگی میدانیم متعلق به جبهه اصولگراست. من که به هیچ وجه به اقای روحانی رای نمیدهم حتی اگر اجماع روی ایشان باشد، چون نمیشود همزمان اصولگرا بود و رای را از اصلاح طلبان خواست.
  • مصطفی دانشجوی حقوق IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    با احترام به استاد بزرگوار! ولی استاد، خود آقای روحانی گفتن که من مستقل هستم چرا ایشون رو اصلاحاتی میدونید؟! در ضمن زدن همه اصولگرایان با یک چوب اصلا کار پسندیده ای نیست! احمدی نژاد اگر اصولگرا بود جلوی حکم حکومتی مقام رهبری نمی ایستاد استاد! آقای هاشمی اصلاحاتی نیست استاد عزیز همه سیاسیون کشور اصولگرا هستند چون اصلا تعریفی از اصلاح طلبی در کشور ارائه نشده ولی تعریف اصولگرایی مشخص است الزام به ولایت فقیه قانون اساسی و نظام تعریف اصولگرایی است هر کدام از اینها را کم کنید اسمش اصلاح طلبی نیست و معاندی است! ایام به کامتان باد استاد عزیز و بزرگوار!
  • majidkian IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    1 1
    کاملا موافق هستم . شما را به خدا قسم میدم آقایان خاتمی و هاشمی لطفا گزینه نهایی اصلاح طلبان را معرفی کنید . در شهر ما زاهدان که 99 درصد طرفدار جبهه اصلاحات هستیم همه مردم بر سر دو راهی روحانی - عارف گیر کرده اند . اگر این کار انجام نشود امکان شکست مانند سال 84 زیاد است .
  • مهدی IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    1 0
    جانا سخن از زبان ما میگویی. عزیزان یه تحرکی، سیگنالی ... واقعاً اگر این تعلل باعث پیروزی اصولگرایان شود شما خودتان را مسئول نمیدانید؟
  • اکبری IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    1 0
    این ترس همه ماست... به شدت طرفدار آقای روحانی هستم ولی اگر نتیجه اجماع به کنار رفتن ایشون هم منجر بشه با کمال میل به این تصمیم احترام می ذارم چون واقعا از شرایط فعلی خسته شدم.
  • بی نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    کجای این سرگشاده بود آخه؟
  • حقیقت گو IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    2 0
    به نظر من اعلام نظر آقایان هاشمی و خاتمی باید تا آخرین لحظه، زمانی که مناظره ها تمام شد و .... صورت بگیرد. هر گونه اعلام نظر زود هنگام، اصول گرایان را جهت تخریب تنها اصلاح طلب حاضر در صحنه متحد می کند و حتی فرصت دفاع از اصلاحات در رسانه ی میلی را از این جناح خواهد گرفت. پس لطفا کمی بیشتر صبور باشید.
  • محمد IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 1
    یاعارف یاهیچکس
  • بی نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    دمت گرم
  • esmaeil A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 1
    باسلام و احترام خدمت اقای زیبا کلام حضور نیافتن اقای خاتمی در انتخابات رد صلاحیت اقای هاشمی توسط شورای نگهبان یعنی در این برهه زمانی کشور نیازی به اصلاح طلبان ندارد و حضور دو چهره میانه رو اصلاح طلب در انتخابات که هیچ شانسی واسه رای اوردن ندارند فقط از جهت مشروعیت به انتخابات و تشویق مردم به مشارکت هستش ...دلیلی ندارد اقایان مدعی رهبری اصلاح طلب در این شرایط از کسی حمایت کنند وقتی میدانند شانسی برای پیروزی نیست و البته ممکنه حمایت نسنجیده برای انان دردسر ساز شود همانند سال 88
  • علی A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    1 0
    همانطور که خوده جناب زیباکلام ذکرکردند محبوبیت و مقبولیت جناب دکتر عارف بیشتر می باشد.از این بزرگان توقع داریم تابابیان نظر خویش ولوکه هیچ یک به نفع دیگری کنارنرود موجب تجمیع ارااصلاح طلبان و دلسوزان حقیقیه کشور شود.نظر اکثریت به دکتر عارف می باشد اگر نظر این بزرگان به جناب روحانی باشد همگی به ایشان رای خواهیم داد بلاشک
  • حسین IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 1
    آقا صادق! آقایان خاتمی و هاشمی می دانند که قرار نیست دولت آینده به اصلاح طلبان داده شود در نتیجه مرددند در مورد انتخابات اظهار نظر کنند.
  • بی نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    درود به شرفت استاد - تا باد چنین بادا
  • بی نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    بسیار خوب و رسا بود - صادق جان سخن از زبان ما می گویی.
  • علی A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    لبیک
  • علی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    2 0
    عینا با نظرات وزین شما موافقم .گذشته تمام شده است وقابل برگشت نیست انشالله برای اینده چاره ای اندیشیده شود.درود خدا برکسانیکه منافع ایران و ایرانی را برسلایق شخصی ارجح می دانند. یا حق
  • بی نام A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    2 0
    درود بر شرفت دکتر جان
  • بی نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    1 1
    انشاالله اجماع بر روی دکتر عارف حاصل شود
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    اینکه گفتید روحانی بهتر از عارف با اصولگرایان تعامل خواهد کرد ، به هیچ وجه درست نیست . همین الان انتقادات بسیاری از همه ی جوانب به روحانی وارد شده حال آنکه هیچ ایرادی به عارف وارد نیست . زیرا ایشان با تواضع ،رفتار منطقی ، انسانیت و پرهیزکاری اش بهانه ای به دست مخالفان نداده و نمیدهد . رای قاطبه ی اصلاح طلبان عارف !
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    2 0
    زنده باد اجماع...
  • سعید IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    2 0
    آقای زیبا کلام حرف دل مارو زدین. به امید پیروزی در اتخابات احسنت
  • بی نام EU ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    1 0
    خدا كند كه به تصميم واحد برسند
  • محمود IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    اوضاع از دست ما خارج شده است و به روایت ادبیات خود نظام وضعیت کنونی به دقت مهندسی شده است، که انتخابات 88 به وضوح دلیل این مدعاست. در ادبیات عامه و شیرین فارسی اصطلاحی است که می گویند فلانی یا فلان چیز لولوخرخوره است و محل استعمالش مواقعی است که می خواهند کودک غیر ممیزی را با تمسک به عبارت مذکور از انجام کاری برخلاف میل والدین منصرف کنند؛ از قضا تمام نشانه ها حاکی از آن است که انتخابات پیش رو بی بهره از تهدید لولوخرخوره نیست. جناب آقای جلیلی در انتخابات فعلی همان لولوخرخوره هستند که در صورت عدم مشارکت آحاد گرامی بر مسند جمهور تکیه خواهند زد؛ به عبارتی مرگ را نشانمان می دهند که به تب راضی باشیم. آگاه باشید مردم.
  • محمد IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    1 0
    در برخی از جملات لحن خطاب دادن آقای خاتمی توسط آقای زیبا کلام نادرست بود. آقای خاتمی جایگاه خودش را دارد و خود خوب می داند که دارد چه می کند.
  • بی نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    نه دیگه واقعا احسنت.
  • حافظ IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    خبر آنلاین در صورت امکان این حرف من را به آقای صادق زیبا کلام منتقل نمایید : آقای زیبا کلام این جمله ی شاهکار یعنی چی : کدام نامزد اصولگراست که روند رو به افزایش مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاههای شریف ، پلی تکنیک و دانشکده فنی دانشگاه تهران برایش مطرح نیست دو تا سوال دارم اولا این فارغ تحصیلان! چرا دارن میرن خارج از کشور؟ قطعا میدونیم غربیها الکی جذب مهاجر نمیکنن پس معلومه این فارغ التحصیلان در دانشگاه صعنتی شریف انقدر بخوبی دانش کسب کردن که دعوت شدت به خارج راستی نظرتون درباره ی سیستم اموزشی کشور چیه؟ نکنه میخواین بگین اونم ایراد داره؟ پس چجورزی این فارغ تحصیلان به این درجه از شهرت رسیدن؟ میخواین بگین ربطی به سیستم اموزشی نبوده و این ها از اون دسته نخبگان علمی هستن که خودشون نخبه شدن؟
  • بی نام A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    1 0
    دکتر زیبا کلام به دانشگاه ما امدند.جدا ادم با سواد و دانایی هستن و حرفاش هم به حق هست.به امید اجماع اصلاح طلبان و پیروزی انان...رای من فعلا دکتر عارف ولی اگر صلاح بر انتخاب شدن دکتر روحانی باشد و دکتر عارف معاون اون شود بدون شک به دکتر روحانی رای میدم.ولی این گونه که در نظر سنجی ها مشخص هست دکتر عارف بیشترین درصد رو داره.ممنون میشم از خبر انلاین نظرم رو انتشار بدهند
  • عبداله A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    1 0
    صبح صـادق ندمد تا شب یلـدا نرو د . . .
  • امینرضا A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    فقط عارف
  • محمد A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    خبرها از اعتلاف بر روی عارف خبر میدهد سلام بر اصلاحات درود بر عارف
  • بی نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    1 0
    زیبا گفتی زیباکلام.
  • بی نام IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    عدم اجماع بر روی یک کاندیدا شاید باعث شود که عده زیادی چون من در انتخابات شرکت نکنند.
  • دانشجو IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    جناب دکتر زیباکلام طبقه تحصیل کرده ارادت ویژه ای به شما دارند و همواره زاویه دید شما به مسایل و روشنگری شما از اوضاع و اتفاقات پیش رو مایه شگفتی و تحسین ماست استاد شما در جایی فرموده بودید که نه اقای عارف به تنهایی و نه اقای روحانی به تنهایی و نه اگر به اجماع برسند "و نه حتی اگر حمایت و تایید رسمی سران اصلاحات را داشته باشند" رای کافی را نخواهند داشت حال چه اصراری است که که آقایان هاشمی و خاتمی از آبروی خود برای کسانی خرج کنند که نه آنها را اصلاح طلبب میدانن و نه احتمال پیروزی در انتخابات را خواهند داشت؟
  • دانشجو IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    جناب دکتر زیباکلام طبقه تحصیل کرده ارادت ویژه ای به شما دارند و همواره زاویه دید شما به مسایل و روشنگری شما از اوضاع و اتفاقات پیش رو مایه شگفتی و تحسین ماست استاد شما در جایی فرموده بودید که نه اقای عارف به تنهایی و نه اقای روحانی به تنهایی و نه اگر به اجماع برسند "و نه حتی اگر حمایت و تایید رسمی سران اصلاحات را داشته باشند" رای کافی را نخواهند داشت حال چه اصراری است که که آقایان هاشمی و خاتمی از آبروی خود برای کسانی خرج کنند که نه آنها را اصلاح طلبب میدانن و نه احتمال پیروزی در انتخابات را خواهند داشت؟
  • شکیبا IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    احسنت که هنوز مــــــرد پیدا میشه، واقعیت هارو بگه....
  • بی نام IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    1 0
    اگر چه اصلاح طلبم اما در شرایط فعلی روحانی را توصیه می کنم. از احمدی نژاد نمی شود به عارف رسید. آقای روحانی پلی است برای تغییر....
  • بی نام DE ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    0 0
    حرف دل ما را زدی استاد
  • اوجان اوغلی IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
    1 0
    درود جناب زیبا کلام . . گاهی اوقات وقتی همین اصولگراها دارن از احمدی نژاد انتقاد میکنن آدم فک میکنه احمدی نژاد اصلاح طلب بوده !! چرا این همه انتقاد رو نگه داشتن تا الان بگن ؟ همین ها بودن احمدی نژاد رو با شهید رجایی مقایسه کردن ! قیاسی که تاریخ بهش میخنده !!!!!!!! باید بین عارف و روحانی یکی باشن ائتلاف این دو از نان شب هم واجب تره ...
  • حسین A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
    1 0
    درود بر آقای زیبا کلام که واقعا زیبا فرمودند، آقایان ائتلاف ائتلاف، مهم پیشرفت و نجات ما جوانان است...
  • یک هموطن A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    1 0
    مقاله خوبی بود این درد تمام کسانی است که عاشق ایران وایرانی هستند در این هشت سال هر چه سونامی وبلا بود بر سراین ملت بارید چه از نظر اقتصادی با درامد بیش از 700میلیارد دلار حاصل ازفروش نفت که تورم وحشتناک نفس ملت راگرفته وهر هفته شاهد محو شدن یک کالا و پس ازمدتی عرضه آن با چند برابر قیمت قبلی که البته در جمع این مدت رانت قابل توجهی در حدود درامد نفت نصیب صاحبان آن کرده است سیاست خارجی که نیاز به گفتن نیست که سفارت خانه ها با در یافت مبالغ هنگفت و بسختی ویزا میدهند وووو...از نظر اجتماعی هم اکثر جوانان بیکار و بی انگیزه و بسیاری معتاد کارخانه ها اکثرا ورشکسته یا با حداقل ظرفیت مشغول بکار سن ازدواج بالا رفته وهمچنین آمار طلاق آمار جرایم ....
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    1 0
    کاملا موافقم .
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    1 0
    آقای زیبا کلام فکر نمی کنید اینهایی که شما به فکرتان می رسد بهترش را آقایان هاشمی و خاتمی بلدند از حرف تا عمل راه دشواریست آن هم در موقعیت فعلی . بیرون گود نشسته اید و می گویید لنگش کن. بهتر است چیزی بگویید که راهکار عملی هم داشته باشد و خود این بزرگواران هم آن را ندانند.