محسن پاک آیین در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به بررسی هویت شیعی در جمهوری آذربایجان در دوره حیدر علی اف پرداخته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در آغاز مطلبش نوشته است:

«مذهب تشیع در جمهوری ‌آذربایجان، دین اکثریت مردم است و شیعیان بالاترین مزیت فرهنگی را در این کشور دارند و جمهوری آذربایجان نیز به عنوان دومین کشور شیعه نشین، وضع برجسته‌ای در بین کشورهای مسلمان دارد. استقلال جمهوری آذربایجان و تشکیل دولت ملی، فرصت مناسبی برای شیعیان بود تا از تنگنای نظام ضددینی شوروی بیرون آیند و به احیای مذهب خود همت گمارند و اسلام و تشیع که نقطه مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بود، موجب خرسندی مردم مسلمان منطقه نیز گردید...

آقای حیدر علی اف هم با شناخت وجوه مشترک دو کشور، از هویت شیعی ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان یک عامل مثبت در تقویت مناسبات یاد می کرد و معتقد بود که ارتباط سهل و روان شیعیان جمهوری آذربایجان با ایران به ویژه در مناطق آذری‌نشین عامل مهمی برای تقویت دوستی دو کشور می باشد.»

عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش می نویسد:

 «آقای حیدر علی اف اگرچه رهبر یک دولت لاییک بود اما بزرگترین دستاورد استقلال را حفظ هویت ملی و زنده نگه داشتن ارزش های دینی و مذهبی ملت خود می دانست... آقای حیدر علی اف یک بار در نهم ژوئن سال ١٩٩۵، در مراسمی به مناسبت روز عاشورا، در مسجد تازه پیر چنین گفت:

 "امروز برای مسلمانان روز عزا، روز عاشورا است. امروز ما با پایبندی به دین و سنن خود، در مسجد تازه پیر جمع شده و یاد حضرت امام حسین(ع) که، در راه حق و عدالت به شهادت رسید را گرامی می داریم...امروز ما به مقدس بودن مقام شهادت در راه حق اعتقاد داریم. ملت ما در طول قرن ها شهیدانی در راه حفظ موجودیت خود، حراست از سرزمینش و در راه حق و عدالت داده است. در طی سال های اخیر نیز مردم آذربایجان شهیدانی داده اند. هر آذری و مسلمانی که، در راه میهن و سرزمین خود شهید گردد، به جاویدانی می رسد، همانگونه که، امامان مقدس ما به جاویدانی رسیده اند"».

برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =