۰ نفر
۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۹
اصول‌گرایی در اندیشه امام خمینی(ره)

اصولگرایی به عنوان مفهومی بر خاسته از مکتب امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، رویکردی حداکثر‌گرایانه به دین است که در آن سعی می‌شود همه پدیده‌های اجتماعی و عرفی در کلیت دین و توحید تعریف و در مسیر تربیت انسان، ساماندهی ‌شوند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «اصول‌گرایی در اندیشه امام خمینی(ره)» نوشته مریم سالاری سه دران، عباس کاکائی باغچه میشه از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 276 صفحه و با قیمت 85 هزار ریال، وارد بازار کتاب شد.
بررسی مسئله نظریه ولایت فقیه، قرائت‌‌های متفاوت از این نظریه، اسلام اصیل و دین حداکثری، انواع تکلیف از دیدگاه امام خمینی(ره)، قانون‌اساسی و جایگاه مردم‌سالاری دینی در آن، تولی و تبری در آیات و روایات،کارکرد عدالت در اصو‌گرایی، از جمله مباحثی هستند که در این کتاب مطرح شده است.

ناشر در شرح کتاب آورده است: «جامعه شناسان سیاسی واژه سیاست را صرف اعمال قدرت می‌دانند و در رویکرد اصولگرایانه این واژه؛ جهت اصلاحی و تربیتی به خود می‌گیرد. از این منظر هدف حکومت و سیاست تربیت انسان، رسیدن و تقرب به خداست. اصولگرایی در مکتب امام خمینی(ره) در واقع ظهور ماهیت انقلاب اسلامی است که به یک حزب و جناح سیاسی ویژه منحصر نمی‌شود و دارای ویژگی‌هایی مانند حاکمیت اسلام ناب محمدی و مبارزه با طاغوت و استکبار جهانی می‌شود.

منظومه‌ای از مفاهیم و ساختار‌‌های معانی که بر یک نظام فکری در جمهوری اسلامی دلالت می‌کند و بر آموزه‌ها،اندیشه‌ها و آرمان‌اسلامی استوار است، مفهوم اصولگرایی را تبیین می‌کند.

انقلاب اسلامی در واقع بازگشت به اصول اسلام است که با زنده کردن این دین، اجرای فرامین الهی در قرآن و پیروی از سیره پیامبر اکرم و ائمه اطهار شکل گرفته و می‌توان آن را انقلابی اصول‌گرا نامید که با اندیشه‌ها و مبانی فکری امام خمینی(ره) پیوند دارد.

دیدگاه خرد؛ اصول‌گرایی را ناشی از تحولات بعد از انقلاب اسلامی و آرایش احزاب و جریان‌های داخلی و موضع‌گیری ‌های فکری و عقیدتی آنان در قبال مسایل داخلی می‌داند. بر این اساس گروهی معتقدند پیشینه اصول‌گرایی به اوایل انقلاب باز‌می‌‌گردد که در مجموعه‌ای به نام «حزب‌الهی‌ها» تجلی یافت.

امام خمینی(ره) هر چند در انقلاب اسلامی به اصطلاح اصولگرایی به طور ویژه در ادبیات خود اشاره نکرده است اما عده‌ای معتقدند پایه و اساس اصول‌گرایی در انقلاب اسلامی، ریشه در تفکرات امام (ره) و اوج پافشاری بر اصول از سوی این شخصیت وارسته دارد که اوج آن در قیام 15 خرداد ماه 1342 خود را نشان داد.

عده‌ای اصوگرایی را به مثابه گفتمان در نظر می‌گیرند که خود به دو بخش تقسیم می‌شوند، گروه نخست معتقدند اصولگرایی یکی از نکات مهم و فراگیر پس از انقلاب اسلامی است که بر نقاط مثبت گفتمان‌های گذشته، تاکید می‌کند. گروه دوم بر این باورند که پس از شفاف‌شدن گرایش‌ها و نگرش ها در ایران و آشکار شدن مواضع پنهان و مطالبات و اهداف واقعی فعالان سیاسی، مقوله اصولگرایی، به گفتمان‌های رایج بخشی از نیروهای انقلابی تبدیل شد.»

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =