۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲

ایسنا نوشت:

پس از اقدام غیرمنتظره رجب طیب اردوغان برای مذاکره با گروهی از هنرمندان و نمایندگان مخالف طرح توسعه پارک «گزی» استانبول، تنش‌ها در سراسر ترکیه به طور چشمگیری کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، دیدار و گفت‌وگو میان رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با گروهی از هنرمندان و نمایندگان معترضان چند ساعت پس از آن صورت گرفت که اردوغان درخواست نهایی خود را به معترضان اعلام کرد و خواستار پاکسازی پارک گزی از "مشکل سازان" ظرف 24 ساعت شد.

در پایان این نشست، نمایندگان معترضان اعلام کردند که اردوغان گفته تا زمان اعلام حکم دادگاه در مورد پروژه طرح توسعه پارک گزی، دست به انجام هیچ کاری نمی‌زند. این تعهد از سوی اردوغان یک نشانه مثبت پس از دو هفته تنش و آشوب به نظر می‌رسد.

اردوغان نیز اظهار نظرهای نمایندگان معترضان را تایید کرد و گفت: هم‌اکنون ما منتظر حکم دادگاه هستیم و از آن پیروزی می‌کنیم.

وی همچنین یکبار دیگر از معترضان خواست تا پارک گزی را ترک کنند و اعلام کرد که پیام آن‌ها را دریافت کرده است. وی افزود: پارک را ترک کنید و ما را با گروه‌ها و افراد غیرقانونی در این محل تنها بگذارید.

دولت آنکارا یک طرح چهار مرحله‌ای برای حل مساله پارک گزی در دست دارد. اولین گام منتظر ماندن برای اعلام حکم دادگاه است. اگر دادگاه علیه طرح توسعه پارک رای دهد، دولت باید از آن دست بکشد. اگر هم به ادامه فعالیت و طرح توسعه پارک رای دهد، دولت یک همه‌پرسی برگزار می‌کند و از سکنه استانبول می‌خواهد تا سرنوشت پارک را تعیین کرده و از نتایج رفراندوم تبعیت کنند. سومین گام نیز درخواست نمایندگان معترضان از مخالفان برای ترک پارک خواهد بود که بدون دخالت پلیس صورت می‌گیرد.

در جریان درگیری‌های خشونت‌آمیز ضد دولتی در استانبول و سایر شهرهای ترکیه تاکنون سه تن از جمله یک افسر پلیس کشته و حدود پنج هزار تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. اردوغان اعلام کرده که پارک گزی به «اشغالگران» تعلق ندارد و متعلق به مردم ترکیه است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =