۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲

ایسنا نوشت:

 وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با روزنامه عکاظ درباره مسائل مربوط به برگزاری ژنو 2 صحبت کرد و از همه اطراف خواست تا در این باره به قوانین بین‌المللی پایبند باشند.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با این روزنامه عربستانی بر اهمیت برگزاری کنفرانس ژنو 2 تاکید کرد اما گفت برگزاری آن منوط به برقراری آتش بس در سراسر سوریه به ویژه در القصیر است.

وستروله مشارکت حزب الله لبنان در جنگ‌های القصیر را مساله‌ای خطرناک خواند و کشته شدن شهروندان سوری را محکوم کرد.

وی همچنین از دولت سوریه خواست تا به قوانین بین‌المللی پایبند باشد و از مسکو نیز درخواست کرد تا ارسال سلاح به نظام سوریه را متوقف کند. این درحالی است که اتحادیه اروپا دادن سلاح به مخالفان را مشروع می‌داند.

وستروله اقدام آمریکا و روسیه برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 در مورد سوریه را تایید کرد و به اهمیت برگزاری اولیه این کنفرانس در سطح کارشناسان تاکید کرد.

وستروله در پاسخ به سئوالی در مورد موضع آلمان درباره کنفرانس ژنو 2 و تحولات کنونی سوریه گفت: ما از ابتدا هم با برگزاری این کنفرانس موافق بودیم و از تلاش آمریکا و روسیه در این خصوص استقبال کرده‌ایم اما در عین حال می‌بینیم که بر سر راه این روند سنگ اندازی می‌شود. به ویژه صحبت‌هایی که از تردید در مورد حضور مخالفان سوری در این کنفرانس است، باعث می‌شود که ما موکدا از مخالفان بخواهیم که به حضور در این کنفرانس پایبند باشند و برای انتقال قدرت و تشکیل دولت انتقالی در این کشور تلاش کند.

وی گفت: متاسفانه طرف‌های بسیاری در درگیری سوریه دخالت می‌کنند و حوادث گذشته و کنونی القصیر و دخالت حزب الله جدا ما را نگران می‌کند. ما از نظام سوریه می‌خواهیم که به قوانین بین‌المللی پایبند باشد تا از این طریق کمک‌های بشردوستانه به راحتی در دسترس شهروندان سوری قرار بگیرد. من همچنین از مسکو می‌خواهم ت با نفوذی که دارد با فشار آوردن به سوری نظام این کشور را وادار به آتش بس کرده و از ارسال سلاح برای نظام سوریه خودداری کند.

با سرگئی لاوروف، همتای روس خود نیز در این زمینه به ویژه در مورد تجهیز مخالفان سوری با اسلحه و نتایج وخیم آن تماس‌هایی داشتیم.

وستروله در پاسخ به رضایت یا عدم رضایت روسیه از کنفرانس سران اروپا نیز گفت: بدون شک این کنفرانس در رسیدگی به پرونده‌های مشترک میان کشورهای اروپایی و روسیه موفق بوده است.

وستروله در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با عکاظ در مورد حضور عربستان در کنفرانس ژنو 2 گفت: معتقدیم که عربستان باید در این کنفرانس شرکت کند زیرا گمان می‌رود که حل بحران سوریه به نقش فعال کشورهای محوری منطقه از جمله عربستانی، مصر و ترکیه بستگی دارد.

وی ادامه داد: البته نقش ایران را نیز نباید نادیده گرفته شود و برای تحقق سیاست‌های حسن همسایگی، امنیت و ثبات کل منطقه به آن پایبند بود.

وستروله درباره نتایج نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و تصمیم این شورا مبنی بر تحریم حزب‌الله لبنان نیز گفت: ما نقش شورای همکاری خلیج فارس را که شریک بسیار مهم و استراتژیک اتحادیه اروپا و آلمان است، می‌ستاییم و مشارکت حزب الله لبنان در درگیری‌های القصیر را نیز محکوم می‌کنیم.

وزیر امور خارجه آلمان در خصوص تظاهرات کنونی در ترکیه که احتمالا نقش آنکارا در روند حل بحران سوریه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نیز گفت: ما از حوادث ترکیه ابراز نگرانی کرده‌ایم و از دولت ترکیه می‌خواهیم که به قوانین بین‌المللی متعهد باشد. براساس قوانین بین‌المللی هر کسی حق آزادی بیان و تظاهرات دارد.

وستروله در مورد تاثیر تظاهرات ترکیه بر روند پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا نیز گفت: دوباره می‌گویم که ترکیه باید به شروط دموکراسی و آزادی بیان پایبند باشد و این مسائل شرط عضویت ترکیه در اتحادیه اروپاست به همین دلایل بر اهمیت عضویت این کشور در اتحادیه اروپا تاکید می‌کنم.

گوئیدو وستروله در پاسخ به سئوالی مبنی بر پرواز پهپادهای پایگاه‌های نظامی آمریکا در آلمان گفت: من به جان کری، همتای آمریکایی خود در خصوص این اخبار که فقط در رسانه‌ها یافت می‌شود، مشورت کردم و کری تاکید کرد که آمریکا به قوانین بین‌المللی پایبند است و ما اکنون در حال ریشه‌یابی حقیقت‌ها هستیم و نتایج حاصل از آن در پارلمان آلمان ارائه خواهد شد.

261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =