مرور اخبار اجتماعی جمعه 11 بهمن

شاید در نگاهی کلی چنین به نظر نرسد ولی طبق گزارش بانک جهانی، خشونت خانوادگی علیه زنان بیش از سرطان سینه، رحم و تصادفات، سبب از بین رفتن سلامت زنان 15 تا 46 ساله می‌شود.

 در کشورمان هم در این زمینه پژوهشی توسط دکتر حمیدرضا فرخ اسلاملو، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه روی 133 زن متاهل مراجعه کننده به پزشکی قانونی برای شکایت علیه همسرآزاری انجام شده که نشان داده خشونت علیه زنان همسردار شامل طیف وسیعی از اعمال عمدی خشن جسمی، روانی، عاطفی، کلامی و جنسی از سوی همسرانشان می‌شود.

 به گزارش ایسنا بر اساس این مطالعه، برخورداری از سطح تحصیلات بالا و شاغل بودن زنان موجب شناخت بیشتر آن‌ها از حقوق اجتماعی و قانونی خود شده و زنان برای دستیابی به حقوق اولیه و اساسی خود واکنش‌های قانونمندتری نشان می‌دهند. نتایج نهایی این بررسی همچنین حاکی است مشکلات اجتماعی، اقتصادی و نیز متغیرهای مرتبط با ازدواج، با همسرآزاری ارتباط مستقیم دارند.

 MP3 ناشنوا می‌کند
در مرور اخبار چند روز پیش گفته بودیم یا هدفون را انتخاب کنید یا گوش سالم را؛ اگر به این هشدار توجهی نکردید، این خبر را هم بخوانید تا شاید قضیه را جدی‌تر بگیرید. اتحادیه اروپا هشدار داده که 10 میلیون جوان اروپایی به دلیل استفاده از MP3 در معرض ناشنوایی هستند.

به گزارش ایسنا، ‌کمیته علمی اتحادیه اروپا در حوزه خطرات شناخته شده جدید و نوظهور برای سلامت انسان در این باره اعلام کرده که گوش دادن به MP3 و سایر ابزار شخصی پخش موسیقی با صدای بسیار بلند و به مدت طولانی می‌تواند باعث از دست دادن شنوایی یا شنیدن یک صدای زنگ مداوم در گوش شود و نکته اینجاست که در حال حاضر برای ناشنوایی یا شنیدن صدای زنگ در گوش درمان قطعی وجود ندارد.  

مطالعات جدید نشان داده است که 5 تا 10 درصد از کاربران MP3 اگر بیش از یک ساعت در روز و هفته و حداقل به مدت 5 سال مستمر به صدای بلند موسیقی با این وسیله گوش دهند، ‌به ناشنوایی دائمی دچار خواهند شد.

عواقبی در کار نیست
دیگر همه می‌دانند که اهدای خون هیچ ضرری را متوجه افراد نمی‌سازد و نگرانی بابت این قضیه وجود ندارد اما در مورد اهدای کلیه هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد که البته نتایج بزرگترین تحقیق انجام شده در مورد عواقب اهدای کلیه که طی 4 دهه انجام شده است جایی برای این نگرانی باقی نمی‌گذارد چراکه مشخص شده اهدای کلیه هیچگونه عواقب منفی بلندمدتی را برای سلامت اهداکننده در بر ندارد.

به گزارش فارس، محققان دانشگاه مینه سوتا اعلام کرده‌اند افرادی که یکی از دو کلیه خود را اهدا کرده‌اند طول عمری طبیعی داشته و از نظر سلامت نیز مانند سایر مردم بوده و هستند. همچنین اعلام شده اهدای یک کلیه خطر از کار افتادگی کلیه دیگر را افزایش نمی‌دهد.

 بر اساس این تحقیق میزان ابتلا به نارسایی کلیه در میان این افراد پایین‌تر از میزان ابتلا به این بیماری در مردم عادی بوده است و اکثر این افراد از کیفیت کار یک کلیه خود راضی بوده و زندگی خوبی داشته‌اند.

 برخورد آغاز شده
هنوز تا رسیدن به روز چهارشنبه‌سوری زمان زیادی باقی مانده اما به گفته رییس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی کشور اقدامات اطلاعاتی و پلیسی برای جلوگیری از توزیع مواد محترقه و قاچاق آن به کشور آغاز شده است.

 سرهنگ فتح‌الله زمانیان در گفت‌وگو با فارس با ارائه آمار 10 ماه گذشته کشف مواد محترقه گفته که در 10 ماه گذشته 8 میلیون و 300 هزار قطعه مواد محترقه و آتش‌بازی از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =