آیا یک ویروس زامبی می‌تواند بشریت را منقرض کند؟

ظهور زامبی‌ها هیجان‌انگیزترین ایده فیلم‌های ژانر وحشت امروزی است، اما میکروبیولوژیست‌ها و ایمنی‌شناسان ظهور ویروس‌های زامبی و انقراض بشر توسط آنها را چقدر محتمل می‎دانند؟

محبوبه عمیدی: در فیلم سینمایی «جنگ جهانی Z» یک ویروس زامبی تمام انسان‌های روی زمین را مبتلا و به زامبی‌هایی سریع و خطرناک تبدیل می‌کند که هدف آنها از بین بردن نسل بشر است. در این میان گری لین (با بازی برد پیت) وظیفه نجات جهان را به عهده می‌گیرد!

این فیلم که از رمانی به همین الهام‌گرفته شده، تازه‌ترین ساخته سینمای آمریکا درباره مرده‌های متحرک و جهان آخرالزمانی است که آنها رقم خواهند زد. ترس از وجود زامبی‌ها در این کشور آنقدر جدی است که حداقل یک بیمارستان در کالیفرنیا مرکز آموزش برای مبارزه با آنها را برعهده دارد و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) راهنمایی برای زمان ظهور زامبی‌ها تهیه کرده است.

لین که یک مأمور سابق تجسس سازمان ملل است در داستان اصلی به سراغ بازماندگان می‌رود؛ اما در فیلم مأمور می‌شود تا جهان را نجات بدهد. راه حلی که او پیشنهاد می‌کند مقاوم‌کردن انسان‌ها به ویروس زامبی به وسیله انتقال یک میکروارگانیسم دیگر به بدن آنهاست. لین معتقد است این ویروس تنها به سراغ افراد سالم می‌رود و می‌توان با بیمار کردن انسان‌های باقی‌مانده، آنها را از زامبی شدن نجات داد.

کریستین دلامور به سراغ جوآن سلونزوسکی، میکروبیولوژیست کالج کنیون در اوهایو و کارتیک چاندران که میکروبیولوژیست و ایمنی‌شناس کالج آلبرت اینشتین در نیویورک است، رفته تا از آنها در مورد اینکه چقدر احتمال دارد ویروس زامبی انسانی به وجود بیاید و آیا راه حل مبارزه با آن مبتلا شدن به یک بیماری دیگر است، سئوال کند.

آیا واقعا می‌شود با ابتلا به یک ویروس یا باکتری راه ورود یک ویروس تازه به سلول را سد کرد؟
تا به حال با چنین موردی در انسان‌ها یا حیوانات برخورد نکرده‌ایم؛ اما در سطح سلولی ممکن است عفونی شدن توسط نوعی ویروس امکان آلودگی ثانویه آن سلول توسط ویروس دیگر را از بین ببرد. به عنوان مثال ابتلا به سویه‌ای از ویروس هرپس می‌تواند مانع از آلودگی سلول به وسیله سویه‌های دیگری از این ویروس بشود.

 آیا ظهور ویروس‌های زامبی ممکن است؟
سلونزوسکی که در سال 2010/1389 رمان علمی‌تخیلی «طاعون مغزی» را نوشته و می‌تواند به سناریوهای آخرالزمانی متعددی فکر کند، در این رمان در مورد میکروارگانیسم‌های هوشمندی نوشته که بعد از گاز گرفته شدن فرد توسط زامبی‌ها نورون‌های مغزی او را هدف می‌گیرند. او در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «احتمالا، البته هیچ‌کدام از ما انتظار نداریم مرده‌ها دوباره زنده شوند؛ اما ویروس‌های عصب‌گرایی را می‌شناسیم که می‌توانند با حمله به سیستم اعصاب مرکزی باعث شوند فرد رفتارهای تهاجمی یا عجیبی از خود نشان بدهد. در اینجا هم می‌‌توانیم نوعی ویروس عصب‌گرا را تصور کنیم که پس از آلوده‌شدن فرد به آن فعالیت‌های مغزی او را متوقف کرده و فعالیت‌های تازه را به ذهن از کار افتاده او القا می‌کند».

چاندران، میکروبیولوژیست و ایمنی‌شناسی که روی ابولا کار می‌کند، می‌گوید: «در حال حاضر نیز ویروس‌های عصب‌گرایی وجود دارند که می‌توانند به کابوسی برای جهان تبدیل شوند. به عنوان مثال بیماری هاری را در نظر بگیرید. این ویروس هم می‌تواند مانند ویروس افسانه‌ای زامبی توسط گاز گرفتن منتقل شود و پس از آن مستقیما مغز را هدف بگیرد (در کتاب جنگ‌جهانی Z و فیلم مبتنی بر آن ویروس زامبی در ابتدا با ویروس هاری اشتباه گرفته می‌شود). آن زمان است که فرد مبتلا شروع به گاز گرفتن انسان‌های دیگر خواهد کرد. سالانه حدود 55هزار نفر در که اغلب در آفریقا و آسیا زندگی می‌کنند در اثر ابتلا به هاری می‌میرند. مطابق این آمار هر 10 دقیقه یک انسان به دلیل ابتلا به هاری از بین می‌رود. اغلب این افراد قربانی حمله توسط حیوانات مبتلا به این بیماری می‌شوند.

چطور ممکن است که ویروس زامبی تشکیل شود؟ آیا می‌توانیم آنرا نتیجه ترکیب دو ویروس و ایجاد یک هیبرید مرگبار بدانیم؟
چاندران توضیح می‌دهد: «ویروس‌ها با کپی کردن ماده ژنتیکی خود در سلول‌های انسانی وارد عمل می‌شوند. اگر دو ویروس همزمان در یک سلول فعال باشند این احتمال وجود دارد که کپی ژنتیکی یکی از آنها به شکل تصادفی با کپی ویروس دیگر ترکیب شود. احتمال می‌دهیم ویروس ایدز اولین‌بار در آفریقا و در نتیجه ادغام دو ویروسی که شامپانزه‌ها و میمون‌ها را هدف قرار می‌داده‌اند، ایجاد شده باشد».

 آیا امکان دارد ویروس زامبی در دنیای واقعی از ترکیب ویروس ابولا و ویروس هاری شکل بگیرد؟
چاندران می‌گوید: «نه! تقریبا غیرممکن است. این دو ویروس از لحاظ ژنتیکی به هم نزدیک نیستند. حتی اگر زمانی این ترکیب ایجاد شود، نتیجه آن ویروسی غیرفعال یا بسیار ضعیف خواهد بود. اما راه دیگری وجود دارد و آن هم شکل‌گیری ویروس‌های خطرناک‌تر از نمونه‌های پیشین در نتیجه جهش است. این ویروس‌های تازه به راحتی می‌توانند در جهان گسترش پیدا کنند. ما به آنها سویه انتخابی می‌گوییم. مثال بسیارآشنای این جهش‌ها ویروس آنفلوآنزا است. می‌بینید که ظهور ویروس زامبی در جهان واقعی خیلی هم دور از انتظار نیست. نکته دیگر ورود یک ویروس تازه به جمعیتی است که در برابر آن ایمنی ندارند. در قرن هفدهم میلادی، اروپایی‌ها که به ویروس سرخک مقاوم بودند آنرا به آمریکا بردند و این ویروس در جمعیت بومی این قاره که در برابر آن مقاوم نبودند به سرعت باد گسترش پیدا کرد».

 ویروس‌های باارزش
سلونزوسکی می‌گوید: «بیایید پیش از اینکه از تصور آخرالزمانی ویروس‌های زامبی وحشت‌زده شویم، به این فکر کنیم که اغلب ویروس‌ها مفید هستند. تعدادی از آنها برای ادامه حیات ما لازم هستند و باعث تحریک سیستم ایمنی بدن انسان می‌شوند».

چاندران می‌گوید: «ویروس‌ها بخشی باارزش از چرخه حیات هستند. آنها دائما دارند با انتقال مواد ژنتیکی تازه از یک گونه به گونه دیگر تغییراتی تازه در خلقت ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر اغلب آنها انگل جانداران تک‌سلولی هستند و کاری با ما انسان‌ها ندارند. این نکته را هم فراموش نکنیم که حیات روی این کره با میکروارگانیسم‌ها آغاز شده و شاید روزی برسد که دوباره به آنها برگردد. فکر کردن به این مسئله می‌تواند باعث شود با تصور انقراض به دست آنها راحت‌تر کنار بیاییم».

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    اگه آدما خودشون خودشونو از بین نبرن هیچ چیز دیگه ای نمیتونه اینکارو کنه
  • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    53 20
    فقط ... بزرگان در المان و امریکا و مریخ درمان میشوند و در توجیه اقدام خود خواهند گفت خدا دانش را برای رفاه حال بشر تولید کرده و وظیفه ما هم بهره مندی از ان است و دوستان ما در این کشورها به ان دست یافته اند و .... !!!
    • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
      44 15
      ترجمه کن چی گفتی. نوبوفهمم!!
    • بی نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
      34 26
      بهتر بود میگفتید ویروس زامبی عوام بدبخت و ملل و دول با شاخص بهداشتی کم را نابود میکند و اغنیا و متمکنین با این ویروسها نابود نمیشوند.
  • بی نام RS ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    249 9
    ویروس رو نمیدونم اما این سرعت کم اینترنت داره منو نابود میکنه
  • zoombie IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    36 29
    ازنظر من ممکنه یه ویروس وارد شهر بشه که نسل انسان رو ازبین ببره!!!یه نگاه به فیلم 28weeks later بندازید اگر یک نفر کاری بکنه که این ویروس وارد شهر بشه همه ی مردم بی گناه رو از بین میبره وزندگی شیرین مردم روبه یک زندگی تلخ و نا امید کننده تبدیل کنه!!!
  • meysam A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    42 15
    من سوال داشتم این که آیا ممکن است این ویروس ها رو بوجود آورد یا چطوری میشه این ویروس هارو بوجود اودرو.....لطفا جواب من را بدهید...
    • unnamed A1 ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
      24 27
      یه ایمیل بمن بده،چون منم از بس روانی شدم ک میحوام همه زامبی شن
    • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      6 3
      اره با مهندسی ژنتیک میشه ویروس جدید درست کرد ولی کار خیلی سختیه و مطالعه زیادی از نظر محتوایک ژنتیکی و ویژگی های ویروس میخواد
    • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
      6 9
      بله کاملا حقیقت داره دوسال پیش خوابی دیدم که تعبیر وحشتناکی شد یک جن که خودش رو همزادم می نامید به من گفت ازدوسال بعد به بعد جریان زامبی ها روز به روز واقعی تر میشود سپس به من نشان داد که من درخانه هستم و چند نفر با عصبانیت و التماس میگویند ه در را بازکنم و در را بازکردم انها سرباز بودند بعداز چندقیقه که انها در خانه من مستقر شده بودند زامبی ها میایند و انها رو میکشند زامبی ها تنها بامن کاری نداشتند بلافاصله خواب من به اتمام رسید و ان جن به من درجایی میان زمین و اسمان گفت که تو انسان هستی اما قابلیتی در تو وجود دارد که مردگان با تو کاری ندارند او گفت که ازحالا به بعد نباید نه سیر ا ببویی و نه بچشی زیر افتاب هم درنیای زیرا اینها به تو اسیب میزنند ولی یه مشکل دقیقا کی وچرا
  • farzad A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
    82 18
    سلام اقا چرا این فیلم های زامبی رو میسازن میخوان مردم رو به اینده نه چندان دور اماده کنن چنین ویروس زامبی وجود داره من شرط میبندم
    • بی نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
      18 6
      دقیقا اگه نگاهی کوتاه به فیلم های قدیمی بندازی 200300 سال پیش میبینی که بعضی از مردم تلفن همراه دارن این فیلم ها در دسته علمی تخیلی بود اما الان به واقعیت میبینی
  • ترنم A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    37 15
    باسلام.دوستان از ترس زیاد اومدم تو اینترنت.دعا دعا میکردم هیچ چیزی دال بر واقعی شدن زامبی ها پیدا نکنم اما انگار واقعیتشون دور از انتظار نبود....من با نظر farzad کاملا موافقم
  • محمد جواد غیاسی A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    26 35
    همهی این ها دروغ
  • فرشاد A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    32 8
    سلام ویروسی وجود داره از و امریکا به این ویروس دست پیدا کرده همرا با ژاپن
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    24 37
    اصلا زامبی وجود نداره ... زاده ی ذهن بشر هست فقط تو فیلم هست و بعد فیلم زامبی زاده شد.
    • رامین RO ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
      60 9
      یک ویروس ساده رو تصور کنید که فعالیت های شمارو تحت تاثیر قرار میده و خوی حیوانی پیدامیکنید .. بنظرتون واقعاً نمیتونه وجود داشته باشه؟
  • علی IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    27 9
    به نظر من هرچیزی می تونه وجود داشته باشه مثل جن که عقل اون رو رد می کنه اما باتوجه به احدیث وجود داره زامبی هم همین طور .شوهدی هست که می گه توی یکی از صحرای یمن غروب هنگام صدای وحشت ناکی میاد چه معلوم صدای موجوداتی شبیه زامبی نباشه
  • ghost IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    8 22
    مطالبي که نوشته شده تکراريه و من قبلا خوندم . لطفا مطالب خود را بروز کنيدبا تشکر
  • ناشناس IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    18 42
    ببینید اگر اعتقاد دارید واقعا ساده اید اگر روزی جلوی چشمتون زامبی دیدید فقط کافیه.....که از خواب پاشید:| ول کنید بابا علاف گیر اوردینا
  • خر IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    13 28
    من فقط به ویروس ابولا اعتقاد دارم:|
  • erfan IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    77 6
    به نظر من امکان بوجود اومدن چنین ویروسی وجود داره اگه شما به اطرافتون دقت کنید روزانه صدها ویروس جدید بوجود میاد و شیوع پیدا میکنه الان خود هاری شباهت بسیاری با ویروس زامبی داره فقظ کافیه ویروس هاری یک جهش با انفولانزا بده تا این بیماری درست بشه به نظرم این فسلما دارن به ما هشدار میدن تا امادگی لازم برای مواجهه با این بیماری رو داشته باشیم و از نسل انسان ها محافظت کنیم.بیاین دست به دست هم بدیم و این مطلبو جدی بگیریم ممنون
  • معین A1 ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    38 9
    با عرفان کاملا موافقم جسارت نباشه اما احتیاط شرط اوله شما حتی اگه یه دیوونه یه لیوان آب بهت بده و مطمین باشی که آبه ولی اگه بهت بگه توش سم ریخته با اینکه میدونی طرف خله آبو نمیخوری پس باید محتاط بود و از همین به ظاهر فیلما درس گرفت شاید یه روزی اتفاق افتاد.
  • بي نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    28 8
    اين اتفاق خيلي زمان ميبره ولي اگه انسان به كره ي مريخ بره اين اتفاق براش نمي افته
  • بی نام A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    24 6
    به نظر من وجود داره اما امکان داره مغز انسان رو نخوره چون با این علم و اختراعات و دارو ها امکان به وجود اوردن ان ویروس است و در سال های بعد میدونم همچین اتفاقی میوفته
  • آیسان A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    54 8
    زامبی ها الانم هستن : مغزم میخورن : بعله یکم به اطرافتون نگا کنین میفهمین دوستای عزیز از چی میترسین؟ بشریت همین الانشم رو به نابودیه مگه فغد باید قیافت شبی زامبی باشه که زامبی باشی؟ همین الانشم چندصد میلیون زامبی تو دنیا وجود داره... داعشیا زامبی نیستن ؟ اون بیشورایی که فرت و فرت بچه ی بیگناه میکشن چی؟ اینا همه زامبین... این ویروسم خیلی تند تند داره منتقل میشه...
  • ghazal A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    18 38
    به نظر من ویروس زامبی وجود داره ولی احتمال این که در کشور ایران رخ بده خیلی کمه ولی این ویروس را اسراییلی ها به وجود آوردن تا فکر ما را مشغول کنند و نسل بشریت را از بین ببرند پس نگران نباشید فقط امیدمان به خدای تعلی باشد ما میدونم که هر کاری که اسراییلی ها انجام دهند اگر چه باعث وحشت و مرگ ما بشود ولی ما یک خدایی داریم که یار و نگهدارمان باشد پس مرگ بر اسراییل مرگ بر آمریکا و مرگ و نفرین بر کسی که این بیماری را به وجود آورد.
  • meysam IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    23 6
    به نظر من چنین ویروسی میتونه وجود داشته باشه و تو این سالها امریکایی ها فیلم بازی رمان و خیلی چیز ها در این باره ساختن تا به مردم هشدار بدن و اونهارو اماده همچین چیزی کنن.به نظر من خودشون همچسن چیزی ساختن و به دنبال نابودی نسل بشر هستن یا شاید میخوان جنگ جهانیه سوم رو با این سلاح جدیدشون شروع کنن ولی ما امیدمون به خداست.
  • زامبی بی زامبی A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    21 46
    واقعا واسه مردم ساده ی خودم متاسفم بس کنین بابا این چرت و پرتا چیه آخه مگه شماها بچه هستین که هر چیزیو باور کنین؟ خیالتون راااااااااااااااحت چنین چیزی نداریم
  • zombi IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    44 2
    اگه هالیود به یک چیز گیر بده مطمن باش یک چیز مشابهی وجود داشته
  • هومن IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    22 6
    ویروس هاری با ویروس انفولانزا ترکیب بشه میشه ویروس زامبیومن اگه ازمایشگاه داشتم حتما امتحان میکردم
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    25 3
    واقعی شرط میبندم بیاین گروه بشیمممممم از خودمون محافضت کنیم
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    25 4
    من معتقدم که چنین چیزی وجود دارد .تنها به موادی نیاز داریم که بتواند حافظه انسان را پاک کند،انسان را به خوردن گوشت انسان دیگر وادار کند. و از همه مهمتر این است که حتی امکان ددارد این ویروس توسط انسان درست شود و پخش شود. وبه نظر من تنها راه زندگی در چنین شرایطی مخفی شدن زیره زمین ودرست کردن یک باغ درزیره زمین گر چه این غیره ممکن به نظر میرسد اما حتما چنین چیزی را میتوان مهال کرد. اما میتوا از رویش دیگر هم استفاده کرد ،زندگی در در یا بایک کشتی جنگی .ما باید از همین الان باید فکری به حال خود بکنیم از امقراض نسل بشر جلوگیری بکنیم.
  • sobhan IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    19 11
    من دوست دارم یه روزی زامبی ها به کل جهان حمله کنن تا اونهایی که میگن زامبی ها حقیقت ندارن رو از بین ببرن یا گاز بیرن بعد من با یه تفنگ کلاشینکف حمه زامبی ها رو از بین ببرم مممنون بخاطر سایت خوب شما من برادر صالح هستم به منو میگن سبحان کریمان دوستون دارم
  • حسین A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    16 0
    سلام. من نمیگم که ویروس زامبی در حال حاضر وجود داره یانه. اما میگم هرچیزی تویه این دنیا ممکنه اتفاق بیفته. انقراض نسل بشر سال هاست که مورد بحث و گفتگوی جوامع و ملله مختلفه. که یکی از احتمالات نابودی نسل بشر که احتمال به وقوع پیوستنش زیاده فراگیر شدن ویروس کشنده و غیر قابل درمانه. همین طور که تاریخ حکم میکنه تعداد افرادی که به وسیله ویروس کشته شدن یا ذهنشون مختل شده از شمارش خارجه و اینکه هنوز که هنوزه تلفات و خسارتش دفع نشده و روزانه افرادی بر اثر ویروس هاری،ابولا و به تازکی زیکا از دنیا میرن. ... درموردویروس زامبی هم خدمتون عرض کنم که رفقا ترکیب چند ویروس یا اینکه حتی یک ویروس ناشناخته قادره که انسان رو از لحاظ جسمی و روحی از این رو به اون رو کنه / پس احتمال وجود داشتن یا ساختنش هست
  • its real A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    10 5
    بله وجود داره ویروس زامبی درا سال 1945 تو جنگ جهانی یه پورفسورامریکایی یه ویروسی درس میکنه که فعالیت های مغزی ااون جاندار رو از کار می اندازه و اون جاندار تبدیل به یه مجود بدون کمترل از خود میشه ولی حس میکنه و هوشیاره این ویروس رو رو یه سرباز نازی امتحان میکنه و مشاهده میکنخ که اون سرباز وحشی شده و شروع به حمله کردن میکنه ... این ویروس رو رو شهر تو المان شرقی به نام اوسیسکو که الان وجود نداره شیوع میدن که بعد مجبور به مابود کردن شهر میشن وتمام اثار رو نابود میکنن از جمله اون ویروسه اون پورفسورههم میکشن و معلوم نیست که ایا این ویروسه هست یا نه هنوز
  • d.c.reza A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    21 2
    دوستان قدرت غرب رو دست کم نگیرید مطمعن باشید تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها. زامبی وجود داره.ساخته شده ولی توسط غربیا قرنطیته شدن اگر ب هر دلیلی امریکا بخواد سقوط کنا اونارو ازاد میکنن. این حرف هارو جدی بگیرید
  • ارمان A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    10 7
    با سلام خدمت دوستان به نظر من ویروی زامبی وجود نداره و اگه هم وجود داره هنوز اشکار نشده ولی به هر حال این انسان هر کاری که خواسته بکنه کرده مانند ساخت ماشین که در قدیم مردم فکر میکردن هیچوقت وجود نمیاید یا موبایل یا انرژی هسته ای زامبی ها هم اول تخیل و داستان بودن انها نیز مانند دیگر چیز هایی که در بالا گفتم به دست انسان ساخته خواهد شد
  • بی نام A1 ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
    8 27
    سلام دوستان ایی مقاله ها همش علکین اینا فقط تخیلن اصلا ویروسی وجود نداره ک انسان زانبی شه
  • محمد IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    11 6
    من صد درصد میدونم که ویروس زامبی وجود داره چون یبار تو اخبار شنیده بودم که تو کشور انگلیس یه مرد که زامبی شده بوده صورت یه زن 24 ساله رو خورده و پلیسام اونو با شوکه برقی کشته بودنش،ختم کلام وقتی دنیا به آخر رسید مواظب باشید که اونا گازتون یا چنگتون نگیرن.
  • محمد A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
    12 11
    بزارید شیوع پیدا کنه نسل بشر نابود شه راحت شیم:
  • بی نام AU ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    6 12
    دوستان عزیز زامبی وجود ندار اگر وجود داشت نسل انسان ها از بین میرفت دوستان عزیز ما از زامبی نمیترسند بلکه از روح و چیز های دیگری می ترسند آقایون ذهن خودتون رو مشغول نکنید زامبی ها موجودات تخیلی هستند که در فیلم
  • امیر A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    12 2
    دوستان زامبی ها وجود دارن و همشون سازمان یافته ی غربن همونطوری که امریکا ژن پشه رو دستکاری کرد برای تحت تاثیر قرار دادن مردم پس میتونه ژن انسان هم دستکاری کن مطمئن باشید