افزایش قیمت بنزین مهم ترین چالش داخلی دولت جدید

عبدالرسول دشتی

 به طور قطع می توان گفت طی هیچ یک از دوره های گذشته انتخابات ریاست جمهوری، مسئولین و مدیران ارشد با تجربه و شناخته شده وزارت نفت اینگونه در ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری حاضر نیوده اند. البته اگرچه پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی بخشنامه وزیر نفت تمامی مجموعه وزارت نفت را از هرگونه حضور و فعالیتی که شائبه حمایت نفت از کاندیدائی را به همراه داشته باشد منع کرده بود، ولی از آن سو حضور گروهی از شناخته شده ترین مدیرانی که در دولت دهم از مجموعه نفت کنار گذاشته شده و پس از آن با استفاده از تجربه و اعتبار خویش در قالب بخش خصوصی در حوزه نفت فعالیت می کردند توجه و حساسیت کارکنان نفت نسبت به تبلیغات داوطلبان این دوره از ریاست جمهوری را افزایش داده بود.

این در شرایطی است که تعداد زیادی از کارشناسان بر این نکته باور دارند، مصرف بنزین چنان با زندگی روزانه مردم عجین است که هرگونه افزایش قیمت آن می تواند با افزایش جدید نرخ بسیاری از کالاها و خدمات عمومی همراه شود. شاید توجه جدی دولت دهم به تاثیرگذاری مهم نرخ بنزین بر سایر کالاها باعث گردید  علیرغم افزایش قیمت های ناگهانی بسیاری از کالاها و خدمات پس از حذف یارانه ها، قیمت بنزین همچنان ثابت بماند. بر همین اساس می توان  هوشمندانه ترین سیاست دولت آقای احمدی نژاد را همین ثابت نگهداشتن نرخ  سوخت دانست.

در حال حاضر اگر چه کاهش نرخ انواع ارز طی روزهای اخیر با واکنش های متفاوتی همراه بوده ( یک تعبیر جو روانی ناشی از پیروزی آقای دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و دیگری تلاش دولت دهم برای رساندن نرخ دلار به زیر 3000 تومان و حتی تا 2600 تومان پیش از جابجائی دولت) اما شرایط عرضه بنزین به گونه ای نیست که بتوان تعبیرهای موجود در مورد کاهش نرخ دلار را برای آن نیز صادق دانست.

در واقع اگرچه میزان تولید بنزین در پالایشگاه های نفت و میزان واردات روزانه بنزین کاملا مشخص است و آقای مهندس نعمت زاده به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی آقای دکتر روحانی در آخرین مسئولیت کاری اش طراح برنامه های افزایش تولید بنزین در پالایشگاه های نفت بوده، از میزان پیشرفت برنامه های در دست اجرای پالایشگاه ها خبر دارد، مهندس ترکان در جایگاه مدیر سابق برنامه ریزی وزارت نفت و مهندس کاشفی به عنوان یکی از مدیران باسابقه مجموعه پالایش و پخش می توانند دقیق ترین آمارها و تحلیل های مورد نیاز دولت جدید در این رابطه را تهیه نمایند، اما دو مانع اصلی کار در جائی دیگر قرار دارند. نخست اینکه شرکت ملی پالایش و پخش دیگر نمی تواند همچنان از مجتمع های پتروشیمی انتظار تولید محصولی را داشته باشد که اصلا در زمره محصولات تولیدی اش قرار نداشته و با خصوصی شدن واحد های پتروشیمی و لزوم سودآوری هرچه بیشتر توجیه یا الزامی برای ادامه تولید آن را داشته باشند. نکته مهم دیگر این است که تولید بنزین در پالایشگاه های کشور با نرخ فعلی عملا بهینه نیست و همانطور که مدیرعامل پالایش و پخش اخیرا اعلام کرده بود شرکت تحت مدیریت ایشان بابت تولید محصول بنزین یورو 4 با نرخ فعلی متضرر خواهد شد.

لذا باید دید کارشناسان و مدیران ارشد نفتی حاضر در تیم مشاوران آقای دکتر روحانی چه راهکارهائی برای عبور از چالش افزایش قیمت بنزین بکار خواهند گرفت. بدون شک انتظار از تیمی که قرار است هدایت وزارت نفت را بر عهده بگیرند بسیار بالاست و هر گونه اتخاذ تصمیم از سوی آنان با تعبیرهای متفاوتی همراه خواهد بود. تعبیرهائی که سابقه و تجربه همراهان باسابقه رئیس جمهور جدید در خصوص قیمت بنزین را با چالشی جدی همراه خواهد کرد.

یک راهکار منطقی می تواند عدم تغییر نرخ بنزین حتی در صورت زیان آور بودن آن برای یک دوره حداقل یک ساله باشد تا دولت جدید بتواند به خوبی در جریان روند اجرائی کارها قرار گرفته به مسائل مهم تری مانند ادامه مذاکره با گروه 5+ 1، توسعه تعاملات بین المللی و کاهش دامنه تحریم های اعمال شده فائق آمده با بینش منطقی تری در خصوص تغییر نرخ بنزین اقدام نماید.
البته همراهی نمایندگان مجلس در این زمینه و عدم تصویب قوانینی که دولت را مکلف و ملزم به انجام اقداماتی در این زمینه نماید نیز موثر خواهد بود.

 *کارشناس امور پتروشیمی 

31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    4 1
    اتوبوس 200 تومنی یه دفعه شد 450 تومن (به قول اخبار خودمون 20 % گرون شد!) حالا اگه بنزینم گرون بشه بازم باید منتظر گرونتر شدن کرایه ها باشیم...
  • درگز IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    2 1
    بنزین اگه دوهزارتومن هم بشه اون راننده بیچاره ومن که ماشین دارم بایدبخرم..اماازکجاپولش رومیاره؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    6 1
    هوشمندانه ترین سیاست دولت آقای احمدی نژاد را همین ثابت نگهداشتن نرخ سوخت دانست؟؟؟؟؟؟ هوشمندانه چیه میخواست گرون کنه مجلس اجازه نداد