در سایه ناآرامی‌ها در مصر و در آستانه برگزاری تظاهرات گسترده امروز مخالفان، عربستان سه کنسولگری خود را در مصر بست و امارات از شهروندان خود خواست در شرایط کنونی به این کشور سفر نکنند.

به گزارش خبرآنلاین، ایسنا به نقل از الجزیره نوشت: یک منبع قضایی در دفتر فنی دادستان کل مصر اعلام کرد که دادستانی تحقیقات گسترده خود را در خصوص تمام ابلاغیه‌هایی آغاز کرده است که اشخاص غیرسیاسی و سیاسی مصر را به تحریک جهت براندازی نظام حاکم متهم می‌سازد.

پیشتر چند شکایت علیه روسای احزاب و گروه‌های سیاسی و در راس آنها محمد البرادعی، رهبر حزب الدستور ، عمرو موسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب و حمدین صباحی، نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر و السیدا البدوی و ممدوح حمزه، از رهبران جبهه نجات و محمود بدر، موسس جنبش "تمرد" به دست طلعت عبدالله، دادستان کل مصر رسید.

سایت‌های اینترنتی فیلم‌ها و عکس‌های افرادی را منتشر کردند که از سلاح‌های سرد و گرم در برخورد با مخالفان خود استفاده می‌کردند.

پیش از برپایی راهپیمایی مخالفان در 20 ژوئن ، مخالفان چادرهایی را در میدان التحریر و در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در قاهره برافراشتند تا به تحصن خود ادامه دهند.

شبکه خبری روسیه الیوم گزارش داد که در درگیری‌های میان حامیان و مخالفان مرسی در مقابل مقر آزادی و عدالت در شهر بنی سویف 40 تن زخمی شدند.

در حالی که افراد ناشناس هشت مقر اخوان المسلمین و حزب آزادی و عدالت را آتش زده بودند ده‌ها تن از تظاهرکنندگان مصری نیز صبح امروز به چندین مقر حزب آزادی و عدالت یورش بردند.

این در حالی است که منابع خبری گزارش دادند که آرامش شکننده‌ همراه با نگرانی در خیابان‌های قاهره حکم‌فرما شده است.

جنبش "تمرد" اعلام کرد که بیش از 22 میلیون امضا را جهت لغو اختیارات محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر جمع کرده است.

جنبش تمرد نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که محمد مرسی رئیس‌جمهور قانونی نخواهد بود. جنبش تمرد از عموم مردم مصر خواست امروز در میدان التحریر و در مقابل کاخ ریاست جمهوری و در تمامی میدان‌های استان‌ها تجمع کرده تا اختیارات محمد مرسی را سلب کنند.

جنبش تمرد از رئیس دادگاه قانون اساسی خواست بر اساس اختیارات مشخص شده ریاست کشور را به عهده بگیرد تا بعد از آن شخصیتی که صلاحیت وی برای اداره امور کشور ثابت شده است، کشور را اداره کند.

جنبش تمرد همچنین از شورای دفاع ملی خواست امنیت کشور را در عرصه داخلی و خارجی تامین کند.

محمود بدر، سخنگوی جنبش "تمرد" اعلام کرد، در صورتی که تظاهرات، تحصن و نافرمانی مدنی صورت نگیرد، این امضاها ارزشی نخواهد داشت.

از سوی دیگر، هزاران تن از تظاهرکنندگان مصری عصر جمعه تحصن میلیونی خود را با عنوان "مشروعیت خط قرمز است" در میدان رابعة العدویة در شهر نصر در شرق قاهره آغاز کردند.

در همین راستا، عاصم عبدالماجد، از اعضای شورای جماعت اسلامی خواهان برگزاری تحصن و تنها طی سه روز شد تا تفاوت میان آنها با مخالفان که به خشونت متوسل می‌شوند، آشکار شود.

وی تصریح کرد که روز 30 ژوئن با شکست مخالفان پایان خواهد یافت که خواهان "کودتا علیه اراده مردمی و مخالفت با مشروعیت" هستند.

در همین راستا، محمد البلتاجی، از رهبران حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان المسلمین اعلام کرد که مخالفان عضو جنبش تمرد و جبهه نجات ملی تهدید کردند که "روز 30 ژوئن محمد مرسی را بازداشت و وی را محاکمه می‌کنند.

البلتاجی عنوان داشت: مخالفان بعد از این اقدام خود وظیفه ریاست جمهوری را به رئیس دادگاه عالی قانون اساسی محول کرده و دولت موقتی را تشکیل داده و پارلمان را منحل و قانون اساسی را لغو می‌کنند.

وی در ادامه گفت: کسانی که گمان می‌کنند، ما میدان‌ها را خالی خواهیم کرد تا آنها در مقابل چشمان جهان بیایند و بگویند که انقلاب دومی راه انداخته‌اند، به آنها می‌گوییم که شما انقلاب دومی را به راه نینداخته‌اید و ما نظام حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر نیستیم.

از سوی دیگر، الازهر اعلام کرد که امیدوار است روز یکشنبه روز گفت‌وگوی اعضای جامعه و روز اظهار نظر متمدنانه باشد.

در همین راستا، نهاد صدور فتوا در مصر اعلام کرد که در دست گرفتن هر نوع سلاحی در تظاهرات از نظر شرعی حرام است و کسی که این کار را کند، به گناهی بزرگ مرتکب شده است.

این نهاد حمله به مساجد، خانه‌ها، دارایی‌های دولتی و خصوصی به ویژه طی دو روز گذشته را محکوم کرد.

از سوی دیگر، افراد مسلح ناشناس عصر شنبه محمد هانی، بازرس وزارت کشور مصر را در شمال صحرای سیناء ترور و راننده خودرواش را مجروح کردند.

از سوی دیگر، برخی فراکسیون‌های پارلمانی نظیر "مصری دموکراسی"، "مصری‌های آزاده"، اعلام کردند که نمایندگانشان از پارلمان استعفا کرده تا از فراخوان جنبش تمرد برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام حمایت به عمل آورند.

پیشتر نیز 9 نماینده از جریان مدنی در کنفرانس مطبوعاتی که از سوی جنبش تمرد برگزار شده بود، استعفای خود را اعلام کردند.

از سوی دیگر، عربستان تصمیم گرفت تا سه کنسولگری خود را در 30 ژوئن در قاهره- اسکندریه و سوئز ببندد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه امارات نیز از اتباع خود خواست در حال حاضر به مصر نروند.

وزارت خارجه امارات از اتباع خود در مصر خواست به مکان‌های تجمع‌ها و تظاهرات نزدیک نشوند.

از سوی دیگر، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی در آفریقا اعلام کرد که نسبت به ناآرامی‌ها در مصر احساس نگرانی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد که دولت آمریکا تدابیری را جهت حفظ امنیت سفارتخانه، کنسولگری‌ها و کارمندان دیپلمات خود در مصر اتخاذ کرده است.

اوباما مرسی را به گفت‌وگویی سازنده‌تر با مخالفان فراخواند و گفت: ما از همه طرف‌ها در مصر می‌خواهیم دست به اقدامات خشونت‌آمیز نزند و ارتش را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم.

از سوی دیگر، بونبت اسکاتنهوفر، 22 ساله روزنامه‌نگار هلندی در هنگام تصویربرداری از تظاهرات روز جمعه میدان التحریر مصر از سوی برخی از پسرهای تجمع‌کننده در میدان التحریر مورد تجاوز قرار گرفت و به بیمارستان معهد ناصر انتقال یافت.

دادستانی کل مصر نیز دستور داد تا عاملان این اقدام بازداشت شوند.

احمد عارف، سخنگوی رسمی اخوان المسلمین از رهبران جبهه نجات خواست سرپوش سیاسی به اقدامات خشونت آمیز نگذارند.

رسانه‌های مصری گزارش دادند که محمد مرسی، روز شنبه در دیدار با محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر از وی خواست تا امنیت مقرهای اخوان المسلمین را تامین کند.

محمد مرسی روز شنبه در کاخ ریاست جمهوری با اعضای شورای امنیت ملی از جمله عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و رأفت شحاتة، رئیس سازمان اطلاعات مصر دیدار و تحولات اوضاع کشور و راه‌های مقابله با خشونت‌ها را بررسی کرد.

 تصاویری که مشاهده می کنید خبرگزاری رویترز از میدان تحریر مخابره کرده است که نشان می دهد مصری ها شب خود را در تحریر به صبح رسانده اند.

52261

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    63 0
    آیا این اتفاقات هم بیداری اسلامی محسوب میشه؟
  • بی نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    1 0
    جنگ جنگ تا پیروزی...
  • نفس A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    کی قراره ببره یه طرف مرسیه که خواستار رابطه با امریکاست یه طرف ارتش که اونم از امریکا مقرری میگیره هدف امریکا فقط درگیریه نه چیز دیگه