شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد در نشست شورای روسای اصناف سینمای ایران شرکت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، متن این بیانیه را در ادامه می‌خوانید: 

«اعضای محترم کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران

اهالی سینمای بزرگ ایران

سلام

در پی دعوت از صنوف سینمایی با دستور جلسه تشکیل خانه سینما توسط جریان موسوم به شورای روسای اصناف سینمای ایران به تاریخ نوزدهم تیر ماه سال جاری در محل اتحادیه تهیه کنندگان، کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران اظهار می دارد هرگز در چنین نشستی شرکت نخواهد کرد و گروهی که بر مبنای اساسنامه مصوب خود ، صرفا یک انجمن فرهنگی هستند، اما با نام کانون فیلمنامه نویسان در برخی مجامع شرکت می کنند، را از خود نمی داند.

شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران که تاکنون تحرکات فرا قانونیِ بخش اندکی از اعضای جدا شده خود را به طور جدی رصد می کرد، اما به واسطه اعتقاد به وجود صنف یکپارچه در سینمای ایران و تاکید بر وفاق و همدلی بین اعضای کانون می کوشید خود را از تنش های فرساینده دور نگاه دارد، اکنون به دلیل شرایط ویژه سینمای ایران خود را از ادای برخی توضیحات جهت روشن شدن افکار عمومی ناگزیر می بیند.

شورای مرکزی این کانون ( دوره دهم ) بر اساس صورتجلسات موجود، همیشه بر اجرای دو مصوبه همچون خط قرمز صنفی خود پای می فشرد؛ نخست بازگشایی خانه سینما به مثابه خانه صنوف سینمای ایران و دیگر قانونی شدن؛ نه از مجرای دولتی، که به شیوه ای کاملا مستقل و در ارتباط و تعامل تنگاتنگ با خانه سینمای ایران. با توجه به این مصوبات، طبیعی بود که از رفتار خودسرانه و غیر قانونی برخی از اعضای خود دلرنجه باشد و طی جلسات مختلف از آنان بخواهد خود را از حضور و فعالیت در صنف متبوع خویش محروم نکنند . اما ظاهرا اجرای ماموریت محوله برای این دوستان مهم تر از حمیت صنفی بود.

اگرچه شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان، این رفتار غیر صنفی را از چشم دوستانِ جدا شده نمی بیند که مسوول اصلی چنین جدایی و تفرقه ای را سیاستگزاران سینمایی می داند که جز به پارگی و شقه شقه شدن سینمای ایران نیندیشیدند و در نخستین گام با بستن خانه سینما خود را رو در روی خیل عظیم اهالی سینما قرار دادند.

شورای مرکزی کانون، ضمن آن که مرز روشنی بین کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران و دوستان جدا شده که به شیوه های غیر قانونی مدعی قانونمداری اند، بر می کشد، به کوتاهی تناقض ها و تخلف های آشکار این دوستان را جهت توجیه دیگر اعضای خود بر می شمارد.

1 / دوستان جدا شده ، در پیامک های خطاب به اعضای کانون برای تشکیل مجمع عمومی، در ابتدا خود را هیئت موسس می نامیدند اما در ادامه پا فراتر نهاده و با جعل نام کانون فیلمنامه نویسان ، نخستین تخلف خود را انجام داده و کوشیدند همه اعتبار کانون را به نفع خود مصادره کنند. شورای مرکزی این کانون پیشتر تذکر داده و یک بار دیگر یادآوری می کند که کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران، با بیش از بیست سال سابقه ، هرگز اجازه نخواهد داد یک انجمن فرهنگی نوپا، نام اش را به یغما برد و طبعا این رفتار غیر قانونی و تخلف آشکار را تحمل نخواهد کرد.

2 / مسوول این انجمن فرهنگی در گفت‌وگوی مستقیم خود با خبر گزاری فارس به تاریخ 5 / 4/ 92 گفته اند: " ما فراخوان دادیم طی سه نوبت و در هر سه نوبت به حد نصاب رسیدیم".

سوال ما این است : چرا در همان نوبت اول که به زعم خود به حد نصاب رسیدید ، مجمع عمومی را برگزار نکردید و در اسفند سال 91 ( مجمع عمومی سوم ) دست به انتخاباتِ بفرموده زدید ؟ آیا غیر از این است که شما در هیچکدام از سه نوبتِ دعوتِ به مجمعِ عمومی به حد نصاب نرسیدید !؟ آمارهای موجود گواه ادعای ما است و طبعا قابل اثبات و انتشار.

3 / همین مقام مسوول در همان گفت‌وگو اشاره کرده اند: " و در سومین بار که مجمع عمومی را برگزار کردیم اسفند سال 91 با بیش از 70 عضو برگزار شد" . توجه خوانندگان محترم را به گزارشی که همین انجمنِ فرهنگیِ موسوم به صنف در روزنامه بانی فیلم شماره 2488 به تاریخ سه شنبه 22 / 12 / 91 در ذیل صفحه دوم درج کرده اند ، جلب می کنیم: " انتخابات از بین اعضای حاضر در مجمع عمومی که 58 نفر بودند ، انجام خواهد شد . بنابر این 10 وکالتنامه اعضای غایب کنار گذاشته شد ".

خب ! بر مبنای گزارش شما ، حاضرین در جلسه که واجد شرایط رای دادن هستند، به 48 نفر می رسند  . سوال این است : 48 نفر یا به قول شما بیش از 70 نفر ؟ کدام آمار را باور کنیم؟

4 / در همین روزنامه (بانی فیلم شماره 2488در همان تاریخ و در همان صفحه) در بخشی از روایتِ یکی دیگر از اعضای همین انجمن نوپا چنین آمده: «به بنده خبر دادند که دوستانم پرسیده اند دو بند تغییر یافته اساسنامه چیست و چرا کسی از آن خبر ندارد، چنین نیست. همه اعضای مجمع که 58 نفر بودند، اساسنامه را مطالعه کردند، و از قبل، یعنی از حدود هشت نه ماه قبل ، نه تنها دوستان عزیزم، که حالا خواجه محمد حافظ شیرازی هم می داند دو بند تغییر یافته مربوط به شرط حضور نماینده وزارت ارشاددر جلسات مجمع و برای نظارت بر سلامت انتخابات است و اینکه صورت جلسه به امضای ایشان می رسد . مابقی همان اساسنامه کانون است با انشای بهتر .»

اما ظاهرا ایشان یادشان می رود که تغییرات در اساسنامه به دستور وزارت ارشاد همین دو بند است. چرا که در ادامه در همان صفحه می افزایند:

«دیگر اینکه اگر سابقا در اساسنامه در باره عضویت نوشته شده بود ، که متقاضی عضویت چند فیلمنامه نوشته باشد، یا با مشاورت او نوشته شده باشد، یا در بازنویسی حضور داشته باشد، که بسیار بندهای بی معنی با عرف اساسنامه بود، حالا در یک بند مشخص شده که فرد متقاضی باید چه ویژگی داشته باشد که عضو شود و قید شده در باره نوع عضویت ، برابر با آیین نامه های داخلی کانون عمل می شود .»

سوال این است: دوست عزیز ! یادتان هست در جلسه اصلاح اساسنامه بر مبنای پیشنهادات وزارت ارشاد در منزل آقای حسین ترابی، چه کسی اصرار داشت که بسیاری از بندها را به میل و سلیقه ارشاد نزدیک کند و آقای حبیب احمدزاده به شدت با این رفتار غیر صنفی مخالفت می کرد؟!

شما خوب می دانید که بند عضویت در اساسنامه هرگز دستخوش تغییر نشد. اما روز نوزده اسفند 91، چون نمی توانستید سالن خود را پر کنید، پس سرخود، بند عضویت را تغییر دادید تا با فراخوان به اطراف و اکناف، هر که از در، در آمد قدم اش بر دیده نشانید.

می گویید نه! لطف کنید و 48 اسم حاضر در آن جلسه را مطبوعاتی کنید تا مشخص شود بر مبنای اساسنامه کانون چند نفر قانونا می توانستند در مجمع عمومی شما حضور داشته و رای دهند!

بگذریم که شخص حضرتعالی خود کاتب اصلی اصلاح همان اساسنامه بودید. اما این که حالا انشای سابق خود را خوب نمی دانید و آن را بی معنی با عرف اساسنامه می شمارید ، مشکل خودتان است.

5 / موارد تخلف این انجمن فرهنگی نوپا، بسیار است که در آینده نزدیک و به گونه ای مشخص، مستدل و طی تحلیلی قانونمند آن را به نظر جامعه سینمای ایران خواهیم رساند.

و کوتاه اینکه ؛ شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان ایران همچنان خود را زیر چترِ خانه سینمای ایران قانونی می داند و ضمن دعوت از اعضای جدا شده به خانه صنفیِ خود، در نشست روز نوزده تیر سال جاری در محل اتحادیه تهیه کنندگان شرکت نخواهد کرد.

شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران (خانه سینما)»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    5 2
    دعواهاتون تموم شد یکم هم به بالا بردن کیفیت فیلمنامه ها و تربیت فیلمنامه نویسان جوان فکر کنید!!!