تهران امروز نوشت:

ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی در کشورمان به صراحت در قانون مجازات اسلامی تاکید شده است. بر اساس این قانون چنانچه فردی اقدام به نوشیدن مشروبات الکلی کند به 80 ضربه شلاق محکوم می‌شود. در این قانون تاکید شده اگر فردی دو بار به علت نوشیدن مشروبات الکلی شلاق بخورد در مرتبه سوم به اعدام محکوم می‌شود، اما با این وجود قاچاقچیان سالانه بین 60 تا 80 میلیون لیتر مشروبات الکلی به کشور وارد می‌کنند که این اعدادو ارقام جدای از مشروبات دست ساز و تولیدات زیر پله‌ای است که گفته می‌شود مصرف آنها خطر مرگ را برای مصرف‌کننده در پی خواهد داشت. میزان کشفیات مواد مخدر کشور نشان از افزایش گرایش به مصرف الکل در کشور دارد. آخرین مورد از آماری که در زمینه مصرف دسته جمعی الکل منتشر شد،‌مربوط به شهرستان رفسنجان در استان کرمان بود که در نتیحه آن 3800 نفر به بیمارستان منتقل و عده زیادی از آنها بینایی خود را از دست دادند. اما نکته مهم این است که خبرهای منجر به مرگ استفاده‌کنندگان از مشروبات الکلی یا از دست دادن بینایی و سایر عوارضی که برای مصرف‌کنندگان به وجود آمده خیلی زود از یادها می‌رود.

اعلام آمار رسمی ابتلای 200 هزار نفر در کشور به مصرف الکل باعث شد تا مسئولان به فکر راه‌اندازی کمیته مبارزه با مصرف مشروبات الکلی در کشور باشند،‌با این اقدام وزارت بهداشت و بهزیستی نیز وارد عمل شده و قرار است مرکزهای تخصصی، اقامتی برای درمان معتادان به الکل در کشور راه‌اندازی شود. فرید براتی سده، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به این نکته که مصرف الکل در کشور به نسبت سال‌های گذشته رو به افزایش است، به تهران امروز می‌گوید: ‌این مراکز قرار است زیر نظر متخصصان روان‌پزشکی، پزشکان و مددکاران راه‌اندازی شود که البته راه‌اندازی آنها منوط به اختصاص بودجه کافی برای این موضوع است. وی با اشاره به این نکته که درمان افرادی که مبتلا به مصرف الکل هستند پیچیده‌تر از سایر مواد مخدر است، می‌گوید:‌مراحل اولیه درمان مبتلایان به الکل نیاز به اقدامات تخصصی دارد و بعد از این مرحله، اقدامات جدی‌تر توسط روان‌شناسان و مددکاران انجام می‌شود.

به گفته وی، نکته مبهم در درمان مبتلایان به استفاده از مشروبات الکلی آن است که از تعداد واقعی مبتلایان برآورد دقیقی وجود ندارد اما زمزمه‌هایی مبنی بر درمان این افراد در بیمارستان‌های دولتی برای کمتر شدن هزینه‌های درمانی آنها مطرح شده است.

کاهش سن استفاده از مشروبات الکلی در ایران

در حالی که درکشورهای اروپایی فروش و استفاده از مشروبات الکلی برای جوانان زیر 18 سال ممنوع است و برای افراد خاطی مجازات‌های سنگین در نظر گرفته شده است اما در کشور ما 17 تا 35 ساله‌ها اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان هستند که این موضوع می‌تواند برای آینده کشورمان مخاطرات جدی به همراه داشته باشد. آسیب‌شناسان می‌گویند تهیه و عرضه مشروبات الکلی در حال حاضر در کشورمان به صورت تلفنی انجام می‌گیرد و ظرف 30 تا 40 دقیقه بعد از سفارش تلفنی می‌توان هر نوع مشروب الکلی را با هر نوع برند مقابل منزل تحویل گرفت.به گفته آنها، الکلی که در کشورمان توزیع می‌شود دارای غلظت 40‌درصد است این در حالی است که الکل مورد استفاده در کشورهای اروپایی 3 درصد غلظت دارد؛ بنابراین بعد از مصرف این نوع الکل در کشورمان میزان خشونت، پرخاشگری و نزاع‌های دسته جمعی اتفاق می‌افتد. فرد تحت‌تاثیر مشروبات الکلی منطق و عقل خود را از دست داده و دست به اقداماتی می‌زند که در حالت عادی و طبیعی حتی باور کردن آن برایش غیر ممکن است. ‌ کمبود تفریح و سرگرمی و گران بودن امکانات تفریحی از مهم‌ترین دلایل گرایش جوانان به مشروبات الکلی عنوان شده. بر‌اساس نتایج یک پژوهش 80 درصد جوانانی که در آن شرکت کرده‌اند سابقه بیش از یک یا دو بار مصرف داشته و 94 درصد از کل شرکت کنندگان گفته‌اند فقط در جمع دوستان و هم‌سالان تشویق به مصرف شده‌اند. همچنین 89 درصد از افراد عنوان کرده‌اند که الکل طبی یا الکل سفید اصلی‌ترین مشروب مصرفی آنها بوده است.

حمایت ناتوی فرهنگی از قاچاق مشروبات

دکتر جعفر بای،‌جامعه‌شناس نیز با اشاره به این نکته که به خاطر شفافیت باورهای دینی در حرمت مصرف الکل و قبحی که استفاده از آن در جامعه دارد گرایش کمی به مصرف وجود دارد، می‌گوید: اما این در حالی است که وقایع زیر پوست شهر چیز دیگری را نشان می‌دهد. اخبار هر از چندگاهی که توزیع مواد الکلی سمی در برخی شهرها موج نگرانی را در جامعه ایجاد می‌کند حکایت از افزایش مصرف الکل دارد. شهرهای شمالی به خاطر توریستی بودن و شهرهای غربی و جنوبی به دلیل اینکه مسیر ترانزیت این کالا محسوب می‌شوند در معرض مصرف فراوان این ماده هستند.

وی با اشاره به سهل‌الوصول بودن خرید این ماده می‌گوید: ‌این کالا بیمه مصرف می‌شود، یعنی خریدار زمانی پولش را پرداخت می‌کند که به دست مصرف‌کننده برسد و توزیع‌کنندگان این محصول از پرداخت وجه آن مقدار از مشروبات الکلی که توسط نیروی انتظامی کشف و ضبط می‌شود معاف هستند. به گفته بای، یک توطئه جهانی علیه جامعه اسلامی برای آلوده کردن شهروندان به مصرف این ماده وجود دارد که شبکه‌های بین‌المللی به اتخاذ چنین تصمیمی مبادرت می‌کنند که برای شبکه توزیع حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ویژه‌ای را قائل باشند.

وی تاکید می‌کند: باید اطلاع‌رسانی‌های مناسبی از طرف نهادهای فرهنگی درخصوص وجود مشروبات سمی انجام شود و مضرات اجتماعی آن هم باید تبیین شود اما یک مشکل اساسی این است که ضد تبلیغ‌ها علیه مشروب باید اتفاق بیفتد که جامعه از آینده تار و نا‌مناسب مصرف الکل مطلع شود و از عاقبت عناصر دائم‌الخمر مطلع باشند. همچنین اگر شرایطی فراهم شود که وقت فراغت جوان به مناسب‌ترین شیوه سپری شود و غنی‌سازی شود در ورزش و هنر و موسیقی و علم و پژوهش و دانش و... گرایش به مصرف مشروبات فراهم نمی‌شود اما نکته تاسف برانگیز این است که ما نسل جوان را رها و سرگردان کردیم و انتظار داریم پاک باشند اما اگر اوقات فراغت آنها به درستی مدیریت شود شکوفایی و رشد و ترقی را به همراه دارد.

45301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    خوب بود واقعی بود . بنظر من باید مثل خیلی از کشورهای اسلامی آزاد بشه . مردم خودشون تشخیص میدن بخورن یا نخورن که قطعا" چیز خوبی نیست .
    • مهدی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      15 77
      میشه شما نظر ندی. چیزی که خدا و رسولش حرام اعلام کرده اند من و شما که هیچی ائمه هم نمی تونن حلالش کنن
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    متاسفانه اين روزها كمتر عروسي يا مهماني هست كه مشروبات الكلي سرو نشه.كاري به مسائل شرعيش ندارم ولي اي كاش ميشد جوونا رو از مضراتش مطلع كرد.البته نه با زورو شلاق...
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    چرا عوارض مصرف الکل در ایران خیلی بیشتر از اروپاست که مصرف الکل آزاده؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      118 8
      برای این که هیچ نظارتی در تولید مشروبات تو ایران نیست و این که کسانی که مشروب رو تو ایران تولید میکنن جزو جنایتکارترین افراد کشور هستند و جون بقه براشون آخرین اولویته
    • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      12 82
      شما از کجا آمار داری که اینطوری به اطمینان میگویی عوارض (شامل بیماری، اعتیاد، بدمستی و ...) در ایران بیشتر از اروپا است؟
    • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      9 2
      در ایران مواد مخدر در مقایسه با غرب بیشتر مصزف می شود و به طریقی جایگزین الکل می شود . اگر چه حرام و نجس نیست ولی خانمانسوزتر از الکل است.
    • ایمان US ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
      0 0
      برای اینکه ما عقده الکل داریم داریم.
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    جووناي ايراني از اين كارا نميكنن! اون نوشابه انرژي زا هست فكر ميكنين مشروب الكليه!!!!!!!!!!!!!
    • مصطفی IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      88 8
      آره. اوناییم که مشروب مصرف میکنن و همیشه در خبرها مسموم میشن یا محموله های قاچاق رو ازشون کشف میکنن ایرانی نیستن که! اینا توریستن!!!
  • ن IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    89 10
    برای جلوگیری از مصرف و مرگهای ناشی از مصرف الکل باید مانند آموزش مبارزه با خطرات زلـــــــــزلــــــــــه آموزشهای لازم داده بشه تا بنیادی ریشه کن بشه
  • سالاری IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    در حیرتم که در مملکت امام زمان چگونه مشروبات الکلی مصرف می شود؟!
    • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      15 5
      این دو با هم در تضاد هستن و اسناد مصرف و قاچاق مشروبات وجود دارد. بنابراین در قسم دوم ابهام شما باید تردید کرد!
    • ارسلان IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      8 19
      چه ربطی داشت؟ بالاخره جهنم هم هیزم می خواد.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    یک آمار بدهید ببینیم بیشترین مصرف در کدام استان است. چون شنیدیم در قم بیداد می کند.
  • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    این هم از توفیقات جمهوری اسلامی است.... چقدر کشور اسلامی شده ... به به
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    یکی از دلایل افزایش مصرف مشروب حتا مواد مخدر قاچاقی بودن و ممنوع بودنشه. من دیدم خیلیارو که بخاطر کم نیاوردن پیش رفقاشون و اینکه ادعای خلاف بودن داشته باشن مشروب میخوردن یا مواد مصرف میکردن. حالا اگه آزاد بود هم میشد راحتتر کنترلش کرد و هم مصرفش دیگه باعث افتخار و ادعا نمی شد
    • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      17 63
      شما چرا مثل کارشناسهای تلویزیون صحبت میکنی!؟
    • امین IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      10 27
      چطوره قتل هم آزاد بشه. شاید از میزان جنایات کم بشه. من نمی دونم بعضی ها چه اصراری به نظر دادن دارند. مواد مخدر رو هم آزاد کنیم خوبه؟ تجاوز جنسی چی؟
  • وحید IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    173 4
    بیایید منطقی فکر کنیم... آخه با وجود این همه مشکل واسه نوجوانان و جوانان در داخل کشور، چه تفریح و سرگرمی ارزانی وجود دارد که به مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر روی نیاورند... واسه آنان سرگرمی و کار و تفریح سالم فراهم کنید و ببینید که این آمار خودبه خود کاهش می یابد
    • عماد IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      28 12
      مگه مواد مخدر و الکل رو مجانی میدن که در مقابل گرونی مطرحش می کنی؟ اینا همه اش بهانه است. قبلا مگه گرونی نبوده. مثل این مجرم های توی دادگستری صحبت می کنید که همه چیز رو گردن دوست ناباب می اندازن. تفریح سالم میخواد، بره کوه. اونجا که دیگه پول نمی خواد. بره عضو کتاب خونه بشه کتاب بخونه توی کله اش یه چیزی بره تا دیگه دوست ناباب نیاد گولش بزنه. اون بچه مایه دارها چرا سمت این چیزها میرن؟ اونها هم گشنه ان؟
    • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      4 11
      معنی منطقی رو هم فهمیدیم. اگه دزد بیاد خونه ات رو جارو کنه و بعد بگه گرفتارم و درآمد ندارم، بازم بهش حق می دی داداش من؟
    • وحید IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      11 2
      عمادجان شما به کوه و کتاب خواندن علاقه داری، شاید خیلی ها دوست ندارند این کارها را انجام بدهند و دوست دارند مثل شما گلف و پینت بال بازی کنند... من *مخالف صد درصد مصرف مشروبات الکلی هستم* ولی میگم با زور نمیتونی متوقفش کنی و باید جایگزین واسش پیدا کنی اگر چهار خط آخر خبر رو بخونی منظور من رو متوجه میشی. وقتی یک معضلی تو جامعه بوجود می آید نمیتونی با ممنوع کردن و جریمه اون رو برطرف کنی(مثل بی حجابی، اعتیاد و ...) بلکه میشه با یه سرمایه گذاری اندک جایگزین مناسبی واسش پیدا کرد. جوان باید خودش رو خالی کنه حالا هم میتونه با مشروب و قرص باشه هم میتونه با تفریحات هیجانی و کم خرج و جذاب باشه
  • بهنام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    62 2
    بنظر بنده نبود تفریحات تنها دلیله در ضمن نه که نیس ولی گرون خیلی اگه بخوایم یه سالن بگیریم 40 تومن واسه 1.5 ساعت!در صوورتی که خیلی از این زهرماریا خیلی ارزون و دم دست تره
  • سعید IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    98 1
    کمبود تفریح و گرونیشو خوب اومدی دمت گرم خبر انلاین
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    51 1
    منع فروش و مصرف نوشابه هاي الکلي در بسياري از کشورهاي دنيا اجرا شده است؛ در تمامي کشورهايي که قانون ممنوعيت را اجرا کرده اند؛ معضلات ناشي از مصرف آن افزايش يافته است. به نظر مي رسد بايستي هر نوع استدلال، ايدئولوژي و يا ملاحظه اجتماعي که مبناي تصويب قانون فوق بوده است را محترم شمرده ولي اين قانون را تغيير دهيم. هزينه هاي بسيار سنگيني از اين ناحيه به مردم و کشور وارد مي شود و فقط سود سرشار حاصل از قاچاق آن به جيب مافياي وارد کننده مي رود.
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    50 6
    این که مصرف الکل در چندسال گذشته در کشور به شدت زیاد و همه گیر شده یک واقعیته.اما بعضی از افراد و مسئولین بشدت انکار میکنند.و همین باعث بیشتر شدن مصرف مشروبات الکلی در کشور میشه چون وقتی میگن این موضوع صحت نداره در عمل اقدام خاصی برای کنترلش انجام نمیگیره.
  • مجتبی IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    به نظر من مهم ترین دلیلش غرب زدگیه. خیلی از ماها فکر میکنیم هرکاری غربی ها می کنند درسته. بدون اینکه اندکی دربارش فکر کنیم
    • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      107 3
      آفرین ! مشکل رو ریشه ای حل کردی !
    • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      24 2
      مهندس غرب زدگی کجا بود اصلا کشف الکل توسط خود ما ایرانی ها بوده. حال بگذریم برای مصرف خوراکی نبوده. نمیدانم چرا همیشه دنبال اینیم یک مقصر برای کارهایمان پیدا کنیم
    • خسته A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      10 3
      شما الان درباره ی مسئله ی مصرف الکل در واقع فکر کردید و جواب دادید ؟!! خسته نباشید واقعا !!!، همیشه با شعار و شعار زدگی مسائل و مشکلات و راه حل های مربوط بهش نادیده گرفته شد ...
    • بی نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      13 1
      مساله اینه که الان مصرف مشروبات الکلی ژست روشنفکری و کلاس شده. اگه توی مراسمتون مشروب سرو بشه یعنی خیلی با کلاس و امروزی هستید.
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    119 5
    الان شما با یک تلفن ساده با ساقی مورد نظر تماس میگیرید و بعد از فوقش یکساعت پیک موتوری درب منزل مشروب رو تحویل شما میده خیلی شیک و مجلسی. در کشورهای غربی فکر نکنم اینچنین سازوکار جالبی وجود داشته باشه.بعد بازهم یک عده میگن در کشور اسلامی از این چیزا نداریم.
    • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      10 20
      آقا کدوم ساقی میاره دم خونه؟؟؟ ما که نخوردیم ولی اونهای که خوردن می گن گیرآوردنش همچین راحت هم نیست
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    44 2
    مشکل وجود مشروبات الکلی در ایران نیست ( که صد البته در همه جا یافت میشود ) مشکل انکار مسئولین نسبت به این موضوعه . با این جمله که اینجا کشور اسلامیه دلیل نمیشه مشروب وجود نداره و کسی هم مصرف نمیکنه . حالا خود میدانند که نسبت به این موضوع فرهنگ سازی و بسترهای آنرا برای نسل آینده تهیه کنند یا آنرا رها کنند زیرا با زور و فشار نمیشه جوانی که قصد داره جلوی دوستاش نشان بده بزرگ شده رو قانع کرد که طرف این چیزها نرود.
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    97 9
    کاش مصرف مواد مخدر جرمش اعدام بود نه مشروبات
  • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    57 1
    بابا نوشابه انرژی زای استقلال بخورید....اینا چیه میخورید توصیه فتل به جوانان میگن تو قزوین رسمی تولید میشه راسته؟
  • حمید EU ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    18 1
    وقتی مردم مصرف میکنند یعنی اینکه مردم به مشروب گرایش داشته و علاقه مند به مصرفش هستند و هیچ راهی برای جلوگیری از مصرفش وجود نداره همینطور که بیش از 30 سال و باوضع قوانینی حتی مثل اعدام هم نتونستیم جلوشو بگیریم و نخواهیم تونست مگر اینکه مصرف کنترل شده با الکل پایین و استاندارد در چهار چوب قانون را به وجود بیاریم. و مخالفان مصرف مشروب هم اجازه بدن شاید اینجوری مصرف کمتر هم بشه
  • مینا IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    16 2
    مشکل ما اینه که همیشه خواستیم مسائل فرهنگی رو با زور شلاق و اعدام و این حرفا حل کنیم...آخه یکی نیست بگه اعدام واسه مصرف الکل!!!!!!!!!!!!!!!!!!چی بگیم؟ما که از الکل و مصرفش حمایت نمی کنیم ولی خب آیا بعد از سی سال از زمان انقلاب وقت اصلاح بعضی از قوانین و برخی برخورد و طرز فکر ها نرسیده؟ از این همه منع و زور تا حالا چی عایدمون شده؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مش ماشالا A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    20 0
    اگرکسی مشروب الکلی بخوره بعدش 80تاشلاق بخوره بعدش درخانه خدا توبه کنه حسابش صاف میشه ولی اگر کسی مال بیت المالو بخوره چکارباید بکنه ؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    8 7
    من واقعا انگیزه این آقایی که در رفسنجان این الکل رو توزیع کرده نمی دونم. اگر قیمت هر بطری ۵۰ هزار تومان و هر ۳ نفر یک بطری مصرف کرده باشند کل درآمد این آقا ۶۰میلیون تومان بوده در حالی که حدود ۱۲۰۰ نفر حداقل هویت این فرد رو میشناسند و حین انجام این کار می دونسته که چندین نفر در اثر مصرف می ممیرند. یعنی هیچ راه بهتری برای دزدی پیدا نکرده؟ هیچ راه مطمئن تری که عواقب کمتری داشته باشه پیدا نکرده؟ بعید نیست که انگیزه های دیگری داشته!
    • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      6 3
      شما هم شدید دایی جان ناپلئون. کار کار انگلیسیهاست!
  • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    14 3
    الانسان حريص بما منع
  • محمد IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    15 0
    هر چیزی که طبق قانون ممنوع شد باعث می شود که یک عده ای قاچاقچی دست به واردات آن بزنن وعده ای هم آن را در کشور توزیع کنند. در این 34 سال تجربه شده که با ممنوع کردن مصرف مشروب یا مواد مخدر نه تنها حل نشده بلکه با فزایش هم روبرو شده پس این طرح ها را شکست خورده بدانید. برای حل این مسائل باید از کارشناسان خبره در جامعه شناسی استفاده کرد نه اینکه چکشی برخورد کرد مثلا در آلمان گفتند هر که به مواد مخدر معتاد است بیاد دولت به صورت رایگان به آنها مواد می دهد دو فایده داشت یک جنس قاچاقچی ها روی دستشان ماند و دوم به تدریج به مداوای معتادین پرداختن و دیگر آنها برای تهیه پول مواد دست به دزدی نزدن
  • ایمن A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    18 2
    بعضی از خانواده ها از ترس اعتیاد فرزندان به مواد مخدر منع چندانی از بابت مشروبات الکلی برای آنها ایجاد نمی کنند.
  • بی نام IN ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    17 1
    اینجا در هند هر فروشگاه بزرگ زنجیره ای"مثل هایپر خودمون" یک بخش کاملا جداگانه برای فروش مشروبات الکلی داره.شاید باورتون نشه اما حتی در روزهای تعطیل آخر هفته که این فروشگاهها از شدت ازدحام جمعیت در حال انفجار هستند بخش فروش مشروب حداکثر یک یا دو مشتری دارد که در بیشتر موارد رنگ پوست و چهره شان نشان میدهد که هندی نیستند.من فکر میکنم این موضوع بیشتر به فرهنگ سازی برمیگردد و آگاهی جامعه از مضرات غیرقابل انکار آن.اینجا با اینکه آزادی کامل وجود دارد اما مردم در بسیاری موارد خودشان کنترل کننده خودشان هستند نه دولت.در ضمن مشروب خوردن در ایران برای اونایی که اهلش هستند به مثابه افتخاری بزرگ است که خلاء شخصیت نداشته شان را پر میکند وگرنه تفریح سالم و ارزان در کشور ما کم نیست.
  • بی نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    11 3
    تو یک کتابی خوندم باعث ترشح دوپامین در بدن میشه.و لذت بخشه.باید جایگزین برای الکل پیدا شه که دوپامین رو بالا ببره.
  • بی نام US ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    7 1
    وایساده بودیم کنار پارک با دوستم ، یه موتوری اومد، کنار ماشین وایساد، گفت آقا مشروب میخوری؟ گفتیم نه ، گفت ینی اصن دوس هم نداری؟ از کی میگیری؟ (حالا فکنید یه بنده خدایی تیریپ مرامش گل میکرد ...) بعد رفیق ما زرنگی کرد یه چیز دید زد به من گفت چیزی نگو، گفتیم نه و رفت، جلو تر که رفت دیدیم پشتش دستبند داره و تفنگ!!! اینجوری مشکل ریشه کن نمیشه و ته ِ ته ِ نامردیه! بقیه چیزای منطقی رو دوستان گفتن من خاطره تعریف کردم که هم بگم خیلیا چقد نامردن و خیلیام گول خیلیارو نخورن ، همین