تعداد زیادی از پزشکان عمومی از کشور مهاجرت کرده‌اند/ پاسخ وزیر بهداشت درباره وضعیت نابسامان دارو

وزیر بهداشت گفت: کسانی که بعد از 25 اردیبهشت داروی گران خریده‌اند می‌توانند ازطریق سامانه 1490 مابه‌التفاوت قیمت دارو در بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج را بگیرند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صبح امروز هفتاد و هشتمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد. محمد حسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت که در این نشست شرکت کرده بود، با بیان این که بدنه طب، طب عمومی است و تخصص‌ها و فوق‌تخصص‌ها شاخ و برگ آن هستند، گفت: اما متأسفانه طب عمومی در کشور ما جایگاهش به لحاظ علمی، اجتماعی و اقتصادی در حال نابودی است.

وزیر بهداشت توضیح داد: هم مردم به لحاظ تخصص‌گرایی گرایشی به طب عمومی ندارند و هم جوانان پزشک جایگاه خود را کافی نمی‌دانند یا به دنبال مهاجرت به خارج از کشورند یا با تمام نیرو به دنبال تخصص می‌روند.

وی با انتقاد از این که بسیاری از پزشکان عمومی این حرفه را رها کرده‌اند، گفت: در شهرهایی که برای همکاری این افراد فراخوان داده‌ایم از حدود 70 هزار پزشک عمومی قسمت اعظمی از آنها در دسترس نیستند.
وزیر بهداشت ادامه داد: حیف است با استعدادترین جوان‌ها با زحمت و پس از 7 سال فارغ‌التحصیل می‌شوند و ثمری که باید داشته باشند را ندارند در حالی که در کشورهای پیشرفته از زمانی که پزشک خانواده راه‌اندازی شده پزشکان عمومی بعد از فارغ‌التحصیلی محل کار خود را انتخاب می‌کردند و صدور مجوز کار متناسب با جمعیت منطقه صادر می‌شد، نیاز منطقه را می‌سنجیدند و با آموزش تکمیلی برای رفع نیاز منطقه اقدامات لازم را انجام می‌دادند.
وزیر بهداشت گفت: جای این پزشکی در کشور ما با وظایفی که می‌توانیم به پزشکان عمومی محول کنیم خالی است در حالی که در برنامه پزشک خانواده تأکید شده و در برنامه پنجم توسعه نیز محور برنامه‌ها اجرای پزشک خانواده است امام بعضی‌ها احساس می‌کنند که این پزشکان صلاحیت ندارند و باید حتماً متخصص شوند. این در حالی است که اگر این پزشکان مانند سایر رشته‌های تخصصی آموزش ببینند در حالی که به 40 هزار پزشک خانواده نیاز داریم مشکلات برطرف نمی‌شود و نسل های دوم و سوم یعنی نتیجه‌های ما نیز از برنامه پزشک خانواده نمی‌توانند بهره‌مند شوند.

 

2 هزار میلیارد تومان برای پزشک خانواده پیش‌بینی شد

طریقت منفرد گفت: در مقطعی که پزشک نداشتیم و بیشتر پزشکان کشور هندی و بنگلادشی بودند بر اساس نیاز کشور زیر دیپلم‌ها را با آموزش در شبکه به استخدام درآوردیم و بعضی تجویزها و وظایف پزشکان را به این بهورزها دادیم. چطور می‌شود که پزشکان عمومی با این استعداد نمی‌توانند اداره پزشک خانواده را برعهده بگیرند؟!
وزیر بهداشت گفت: در تهران خیالمان راحت است اما با توجه به نیاز مردم در مناطق دورافتاده و غیر برخوردار با مشکل مواجهیم که امیدواریم با اجرای برنامه آموزش تکمیلی و تخصص پزشکان خانواده بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.
وزیر بهداشت به دو الزام برای اجرای پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: پزشک خانواده بیمارمحور است، این بیمار است که پزشکش را انتخاب می‌کند و چون هزینه بیمار را نظام بیمه‌ای پرداخت می‌کند برای پزشک فرقی نمی‌کند که بیمار فقیر است یا غنی. در الزام دوم این مطرح است که نظام پرداخت مبتنی بر سرانه است و اگر بحث پرداخت سرانه مطرح نباشد مدیریت صیانت از سلامت و امانت بیمار برای پزشکان خانواده معنایی ندارد. ضمن این که دستور‌العمل پزشک خانواده در سطوح بعدی نوشته شده و حمایت بعدی باید از سوی تأمین کننده منابع باشد.
او درباره منابع اجرای این طرح هم گفت: در بحث منابع 2 هزار میلیارد تومان برای پزشک خانواده پیش‌بینی شد که در لایحه امسال به تصویب رسید و قرار بود به عنوان ردیف متفرقه تصویب شود که در حال حاضر در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و این اعتبار مستقیماً به دانشگاه‌های علوم پزشکی داده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه منابع پزشک خانواده در بیمه‌ها دیده شده است، گفت: این ۲ هزار میلیارد برای تأمین پزشک خانواده نیست، منابع پزشک خانواده کماکان در اعتبارات بیمه‌ای دیده شده است. این ۲ هزار میلیارد تومان قرار است کمبودهای پزشک خانواده را جبران کند اما چون حجمش برای سطح اول خدمات کافی است می‌توانیم انتظار داشته باشیم در سال اول نه تنها کمبودها برطرف ‌شود بلکه برای تمام خدمات سطح اول کافی باشد.

 

17 سال است مشغول پایلوت پزشک خانواده هستیم

او توضیح داد: پزشک عمومی 9 درصد سرانه را به خود اختصاص داده و با بخش دارو و پاراکلینیک در مجموع به سطح اول خدمات 17 درصد تعلق می‌گرفت که طبق برنامه 35 درصد به سطح اول خدمات تخصیص داده‌‌ایم و ۲ هزار میلیارد به تنهایی این خدمات را می‌پوشاند.
وزیر بهداشت درباره بیمه‌ها هم گفت: اگر بیمه گرفتار است و پرداخت به موقع ندارد جای نگرانی وجود ندارد چرا که پرداخت‌ها به روز می‌شود و علت آن این است که به دستور دولت زیر نظر سامانه یارانه‌های کشور پرداخت‌ها انجام می‌گیرد.
طریقت منفرد در ادامه درباره لزوم اجرای این طرح گفت: 17 سال است که مشغول پایلوت پزشک خانواده هستیم و 6 سال است که به شدت مکلفیم آن را اجرا کنیم بنابراین یک روز تأخیر یعنی خلاف شرع و قانون رفتار کرده‌ایم.
وزیر بهداشت سپس درباره بیمه‌ها توضیح داد: با نظام بیمه‌ای هر روز جلسه داشتیم و قرار بود با پزشکان خانواده در 7 استان کشور در ابتدای سال قرارداد ببندد اما اکنون فقط با یک یا دو استان قرارداد بسته اند. ساختار نظام بیمه‌ای جواب نمی‌دهد که کارها را به سرعت انجام دهد و تقصیری هم ندارد. وقتی پایان سال عملکرد بیمه‌ها را بررسی کردیم دیدیم در استانی 2 درصد و در استان دیگر 4 درصد افراد تحت پوشش پرونده الکترونیک هستند و ویزیت اولیه انجام شده است. با تغییراتی که انجام دادیم این را به 15 تا 20 درصد افزایش دادیم اما امیدواریم از طریق سامانه یارانه کشور و فراخوانی که در کل کشور داشته‌ایم ثبت‌نام به موقع شود.
وی گفت: از پزشکانی که می‌توانند در برنامه پزشک خانواده شرکت کنند 26 هزار مورد ثبت داریم و بقیه پزشکان چون کد ملی‌شان در نظام پزشکی با شماره پرونده‌شان نمی‌خوانده ظرف روزهای آینده آنها نیز در سامانه ثبت خواهند شد.
وزیر بهداشت گفت: بیمارانی که بعد از 25 اردیبهشت با افزایش قیمت، داروها را گرانتر خریداری کرده‌اند می‌توانند از طریق سامانه 1490 مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی را دریافت کنند.

 

پرداخت مابه التفاوت قیمت دارو در بیماریهای خاص و صعب‌العلاج 

وزیر بهداشت با اشاره به تفاوت پزشکان شهری و روستایی گفت: بر اساس تفاهم نامه چندین ساله در حق پزشکان روستایی ظلم می‌شده است اما برای اینکه مهاجرت از روستا به شهر اتفاق نیفتد تصمیم گرفتیم حقوق پزشک روستایی را تقویت کنند و حتی در برخی مناطق این حقوق دو میلیون تومان افزایش یافت و هم اکنون در برنامه‌ای که تنظیم شده است فرق بین پزشک روستایی با پزشک شهری وجود ندارد و فقط بر اساس توانمندی و عملکرد به آنها توجه می‌شود.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر تمهیدات وزارت بهداشت در خصوص وضعیت نابسامان دارو اظهار کرد: جلسات متعددی در این زمینه برقرار شده است و در جلسه بیستم که شب گذشته برگزار شد تصمیم گرفته شد افرادی که بعد از 25 اردیبهشت با توجه به افزایش قیمت‌ها داروی گران قیمت خریداری کرده‌اند از طریق سامانه 1490 مابه التفاوت قیمت دارو در بیماریهای خاص و صعب‌العلاج به آنها پرداخت شود.
طریقت منفرد با بیان این که ممکن است برخی از بیماران موفق به دریافت این یارانه دارو نشوند که این افراد می‌توانند از طریق سامانه 1490 این مسئله را اعلام کنند و هزینه دارو را دریافت کنند، افزود: تا آنجایی که سازمان دارو به ما اطلاع داده است برداشت ما از طریق سامانه 1490 است و برخی داروهای مشابه آن موجود است اما در مورد داروهایی که وجود ندارد می‌توانند تماس بگیرند و راهنمایی شوند.
طریقت منفرد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در ملاقات وزیر بهداشت با رییس جمهور منتخب پیشنهادی مبنی بر تصدی وزارت بهداشت در دولت یازدهم داده شده یا خیر؟ گفت: زمانی که دکتر روحانی یکی از وزرا یا اعضای کابینه یازدهم را مشخص کند همه مردم از این مسئله اطلاع پیدا خواهند کرد.
45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دکتر محمد A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    24 5
    بله پایلوت انجام شده وجز دردسر برای پزشک وبیمار نتیجه ای نداشته.در شرایطی که این طرح جهت کرایه مطب و استخدام سه نفر ماما -منشی-وتزریقات در مطب و آنلاین کردن مطب وهزار شرایط دیگر هزینه ای بالغ بر 4 میلیون تومان در ماه به پزشک عمومی تحمیل می کند و هم بیماران وهم پزشکان درگیر در استانهایی که طرح اجرا شده مشکل جدی دارند چه اصراری است که در همین یک ماه باقیمانده بدون اصلاح این مشکلات این طرح را با عجله برای بار چندم شروع کنید.در این طرح بیمار برای ویزیت توسط متخصص در ساعات اداری باید اول از پزشک عمومی برگه ارجاع بگیرد وخود پزشک عمومی هم در تعداد ارجاعها محدودیت دارد وگرنه از حقوقش کسر می شود. بیمه هم فقط بستری در مراکز دولتی را پوشش خوهد داد و فرانشیز جزیی بخش خصوصی راهم دیگرنمیدهد.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    26 4
    آقای وزیر دولت آقای احمدی نژاد کاری کرد که هیچکس سرجاش کار نمیکنه!!بنده دکتر متخصص بیهوشی را میشناسم که عوض اینکه در اطاق عمل فعالیت کند،در بازار ساخت وساز و بنگاه املاک فعالیتش بیشتره!!!!
  • حامد IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    14 1
    بنده به عنوان یک پزشک از آقای وزیر سوال داشتم. آقای وزیر محترم بیمه ها که 5 ماه است به پزشکان و داروخانه ها و بیمارستانها و ... بدهکارند و افزایش قیمتهای اخیر داروها را مورد تعهد خود قرار نداده اند توانایی اجرای طرح پزشک خانواده را دارند؟ آخه چرا الکی شعار میدین؟
  • مهندس آواره IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    14 26
    من مهندس دلم کبابِ برای همه‌ی دکتر های مظلوم کشورمون، آخ بمـــــــــــــــــــــیرم بمیرم ای کاش شما مهندس می‌شدید ما درپیتی‌ها پزشک می‌بودیم تا انقده شما سختی تحمل نکنید... من هلاکتونم
  • هموطن A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    7 20
    پرکردن یک دندان شیری 1500000ریال ؟! بیچاره پزشکان
    • بی نام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      8 2
      دوست عزیز اون دندانپزشک است نه پزشک! دندانپزشک موضوع این مطلب نیست. چرا مطلب رو نخونده نظر می دیدید؟
    • بی نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      20 3
      هموطن پرکردن دندان کار دندانپزشکه نه پزشکان عمومی!
  • یک پزشک A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    4 2
    (اما اکنون فرقی میان دریافتی‌های شهری و روستایی نیست فقط بر اساس شاخص عملکرد آن‌ها و افراد تحت پوشش حقوق پرداخت می‌شود).سخنان جناب وزیر در بالا بسیار مورد قبول است اما ما پزشکان خانواده روستایی تاکنون جنین دریافت ننموده ایم لذا مطلوب است ایشان شماره دستورالعمل ویا بخشنامه را نیز ذکر نمایند تا ذر صورت صحت پیگیری شود
  • یک پزشک A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    11 0
    همانگونه که مستحضر هستید حدود هشت سال از اجرای طرح پزشک خانواده در فاز روستایی میگذرد و دراین مدت بدون توجه به کا ستیهای فراوان موجود ، پزشکان مجری این طرح با انجام وظایف متعددی از جمله اجرای تمامی برنامه های بهداشتی و مراقبتی مصوب کشوری و منطقه ای ( همچون برنامه های مراقبت زنان باردار، میانسالان، سالمندان، کودک سالم و.......)، دهگردشی، ساعت کار موظفی بیش از پرسنل رسمی و اداری، شرکت در برنامه های کشیک و بیتوته، عدم امکان اشتغال بکار در ساعات فراغت و غیر موظفی، مدیریت تیم سلامت، پوشش کمبودهای نیروی پرسنلی مراکز تحت مدیریت، و ...... مواجه میباشند چرا باید چنین موردظلم قرار بگیرندودر جایی که هیچکس با چنین پرداختهای کم ونامنظمی کار نمیکند مجبور به فعالیت گردند
  • پزشک خانواده روستایی IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    11 2
    واقعا طرح پزشک خانواده جز ظلم به پزشک وزحمت برای مردم هیچ چیز دیگه ای نداره
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    3 0
    راه ش اینکه اون پولی که بابت ما به التفاوت ارز دارو گرفتید را بدید به بیمه ها مثلا به تامین اجتماعی بدید . کجاشتید توی جیب خودتون که چی؟!
  • یک پزشک A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    5 0
    چرا مسئولین فقط در مورد پزشک خانواده شهری آمار میدهندو از آنلاین بودن پرداخت های آنها میگویند؛ آیا وضعیت معوقه های پزشکان خانواده روستایی برایشان مهم نیست؟چرا پزشکان خانواده روستایی ومشکلات آنها به فراموشی سپرده شده؟!آیا پزشکان خانواده روستایی باید روستاها را ترک کرده وبه شهر بیایند تا مورد توجه قرار گیرند؟
  • کارشناس IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    4 0
    باعرض سلام خدمت وزیر محترم پزشکان عمومی سرآمد همسالان خود بوده واز اینکه درد ورنج بیماری را بکاهند وتشخیص بیماری دهند واقعا لذت می برند ولی در اجرای پزشک خانواده (روستایی)من توجه شما را به چند مشکلی که این عزیزان را آزار میدهد ومانع از تداوم یا انگیزه کاری می شود بشرح ذیل باستحضار میرساند: 1-عدم پرداخت بموقع حقوق این عزیزان 2-عدم پرداخت حقوق کامل این عزیران (تکه شدن حقوق مثل گوشت قربانی،خومان راجایشان بگذاریم اگر اضطراب دریافتی داشته باشیم همین مانع کارکرد مطلوب خواهد شد) 3- تحمیل کارهای اضافه کههر مسئولی تووزارت بهداشت برای انجام طرحهایی که پولی اضافه برای این عزیزان در نظر نمیگیرداز طرف اینها قولش رابه سایر نهادها می دهد (باصطلاح از خدمات وبدن این عزیزان زکات میدهد .نمونه اش طرح سنجش هرپزشک اگر خانوارش مشخص است وحجم کارش زیاد است تحمیل این کارهامانع از خدمات دهی خوب وسر حال اینها میشود) 4-در بیمارستان اگر پزشکی 6 الی 7 شیفت 24 ساعته وایستد تا آخر ما به وظیفش عمل کرده است در حالیکه بیتوته پزشکان خانواده (در گیلان)حذف شده ولی ناچارا علاوه بر تاساعت 4 کار موظفی 5 الی 6 شیفت هم باید پوشش دهند در حالیکه اگر نیرو کم است میتوان خیلی آسان مراکز مجاور را دوتا یکی کرد واز شبانه روزی خارج کرد مگر نیرویی نمیخواهید با توان کار کند. 5-قانون کار در درمان میگوید به ازای 12 ساعت کار یک آف ولی پزشک خانواده ما بعدازشیفت شب باید شیفت صبح تا ساعت 4 بایستد خداییش چرا شعار بدهیم آیا پزشکی که خرج زن وبچه دارد با این شیفت طالقت فرسا چقدر survival دارد فشار خون بالا،و.... 6-تواین اثنی باید توسط فرد پایین تر از خود نیز پایش شود! 7-پزشکان استخدامی که با آنها کار میکنند موظف به هیچ شیفت وطرحی نیستند وهیچکس به آنها کار ندارد.
  • شفق EU ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    2 0
    اخه ادم ...اول چاه بکنید بعد دارو رو گران کنید ..حالا منی که نتوانستم بخاطر گرانی دارو 2 ماهه دارو ام اسمو لگیرم از سر قبر کی سراغ مابالتفاوت را بگیرم..با این شعور و فهم منتظره دوباره وزیر هم بشه ..جدا که اخره اعتماد بنفسه ...
  • روحانی IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    0 0
    یک سوال آیا کپسول دیازکساید جزء داروهای خاص است یا نه؟ اگر هستما هر 100عددکپسول 25 میلی را 157000 تومان از داروخانه شبانه روزی 29 فروردین خریداری کردیم البته 3 بسته گرفتیم که کلا شد472000تومان این دارو برای افت قند خون استفاده می شود و بیمار ما که چند روز پیش فوت کرد اگر این دارو را نمیخورد به حالت ضعف و در نهایت به کما میرفت!حال سوالم این است این دارو هم خاص حساب می شود یا خیر؟