روزنامه بهار در گفتگویی با جعفر توفیقی عضو کارگروه‌های انتخاب وزرای حسن روحانی درباره نحوه چینش کابینه یازدهم نوشت:

*آقای روحانی سیاست‌هایی برای انتخاب وزرا و افراد کابینه در نظر گرفته‌اند که کاملا غیرحزبی و غیرجناحی است. طبق سیاست‌های او انتخاب وزرا مبتنی بر شایسته‌سالاری و توانمندی‌های مدیریتی خواهد بود. با این شاخص‌ها وابستگی‌های حزبی و جناحی افراد مطرح نیست. بنای کار ما در کارگروه‌ها تنها شایسته‌سالاری و هماهنگی با جریان اعتدال و اصلاح‌طلبی است.

*تا جایی که اطلاع دارم، تا این لحظه هیچ سهم‌خواهی از کابینه یازدهم از سوی هیچ‌یک از احزاب یا جناح‌ها در جریان نبوده است. با توجه به این راهکارهایی که برای چینش کابینه در نظر گفته شده است، بحث سهم‌خواهی برای کابینه وجود ندارد.

*من از حوزه مسئولیت خودم که آموزش عالی و تحقیقات است می‌توانم صحبت کنم. برنامه ما در این حوزه این است که سهمیه‌بندی جناحی انجام نشود. ما برای احزاب، سهمی از دولت در نظر نگرفتیم. در این حوزه بیشتر قصد و هدف ما انتخاب وزرایی است که منافع همه مردم را تامین کنند. امیدواریم کابینه یازدهم را به‌گونه‌ای بچینیم که حتی اگر گرایش‌های سیاسی خاص دارند، در مقام عمل و هنگام برنامه‌ریزی برای چهار سال آینده، منافع همه مردم را در نظر بگیرند.

*از مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب مدیران ارشد و وزرای دولت یازدهم، همین پاسخگویی به مطالبات مردم است. مجموعه اطرافیان حسن روحانی و شخص او این باور را دارند که مردم در شعار‌های انتخاباتی حسن روحانی امید دستیابی به مطالباتشان را دیدند. به همین دلیل هم به او رای دادند؛ بنابراین پاسخگویی به مطالبات مردم مهم‌ترین وظیفه ما در چینش کابینه و بعد از آن مهم‌ترین وظیفه دولت آینده خواهد بود.

*{در پاسخ به سوالی درباره اظهارات روحانی مبنی براینکه وامدار هیچ حزب و جناحی نیستم} البته من سخنگوی حسن روحانی نیستم و تنها می‌توانم برداشت‌های شخصی‌ام را در این‌باره بگویم. اما فراموش نکنید یک رییس‌جمهوری ممکن است با پشتیبانی گروه یا گروه‌هایی خاص در انتخابات پیروز شود ولی در عمل و در سیاست‌گذاری باید منافع همه مردم را در نظر بگیرد. از سوی دیگر او وظیفه دارد برای همه ملت ایران سیاست‌گذاری کند و تضمین و تامین کنند منافع یک ملت باشد، نه فقط یک حزب یا یک جناح. عبارت «من وامدار هیچ حزب و گروهی نیستم» با توجه به تاکید چندباره منتخب ملت بر تشکر از آقایان سیدمحمد خاتمی و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و اشاره به نقش این دو در جریان انتخابات، به معنی انکار‌کردن نقش افراد و احزاب در انتخابات نیست. این گفته آقای حسن روحانی بیشتر به این معناست که سیاست‌ها و برنامه‌های دولت آینده صرفا تامین‌کننده سیاست‌های یک جناح یا چند حزب نیست.

*از طرف دیگر ممکن است تاکید حسن روحانی بر این‌که وامدار هیچ حزب و گروهی نیست، به نوعی اعلام نظر به احزاب و گروه‌ها باشد که نباید از دولت تقاضا داشته باشند که منافع آن‌ها در اولویت قرار بگیرد. البته فکر می‌کنم مخاطب این گفته رییس‌جمهوری منتخب بیشتر احزاب و گروه‌هایی باشند که پس از پیروزی حسن روحانی ناگهان به یاد آوردند که حامی او بودند. تمام احزاب و گروه‌ها باید باور داشته باشند که «دولت» یک نهاد ملی است. زمانی که ملت یک رییس جدید برای جمهوری انتخاب می‌کنند، آن رییس‌جمهوری موظف است منافع همه مردم را تامین کند

*امیدوارم مخصوصا چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و میانه‌رو دولت یازدهم را رویارویی با مشکلات تنها نگذارند. البته دولت یازدهم افراد را موظف به انتخاب بین دولت یا مشارکت مدنی نمی‌کند. افراد می‌توانند همزمان در هر دو حوزه حضور داشته باشند.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    36 4
    مجلس هم ميذاره!!
    • با نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      1 0
      متاسفانه ملاک انتخاب دکتر روحانی اگر شایسته سالاری باشد دیگر نباید گفت که همسو با جریان اعتدال و اصلاح طلب خواهد بود اما اگر واقعا ملاک ایشون شایسته سالاری است آیا به واقع در جریان اصول گرا افراد شایسته مثل دکتر ولایتی یا دکتر قالیباف وجود ندارند؟؟!!! با این همه ما د هیچ کس دیگری هم حق دخالت در انتخاب کابینه را نداریم و هر چه که دکتر روحانی انتخاب کند را نیز ما قبول داریم اما ...
  • حاج رضا US ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    17 1
    مجلسی ها نباید جناحی عمل کنند, بدونند که چند وقت دیگه انتخابات مجلسی هم هست مخصوصا آقای حداد عادل و فراکسیون اکثریتش. احترام بزارند که مردم به چه سلیقه ای رای دادند.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    4 42
    با این لیست های احتمالی که منتشر شده، مشخصه که ایشون وامدار هیچ کسی نیست و از همه گروهها توی کابینشون استفاده میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! همش شعاره عزیز دل برادر...
  • اینالو IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    11 6
    برای وزارت علوم دکتر جواد اطاعت موردپسند دانشجویان واساتید برای وزارت آموزش وپرورش دکترعبادی مدرس دانشگاه فرهنگیان
  • بی نام IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    متاسفانه اطلاع داریم جناب دکتر توفیقی که مسئولیت بررسی گزینه های شایسته برای وزارت علوم را دارد نه تنها مشغول بررسی نیستند بلکه در طراحی مکانیزم های تحمیل خودشان به جناب آقای دکتر روحانی هستند. دکتر روحانی تروخدا تو این فضای هرکی هرکی از این طور طراحی ها غافل نشوید.