در سال 1381شورای عالی اداری طی مصوبه ای که در حکم قانونست ، تکریم ارباب رجوع را برای همه ادارات و سازمانهای دولتی و شهرداریها و ... اجرایی کرد.
به گمانم همگی از مفاد آن مصوبه آگاه باشند "اینجا". اما آنچه مرا به نوشتن این یادداشت وادار کرد، رخدادی نو و تقریبا فراگیر در سازمانهای دولتی است.
رخدادی که در دو سه سال اخیر رایج شده و در تقابل مصوبه شورای عالی اداری در اکرام مردمست و هر بار که در سازمانی با این اطلاعیه ای روبرو گردیدم بی درنگ ناخشنودی خود را به مدیرانش منتقل کردم و چنین پاسخ هایی شنیدم:
مردم به کارمندان ناسزا می گویند!
این اقدامی در پیشگیری جرم است!
حراست دستور نوشتن این مطالب را داده است.
و...
حال اینکه اولین تصور مردم با فرهنگ و مراجعان به ادارات که هیچ پیش زمینه فکری در این باره ندارند، اینست که در این اداره فحاشی واستعمال الفاظ رکیک رایج است! و این نوشته را بی حرمتی به شان خود می پندارند.
در پاسخ به مدیری که این نوشته را پیشگیرانه از جرم می داند می گویم:
1- چند درصد از مردم به شما یا کارمندان فحاشی می کنند؟ یقینا پاسختان اندکست. پس با نوشتن این ماده قانونی بر دیوار ، ضمن آزردگی سایرین هیچ تضمینی در جلوگیری از ناسزاگویی آن اندک و انگشت شمار نخواهد بود زیرا فرد فحاش اگر از مجازات کردارش ناآگاه باشد ،خود بخوبی از بی فرهنگی آن مطلعست و به هر روی کار خود را انجام می دهد و زیان این نوشته بسیار بیش از سودش است.
2- وفق مصوبه قانونی شورای عالی ادارای در تکریم ارباب رجوع تکالیفی در جلوگیری از ناخرسندی ارباب رجوع داشته و موظف به نصب تابلوی این وظایف در دید همگان هستید.
3- قانون مجازات اسلامی مواد قانونی دیگری نیز دارد از جمله:
- موارد مجازات کارمندان بدلیل امتناع از انجام وظایف قانونی
- تعدیات مامورین دولتی نسبت به دولت
- رشوه
- اختلاس
- جعل و...
چرا این مواد قانونی را در تابلو قرار نمی دهید؟
مصطفی ترک همدانی
وکیل دادگستری
نظر شما