شاید شما نیز بر در ودیوار ادارات و سازمانها با این نوشته و مضمون روبرو شده اید: توجه: توهین به افراد از قبیل فحاشی واستعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا ( 74 ) ضربه و یاپنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود .ماده 608 قانون مجازت اسلامی

در سال 1381شورای عالی اداری طی مصوبه ای که در حکم قانونست ، تکریم ارباب رجوع را برای همه ادارات و سازمانهای دولتی و شهرداریها و ... اجرایی کرد.

به گمانم همگی از مفاد آن مصوبه آگاه باشند "اینجا". اما آنچه مرا به نوشتن این یادداشت وادار کرد، رخدادی نو و تقریبا فراگیر در سازمانهای دولتی است.

رخدادی که در دو سه سال اخیر رایج شده و در تقابل مصوبه شورای عالی اداری در اکرام مردمست و هر بار که در سازمانی با این اطلاعیه ای روبرو گردیدم بی درنگ ناخشنودی خود را به مدیرانش منتقل کردم و چنین پاسخ هایی شنیدم:

مردم به کارمندان ناسزا می گویند!

این اقدامی در پیشگیری جرم است!

حراست دستور نوشتن این مطالب را داده است.

و...

حال اینکه اولین تصور مردم با فرهنگ و مراجعان به ادارات که هیچ پیش زمینه فکری در این باره ندارند، اینست که در این اداره فحاشی واستعمال الفاظ رکیک رایج است! و این نوشته را بی حرمتی به شان خود می پندارند.

در پاسخ به مدیری که این نوشته را پیشگیرانه از جرم می داند می گویم:

1-     چند درصد از مردم به شما یا کارمندان فحاشی می کنند؟ یقینا پاسختان اندکست. پس با نوشتن این ماده قانونی بر دیوار ، ضمن آزردگی سایرین هیچ تضمینی در جلوگیری از ناسزاگویی آن اندک و انگشت شمار نخواهد بود زیرا فرد فحاش اگر از مجازات کردارش ناآگاه باشد ،خود بخوبی از بی فرهنگی آن مطلعست و به هر روی کار خود را انجام می دهد و زیان این نوشته بسیار بیش از سودش است.

2-     وفق مصوبه قانونی شورای عالی ادارای در تکریم ارباب رجوع تکالیفی در جلوگیری از ناخرسندی ارباب رجوع داشته و موظف به نصب تابلوی این وظایف در دید همگان هستید.

3-     قانون مجازات اسلامی مواد قانونی دیگری نیز دارد از جمله:

  • موارد مجازات کارمندان بدلیل امتناع از انجام وظایف قانونی
  • تعدیات مامورین دولتی نسبت به دولت
  • رشوه
  • اختلاس
  • جعل و...

چرا این مواد قانونی را در تابلو قرار نمی دهید؟

مصطفی ترک همدانی

وکیل دادگستری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303801

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارمند IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    10 72
    در هر صورت افرادی که به ادارات مراجعه می کنند و رفتار بدی هم دارند، باید تنبیه شوند. باید با کارمندان ادارات به نرمش و آرامش صحبت شود و احترام آنها حفظ شود.
    • علي A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      46 0
      احترام بايد متقابل باشد و كارمندان هم كار مردم را راه بيندازند
    • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      37 4
      جناب کارمند وقتی برخی کارمندا با پنبه و در کمال احترام سر می برند و درخواست رشوه می کنند و با لبخند و زبان بی زبانی فحشهای ناموسی به ادم می فهمونند پس فعلا برو بیا تا ببینیم چی می شه باید چه کرد؟
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    49 10
    گل گفتی. بالاخره یکی پیدا شد این مورد رو پیگیری کنه
    • بی نشان IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      54 2
      اگر کارمندان واقعا کار میکردن میانگین ساعات کاری مفیدشون در روز 15 دقیقه نمیشد شما سری به بانک خصوصی بزن بعد برو به یه بانک دولتی فرقشو میبینی کارمند بانک دولتی چون استخدام رسمیه به بدترین نحو جوابتو میده ؟
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    21 2
    چرا حق به صاحب حق نمی دین ؟ هرکسی مرتکب خلافی شد باید پاسخگو باشد چه کارمند ! چه ارباب رجوع1
  • m A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    28 0
    من یه سوال دارم : چند درصد کارمندان وقتی بهشون سلام میدید جواب میدن ؟ تجربه من تو ادارات میگه حداکثر 10% اون 90% دیگه حتی سرشون رو نمیارن بالا که به ارباب رجوع نگاه کنن
  • ناشناس IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    8 2
    قانون مجازات اسلامي: ماده 609 هرکس با توجه به سمت ، یکی از روسای سه قوه یا معاونان ریيس جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یاقضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه ها ومؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها در حال انجام وظيفه یا به سبب آن توهين نماید به سه تا شش ماه حبس و یا تا (74)ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک ميليون ریال جزای نقدی محکوم می شود. قانون مدیریت خدمات کشوری: ماده 90 - کارمندان دستگاههای اجرائی موظف می‌باشند که وظایف خود را با دقت‌، سرعت‌، صداقت‌، امانت‌، گشاده‌رویی‌، انصاف و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی دستگاه مربوطه انجام دهند و در مقابل عموم مراجعین به‌طور یکسان و دستگاه ذی‌ربط پاسخگو باشن
  • پیروز IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    13 1
    دیروز بادوستی به اداره ای رفتیم.آنقدر احترام گذاشتند که در راه بازگشت تعجب خودرا ازرفتارشان ابراز میکردیم!یعنی آنقدر برخورد نامناسب دیده بودیم که این تکریم ارباب رجوع ناباورانه بود وهضم نمیشد!
    • بی نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      17 0
      اون دوستتو ميشه يه روز به من قرض بدي؟
  • سینا IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    16 0
    جانا سخن از زبان ما می گویی. بعضی از این کارمندا معلوم نیست چی فکر میکنن که اینقدر برخوردشون بده
  • یا رب الحسین A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    7 1
    آب را میبایست از سر چشمه بست وقتی رها شد دیگر نمیتوات جلو آنرا گرفت
    • بی نام IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      1 8
      تو چی میگی دیگه؟
  • سهراب A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    2 14
    باید از طریق رسانه فرهنگ سازی شود که کارمندان دولت مظلومترین قشر این جامعه هستند لااقل باید احترام وعزت کارمندان رعایت شود
  • فصاحتی IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 1
    کاشکی لا اقل در برابر آن مصوبه یا قانون این شعر سعدی را نیز برای کارمندان نصب العین شان قرار می دادند که : مبر حاجت به نزدیک ترش روی / که از خوی بدش فرسوده گردی - اگر گویی غم دل با کسی گوی / که از روی اش به نقد آسوده گردی و ایضاً جمله گرانبار امیر کبیر را که : مملکت‌داری با توصیه عمه و خاله نمی‌شود
  • وکیل پایه یک IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    6 1
    سلام و تشکر از یادآوری. شما وقتی به ادارات مراجعه می کنید، خیلی از کارمندان جواب سلام نمی دهند، اخم می کنند. حتی کارمندی مرا(وکیل مملکت!) دزد و دروغگو خطاب کرد در حالی که دفعه اولی بود مرا میدید و به آن اداره مراجعه کرده بودم و هنوز ۵دقیقه از ورودم نگذشته بود و در نوبت بودم که کارم انجام شود! آن هم در سن ۲۴سالگی و اولین روزهای دریافت پروانه کارآموزی!
  • کمیته امداد IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 1
    سلام برو تو کمیته امداد تکریم را ببین . حکم لایزال برای مددجو ست و میگن ارباب رجوع ولی نعمت است توی سرمان هم بزنن حق نداریم جواب بدیم .تکریم رییس و معاون و مدیر و اراباب رجوع وظیفه ذاتی کارمند و مددکار است
  • زاهدی A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    4 1
    از جناب اقای دکتر روحانی میخواهیم جلوی فساد وتبعیض وزدوبند در ادارات را بگیرند تا اقتصاد مملکت اصلاح شود و کارمندان هم به حقوق ودر یافتی که دولت برای انها تعین کرده راضی باشند و ابروی دولت اینده حفظ گردد
  • کارمندیان A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    4 2
    کارمندانی که در ادارات بد رفتاری می کند وارباب رجوع را سر کار میگذارند پولکی هستند
  • بی نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    6 1
    اتفاقا خیلی از کارمنئان خیلی ادارات انگار میراث پدریشان را دارند به ارباب رجوع میدهند وقت آت است که بازرسیها نامحسوس در ادارات بچرخند تاببینند بعضی از این کارمندان با مردم چه برخورد بدی دارند تامین اجتمتاعی هم یکی از این سازمان ها است!
  • م IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    3 1
    افتضاح ترین برخورد را در ادارات دولتی میشه دید میری می ایستی حتی نگاهت نمیکنه ببینه چیکار داری باید برای اینها جریمه در نظر گرفت تا همه متنبه شوندمتاسفانه در این 8 سال با بی ادبی برخورد کردن و صحبت کردن شد یک رویه وقتی بالاتری های دولتهای نهم و دهم هر چی از دهانشان در میآمد میگفتند و افتخار هم میکردند به آن طرز صحبتشان در ادارات هم یاد گرفته بودند انگار نه انگار که حقوق میگیرند کار مردم را راه بیاندازند!شکر خدا که یک رئیس جمهوری با سواد موقر با ادب و متین روی کار آمد و کابینه اش هم افراد با شخصیت و متخصص و مدیر هستند که حداقل آدم خجالت نمیکشد از داشتن چنین دولتمردانی
  • علی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    1 1
    من اکتر مناطق ایران رو گشتم ولی تو کل ایران کارمندای اداراتی به بداخلاقی و بد برخوردی شهر همدان ندیدم. اینو هر کی همدان بوده بیان میکنه. وحشتناک ترین کارمندان جهان