مهر نوشت:


رئیس انجمن مدکاران اجتماعی ایران گفت: براساس آمارهای موجود در سال 91 به ازای هر 2.9 ازدواج یک طلاق در تهران رخ داده است که البته این آمار در کل کشور 5.5 است. همچنین آمار طلاق 5.2 درصد افزایش داشته که این افزایش در نقاط شهری 13.1 درصد بوده است.

سید حسن موسوی چلک گفت: آمار ازدواج و طلاق اعلام شده توسط سازمان ثبت احوال کشور نشان می دهد که در سال 91 در کل کشور به ازای هر 5.5 ازدواج یک طلاق ثبت شده است. این در حالی است که این آمار در تهران به ازای کمتر از هر 3 (2.9)ازدواج یک طلاق ثبت شده است. آماری که نگرانی را دراین زمینه درمیان مسئولین و مردم افزایش می دهد بطوری که آیت الله مکام شیرازی نیز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، به موضوع طلاق اشاره کرد و افزود متاسفانه امروز در جامعه ما شاهد افزایش طلاق‌ها و کاهش ازدواج‌ها هستیم.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی تاکید کرد: همچنین آمارهای ارائه شده نشان می دهد که این شاخص در استان های البرز3.5 ،قم4.5،سمنان4.6، مازندران 4.8وگیلان4.9 ازدواج به ازای هر یک طلاق است که از میانگین کشور نیز بالاتر است.از طرف دیگر این شاخص در استان های سیستان و بلوچستان20.5،ایلام 10.9، چهارمحال و بختیاری 10.1،خراسان جنوبی9.9و یزد 9.3 طلاق به ازای هر یک طلاق است.

به گفته موسوی چلک، با توجه به بالاترین فراوانی طلاق در ترکیب سنی مردان 25-29 ساله و زنان20 تا 24 ساله است و با این وجود موضوع جوان بودن زنان مطلقه را باید جدی گرفت که این شرایط آمار زنان سرپرست خانوار را نیز افزایش می دهد، همانگونه که در سالهای اخیر نیز این اتفاق افتاده است.

وی افزود: نکته دیگر این است که براساس آمارهای ازدواج و طلاق که توسط سازمان ثبت احوال ارائه شده است که کمتر از آمار سازمان ثبت اسناد کشور است، در سال 91 در هر ساعت 95 واقعه ازدواج و 17 واقعه طلاق به ثبت رسیده است. تعداد ازدواجهای کمتر از 15 سال نیز قابل تامل است. براساس آمارهای ارائه شده تعداد 40 هزار و 653 فقره ازدواج و یک هزار و 77فقره طلاق کمتراز15 سال در کشور ثبت شده است.

موسوی چلک به طلاقهای افراد در سنین بالا اشاره کرد و گفت: طبق آمارها تعداد طلاق های ثبت شده در مردان بالای 50سال 13 هزار و 423 فقره و در زنان بالای 50 سال 6 هزار و 422 فقره است. همچنین آمارهای ارائه شده دراین زمینه نشان دهنده کاهش ازدواج و افزایش طلاق است.براین اساس طبق آمار ثبت احوال کشور درصد تغییرات ازدواج درسال گذشته نسبت به سال قبل آن به میزان 5.1درصد کاهش داشته است که این نسبت درنقاط روستایی37.9درصد کاهش منفی داشته است که البته بر اساس آمار سازمان ثبت اسناد که توسط رییس این سازمان در ابتدای سال ارائه شده است این رقم9.5درصد منفی را نشان می دهد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی به آمارهای دو سازمان ثبت احوال و اسناد در مورد طلاق اشاره کرد و گفت: در همین زمان براساس آمارسازمان ثبت احوال کشور طلاق5.2رصد تغییرمثبت یعنی افزایش داشته است درحالی که طبق آمار سازمان ثبت اسناد کشور این رقم 6.2درصد مثبت را نشان می دهد.این شاخص در نقاط شهری13.1درصد مثبت و در نقاط روستایی38.3درصد تغییر منفی داشته است.

وی تاکید کرد: حال با این شرایط و بالاتر رفتن میانگین سن ازدواج و در نتیجه کاهش تعداد ازدواج و... این سئوال پیش می آید که آیا می توان به افزایش جمعیت در کشور که کاهش آن چالش جدی کشور در 30 سال آینده است، امیدوار بود.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    60 17
    میگن وقتی فقر از یک در بیاد تو ایمان از اون یکی در بیرون میره.این فقر لعنتی باعث همه ی بدبختی های این جامعه بشریه
    • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      24 47
      خیلی تند نرو. بهتره به این آیه توجه کنی الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاء وبعد اون رو کنار این آیه قرار بدی ياأيها الناس أنتم الفقراء إلى الله والله هو الغني الحميد اون فقری که ایمان رو می بره فقر به معرفت خدا و رزاق بودن خداست نه فقر مادی «گفت بر هر خوان كه بنشستم خدا رزاق بود» آمار طلاق تو کشورای پیشرفته و پولدار از ما بیشتره یادت باشه
    • مسعود A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      5 6
      دوست عزیز گفتند وقتی فقر بیاید ایمان میرود اما دلیل بر این نیست کخه هرکس تا احساس کرد از ثروت و مکنتش کاسته شد خودش را توجیه کرده و ایمانش را کاهش دهد. این روایت که آمده دارد میگوید انسانها انقدر ضعیف النفس هستند که گاها تا دچار فقر میشوند ایمانشان را فراموش میکنند. مثل این است که بگوییم فقیر ترین انسانها بی ایمانترین هستند که این استدلال اشتباه است. چرا خودتان را گول میزنید. فقر شاید علتی برای کند شدن روند ازدواج بشود اما ملاک نیست. متاسفانه عدم شناخت درست از مسئله ازدواج موجب گردیده انسان بی هوا تن به آن بدهد و بی هوا نیز به طلاق برسد. متاسفانه ملاکهای جوانها زیبایی های ظاهری شده. انسان خود خطا میکند انگاه طلبکار نیز هست.
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    79 13
    دست مریزاد به جمهوری اسلامی و 35 سال فرهنگ سازی
    • غفوری IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      15 70
      البته ما نمی گوییم همه چیز کامل و ایده آل بوده. بنظر من فقط فرهنگ سازی کافی نیست. باید اقدامات عملی هم انجام شود. ما از نیروی انتظامی عاجزانه انتظار داریم در حوزه برخوردهای اجتماعی فعال تر باشد. واقعا وضعیت اختلاط زنها و مردها اصلا مناسب نیست. باید جلوی اینها گرفته شود تا جلوی معضلاتی مثل طلاق هم گرفته شود.
  • بی نام DE ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    17 60
    باید در روند تدوین کتب درسی مدارس تجدید نظر شود و مباحث دینی و شرعی بیشتر در آن گنجانده شود. نباید دانش آموزان با مباحث دینی ناآشنا باشند. جلوگیری از دروغ و ریا در جامعه، یکی از این موارد است. دختران جامعه، نباید حکومت های سکولار را الگو قرار دهند.
    • خشایار A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      29 8
      تو آلمان نشستی میگی اینجا چی کار کنیم آخه به تو ربطی نداره!
    • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      6 17
      عامل اصلی طلاق ها همین اختلاط زن ومرد بخصوص در شرکتهای خصوصی که هیچ نظارتی هم نیست.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    37 10
    عجیبه تو سمنان اینقدر طلاق بالا باشه! اون زمانی که من به خاطر کارم سمنان بودم یک شهر به شدت سنتی و پایبند به هنجار بود! یعنی شرایط تو این 8 سال زیر و رو شده!
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    46 14
    خوب دیگه میگی بالای چشت ابرو میگه مهریه ام اجرا میذارم و طلاق !
    • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      5 4
      احتمالا بالا چشت ابرو که کتک زدن نیست هست؟؟؟
  • حسرت IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    26 29
    حالا می فهمم چرا در ایران وقتی دختر به دنیا می آمد پدر اشک می ریخت چون می دانست نمی تواند شریک زندگی خوبی برای جگر گوشه اش پیدا کند دختر نجیب تحصیل کرده به خانه شوهر می رود و با رفتارهای زشت و با ورشکستگی پدرو مادر که هرچه داشته اند در طبق اخلاص نهاده کمک کرده اند به خانه پدر باز می گردد و چامعه وحشنتاک ما هم هیچ امکان آشنایی درست و دینی برای افراد ندارد پس در گوشه خانه می پوسد یا باید با مرد مشکل دار دیگری که چند سال هم از او بزرگتر است ازدواج کند و یا حسترت بچه و زندگی مشترک را به گور ببرداینهمه حرف می زنید و لی راه حل ندارید و فرزندان ما پیر شدند زیرا حیا وشرم و شخصیت انسانی شان اجازه کارهای خلاف شرغ و عرف را نمی دهد دین سخت گیری که تعریف کرده اید این است
    • میثم IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      10 6
      یعنی بخاطر همین نجابت و حسرت زندگی مشترکه که دخترای امروزی هنوز ازدواج نکرده حق طلاق میخوان؟!
  • مهسا و مامان IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    36 16
    تا این خبر رو دیدم فوری مامانمو صدا زدم بهش گفتم: بیا مامان خانوم ببین آمار طلاق چقدر بالاس! از کمتر از سه ازدواج در تهران یه طلاق! حالا هی به من بگو چرا انقدر سخت میگیری، ازدواج کن ازدواج کن... مامانم یه نگاه غضب آلود به من کرد و گفت: تو خوب باش تو عاقل باش تو درست انتخاب کن تو سطح توقعت رو بیار پایین تا در آینده تو و امثال تو آمار طلاق رو بیارن پایین... و همینطور که از اطاق خارج میشد غرولند کنان میگفت: والا زمان ما که اینجوری نبود، زمان ما........ نمیدونم شاید حق با مامان باشه! شایدم نه!
    • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      11 1
      خدا ممانت رو برات حفظ كنه
  • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    45 67
    تا ماهواره ها جمع نشه طلاق کم نمیشه
    • بی نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      22 33
      ترویج سبک زندگی غربی دررسانه ملی ما نیز رواج شدیدی دارد. بنده برحسب ساعات کاری ، می‌توانم درطول روز دقایقی را پیش از اذان ظهر به تماشای برنامه‌های سیما بپردازم .من شاهدم حتی در برنامه‌هایی که زنان متدین به عنوان کارشناس برنامه حضور دارند ، ادبیات مکتب فمینیسم موج می‌زند. این درحالی است که اتفاقا کارشناسان زن حاضر درآن برنامه سریالی پیش از اذان ظهر، براساس روال تعریف شده درآن قرار بود به نفی سبک زندگی غربی بپردازند!
    • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      24 63
      نیروی انتظامی، لطفا ماهواره ها را جمع کنید. لطفا اینقدر الکی کوتاه نیایید.
    • سرگشته A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      38 5
      ببين ديگه تو چقدر از موضوع پرتي.اون زندگي كه بخواد باحريم سلطان تموم شه ادامش حرامه!راستي خوشتيپ چرا با وي پي ان كانكت ميشي!؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      23 2
      توی قم هم ماهواره دارن که وضع طلاق اینجوریه!!!
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    30 33
    تهران: شهر مرفهین بی درد است اشکال نداره. دوباره ازدواج مجدد می کنند! چند باره هم میشه!
    • شبنم A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      24 6
      متاسفم برای یه همچین طرز فکری، شما احتمالا تا حالا به تهران نیومدی تا ببینی توی این شهر چه خبره! خواهش میکنم این برداشت های غلط از تهران و تهرانی رو دور بریزید...
    • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      2 0
      خبر آنلاین عزیز من خودم بچه ارومیه هستم ولی ،این بی نام اولی هر وقت میاد می خواد فتنه راه بندازه،چند وقت دیگه هم حتما میخواد قومیت ها را به جون هم بندازه،نمی دونم چه هدفی داره،حواست باشه
  • بی نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    37 2
    جالبه تهران و کرج رقابت نزدیکی باهم دارنند
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    43 18
    متاسفانه مشکلات اقتصادی بیشترین تاثیر رو تو این موضوع داره
    • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      11 51
      اتفاقا رابطه ی معنا داری بین مشکل اقتصادی و طلاق وجود ندارد. مشکل از فرهنگ غلط است. وقتی بی عفتی و بی بند و باری در جامعه زیاد میشه و در مقابل حجاب، دهن کجی میشه، باید منتظر این خسارات اجتماعی هم باشیم. طلاق یک مساله اجتماعی است، راه حلش هم اجتماعی است. نیروی انتظامی بهتر است دست از شل گرفتن های بیجا بردارد و با معضلات اجتماعی مثل ماهواره و بدحجابی برخورد کند.
    • به بالایی IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      19 15
      بهت منفی دادم
  • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    51 2
    اونوقت انتظار دارن 4 /5 تا بچه هم درست کنن!!!!! اونایی هم که ظلاق نمیگیرن دارن تحمل میکنن بیچاره بچه ها
  • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    34 13
    بازم حرفای تکراری در نظرات مثل بی حجابی و...
  • بیژن IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    12 12
    وقتی در جامعه ای حیا در خانواده کم شود عواقب هم دارد.
  • امید IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    24 1
    وقتی سیاست اقتصادی درستی پیاده نمیشه و ملک و املاک بشدت گرون میشه یک جون یا تن به ازدواج نمیده یا اگه ازواج کرده میخواد جدا بشه.زندگی کردن الان واقعا سخته.درامد پایین و خرج بالا.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    13 2
    مهمترین علت طلاق تو کشور ما نداشتن درک درست از ازدواجه.فقر مانعی برای ازدواج کردنه نه جدا شدن از هم
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    1 1
    اتفاقا خوبه این موضوع باعث شده دیگه مثل قدیم سوختن وساختن در کار نباشه ، دو نفر که نخواستن هم رو به راحتی از هم جدا میشن خیلی خوبه تا اینکه با نفرت و اجبار با هم زندگی کنن.