سال 76 بود که برای اولین بار با فتوای مقام معظم رهبری برای تالاسمی ماژور اجازه سقط جنین داده شد.

زهرا تالانی:سال 81 لیستی از موارد مجاز برای سقط درمان تهیه شد و سرانجام سال 84 مجلس آن را تصویب کرد.حسب قانون ماده واحده سقط جنین،سقز درمانی با تشخیص سه پزشک متخصص و با تایید پزشکی قانونی انجام می شود.درباره این قانون و مشکلات آن با دکتر آسیه جعفری متخصص پزشکی قانونی و پزشک معاین واحد مرکز اداره کل پزشکی قانون استان تهران گفت وگویی را انجام داده ایم که می خوانید:


همانطور که می دانید طبق قانون،پزشکی قانونی مجوز سقط درمانی را صادر می کند.الان چند وقت زمان برای انجام این کار لازم است تا مادرانی که مشکل دارند بدانند از چه زمانی باید مراجعه کنند؟
مجوز سقط درمانی تا پایان 19 ماهی صادر می شود برای همین زوجینی که مدارکشان کامل باشد و مدرکی داشته باشد که زوجیت آنها را ثابت کنند برای تایید حرج مادر به سه پزشک مربوطه مراجعه کنند.در حال حاضر این روند در استان تهران در دو تا سه روز انجام می شود.


برای درخواست سقط درمانی مادر باید به کجا مراجعه کند؟

مادران با داشتن مدارک لازم می توانند با همسرشان به پزشکی قانونی مراجعه کنند.اما در مراکز استانها فقط این مجوز داده می شود.


برای چه بیماریهایی مجوز سقط داده می شود؟

هر نوع ناهنجاری که موجب حرج مادر پس از تولد نوزاد شود می تواند مشمول چنین درمانی شود.


آیا طبق قانون اتباع بیگانه هم می توانند سقط درمانی داشته باشند؟

بله پذیرفته شده است.قانون هیچ محدودیتی برای ملیت زوجین قائل نشده است.


به طور متوسط در ماه چند مجوز سقط درمانی داده می شود؟

در استان تهران ماهانه حدود 60 تا 70 مجوز سقط جنین صادر می شود.از بین آنها یک پنجم موارد به دلیل موارد مادری و چهارپنجم به دلیل ناهنجاریهای جنینی است.


برای صدور مجوز شما به چه مشکلاتی مواجه هستید؟

مهمترین مشکل ناآگاهی پزشکان و ماماها از زمان صدور مجوز قانونی برای سقط درمانی است.ما تنها تا 19 ماهگی یعنی چهارماهگی بارداری می توانیم این مجوز را صادر کنیم.مشکل بعدی تفسیر واژه تهدید جانی مادر در متن قانون است.گاهی بیماری منجر به مرگ مادر نمی شود اما عوارضی برای او دارد که قانون باید تفسیر روشنی ارائه کند. از سوی دیگر قانون اشاره به رضایت پدر نکرده و تنها باید زوجیت اثبات شود اما در دستور العمل اجرایی سازمان پزشکی قانونی رضایت شوهر برای صدور مجوز سقط جنین لازم است.
23245

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =