ایسنا نوشت:

در حالی که اخوان المسلمین مصر جهت برون رفت از بحران سیاسی کنونی در کشور طرحی ارائه داد، جبهه نجات ملی مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، اخوان المسلمین مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: در نتیجه اقدامات تحریک‌آمیز برخی احزاب و گروه‌ها جهت نابودی تمام آرزوهای مردم برای داشتن نظام دموکرات و براندازی تمام نهادهای قانونی منتخب، رئیس‌جمهور، پارلمان و قانون اساسی، تعدادی از کودتاچیان از میان فرماندهان ارتش با حمایت خارجی در سوم ماه جاری دست به کودتا زدند و از این طریق اراده مردمی و حاکمیت آن را زیر پا گذاشتند.

در این بیانیه آمده است: مردم مصر از جمله اعضای اخوان المسلمین در اعلام مخالفت با کودتای نظامی تظاهرات کردند اما این کودتا به کشته شدن شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز انجامید و رهبران سیاسی و مردمی و صدها تن از تظاهرکنندگان بازداشت و زنان علنا به قتل رسیدند.

"جزئیات طرح اخوان المسلمین"
طرح اخوان المسلمین بر سه محور متمرکز است:

1- به اراده مردم مصر در انتخابات مشروع نظام محمد مرسی احترام گذاشته شود و کودتای نظامی به صورت کامل از بین برود و مشروعیت رئیس‌جمهور، قانون اساسی و پارلمان مجددا احیا شود.

2- رئیس‌جمهور منتخب با اجرای انتخابات پارلمانی و تعدادی از اصلاحات در قانون اساسی طرح خود را اجرا کند و این اصلاحات را به قوه مقننه مطرح سازد و سپس رفراندم مردمی در خصوص آن برگزار کند و منافع ملی را در نظر بگیرد.

3- تمام گروه‌های ملی و سیاسی پای میز مذاکره بنشینند و سقفی جهت خواسته‌ها مشخص نشود و همگان به اجرای امور توافق شده پایبند باشند.

اخوان المسلمین در پایان بیانیه خود اعلام کرد که از نخستین لحظه با کودتا مخالف بود و در چارچوب مردمی و مسالمت‌آمیز جهت پایان دادن به آن عمل کرد و منافع مردم را در اولویت خود قرار داد و در راستای تحقق صلح اجتماعی، داخلی و مخالفت با دخالت خارجی عمل و امنیت ملی مصر را حفظ کرد.

در مقابل جبهه نجات ملی سریعا با این طرح مخالفت کرده و تعدادی از رهبران این جبهه اعلام کردند: شرایط به پیش از 30 ژوئن باز نخواهد گشت و جبهه نجات و احزاب سیاسی و گروه‌های ملی با اخوان المسلمین بر سر میز مذاکره نخواهند نشست چرا که اخوان المسلمین از زمان برکناری مرسی دست به اقدامات خشونت‌آمیز و تروریستی زدند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =