با این لیزر فضایی 70,000,000,000 واتی سیارک‌ها را پودر کنید!

با کمک سامانه لیزری DE-STAR می‌توان در کمتر از یک ساعت، سیارک‌های تهدیدکننده زمین را بخار کرد. شاید این طرح بتواند تهدید سیارک‌های خطرساز را برای همیشه از بین ببرد.

محمود حاج‌زمان: این ماجرا هیچ ربطی به داستان‌های علمی-تخیلی ندارد: DE-STAR سامانه‌ای لیزری است که برای تبخیر و یا انحراف سیارک‌های تهدید کننده زمین طراحی شده است. DE-STAR مخفف عبارت «انرژی هدایت شده هدف‌گیری خورشیدی سیارک‌ها و اکتشاف» است. این سامانه همانند پوشه باز شده‌ای است که یک برگه آن را لیزرها و برگه دیگرش را صفحات فوتوولتائیک تولید کننده انرژی از نور خورشید تشکیل داده‌اند. با همزمان‌سازی پرتوهای لیزر، می‌توان جریان مرحله‌بندی شده‌ای خلق کرد که قادر به تولید یک پرتو 70 گیگاواتی هدایت‌پذیر است.

سیستم نصب شده روی این سامانه، دستورات مربوط به هدف مورد نظر را دریافت و جهت لیزر را به صورت خودکار تنظیم می‌کند. سپس پرتو لیزر نقطه‌ای به قطر حدود 30 متر روی سیارکی ایجاد می‌کند که فاصله آن از ماهواره می‌تواند به اندازه فاصله زمین تا خورشید باشد، یعنی 150 میلیون کیلومتر. تابش لیزر دمای سطح سیارک را تا هزاران درجه سلسیوس بالا می‌برد؛ دمایی که برای تبخیر تمام مواد شناخته شده کفایت می‌کند. اگر اندازه سیارک مثلا به اندازه سیارکی باشد که زمستان گذشته در آسمان روسیه منفجر شد، DE-STAR می‌تواند ظرف کمتر از یک ساعت آن را کاملا تبخیر کند (البته به شرطی که آن را به موقع ردیابی کنیم). همچنین زمانی که مواد تشکیل دهنده سیارک در حال تبخیر هستند، نیروی رانشی در خلاف جهت حرکت سیارک ایجاد می‌کند که با نیروی پیشرانش موشک‌های کمکی شاتل فضایی برابری می‌کند. این بدان معناست که با استفاده از یک تابش کوتاه‌تر لیزر، می‌توان مسیر سیارک را با تغییر مدار آن منحرف کرد.

DE-STAR

با ارسال انرژی الکتریکی تولید شده به صورت امواج مایکروویو (و نه لیزر)، DE-STAR همچنین می‌تواند نیروی لازم را برای اجسام مستقر در زمین یا فضا تامین کند. همچنین می‌توان از لیزر برای پیشرانش مستقیم فضاپیماها استفاده کرد.

تنها یک مشکل کوچک در این میان وجود دارد! برای تبخیر کامل یک سیارک، هر کدام از باله‌های DE-STAR باید حدود 10 کیلومتر طول داشته باشند. تا کنون سازه‌ای با چنین ابعادی در فضا ساخته نشده است؛ اما اگر اراده‌ای جهانی برای انجام این کار وجود داشته باشد، می‌توان ظرف 30 تا 50 سال ساخت آن را به پایان رساند. اما از آنجایی‌که ساختار این سامانه حالتی کاملا ماژولار دارد، می‌توان کار را با ساخت نمونه‌های کوچک‌تر آغاز کرد. در حال حاضر امکان ساخت نمونه اولیه‌ای با طول باله 1 متری وجود دارد. اما انرژی تولید همین نمونه به ظاهر کوچک به قدری هست که بتوانید غذای خود را از فاصله 1000 کیلومتری بپزید!
53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    65 6
    استفاده نظامی نداره؟
    • بی نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      47 4
      نه داداش . باهاش میشه تخم مرغ پخت . اتفاقآ استفاده کاملا غیر نظامیه . فردا زنای ایرانی میگن : شوهر عزیزم برام یدونه لیزر پز بخر : شهین خانم برای دختراش خریداره .
    • بی نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      26 2
      فک کن نداشته باشه!
    • بابک IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      20 2
      معلومه که داره!
  • حسین RS ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    12 49
    بعد کلید کنترل اون هم حتما در دستان رئیس دنیا یعنی آمریکای بزرگ خواهد بود که احیانا اگه یکی کم و زیاد گفت از همون بالا بی هیچ دردسری پودرش کنن دیگه!!! این ها همش بهانه هست به نظر من.
    • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      51 11
      نه پس میارن میدن به تو که کره زمین رو بترکونی؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      56 5
      حسين آقا كليد مال رو ميدن دست صاحب مال!! تكنولوژي اون مال امريكاست كليد اونرو انتظار داري بيان بدن به ما؟!!!
  • بی نام A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    23 3
    ... اول مقاله رو جوری نوشتی انگار سامانه ساخته شده و فردا میفرستنش فضا ولی آخرش که میرسه آدم میبینه امکان پذیریش در حد تخم مرغ های تخیلیه باله ده کیلوتری کجا یک متری کجا
  • بی نام A1 ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    28 7
    عجب امریکاییها دیکه چیکار ازشون بر نمیاد
    • حسین IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      11 63
      عزیزکم هیچ می دونستی اساسا لیزر رو دکتر علی جوان اختراع کرد؟؟؟؟؟ اینقدر آمریکایی ، آمریکایی نکن. صرفا جهت اطلاع
    • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      44 10
      اخه داداش من,0 تا 100 علم دست امریکاست,علی جوان لیزرو اختراع نکرد فقط لیزر هلیوم رو گسترش داد,خواهشا بیخود جو گیر نشید...
    • بی نام A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      28 4
      اونم تو ایران این کارو نکرد!
  • sad hero A1 ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    21 8
    واقعأ بهت زده شدم بشریت تازه داره دروازه های علوم باز میکنه....
  • بیژن A1 ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    24 2
    یه وقت به زمین نخوره بیچاره بشیم!!!!
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    11 46
    مرگ بر آمريكا
  • پژمان حیاتی RS ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    4 1
    فکر کنم این همون "خورلیزر" توی رمان "شکست در کوئینتا"ست. "استانیسلاو لم" این رو 27 سال قبل پیش بینی کزده بود.
  • ابراهیم IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    6 6
    به نظر من بهتره اداره زمین و طبیعت رو به خود طبیعت بسپاریم حتی اگر برای خود ما هم تهدید باشه و دخالتهای بی جا نداشته باشیم یادمون باشه بزرگترین تهدید کننده فعلی کره زمین در حال حاضر و پس از میلیونها سال تکامل و زندگی خود انسانها هستند
  • radavar A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    3 32
    اينا علم نيست و مزخرفه علم ما در دين ماست
    • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
      13 1
      اوه اوه اوه!!! چی هستی تو
  • سلينجر IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    13 9
    هميشه با خودم فكر ميكنم ما ملت ايران عجب موجودات عجيبي هستيم يك مطلب علمي مطرح شده رو بايد به امپرياليسم,مرگ بر ..ربط دهيم , افسوس كه چقدر دچار فقر فرهنگي هستيم چقدر افكارمان پوچ , بي هدف , تاريك و جاهلانه است .اندكي صبر اندكي تفكر سيستمي اندكي...., اينجاست كه بايد گفت مرگ بر جهلكه ليزر را در دين ميجوييم .پروردگار خويش را شاكرم كه ميتوانم اميد به روزي داشته باشم و دعا كنم كه منجي او (عج) هر چه زودتر ظهور كند, مگر او بيايد تا اين افكار وارفته هيچ شوند.
    • محمد A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
      10 0
      راست میگه بابا... دلیل پیشرفت کشورای اورپایی و آمریکایی اینه که به علم شون اهمیت میدن الان چنتا از دانشمندای ایرانی که توی دنیا مطرح هستن و همه میشناسنشون توی ایران زندگی میکنن!هان؟؟؟؟!
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    7 26
    این یک فریب در راستای نشان دادن آمریکا بعنوان منجی جهان است. از مترجم تقاضا میکنم سابقه تحصیلی خود و فعالیتهای علمی خود را نشان بدهند تا مشخص شود که صلاحیت راستی آزمایی این گونه مقاله ها را دارند یا خیر. لیزر بصورت نقطه ای نور را منتقل میکند و مطالب علمی مقاله مانند جک است. ساده ترین راه راستی آزمایی این حرفها روی زمین ممکن است. شما با یک لیزر قوی میتونین یک وروق فولاد رو برش بزنید ولی نمیتوانید با یک ماه تابش هم اون رو تبخیر کنید.
    • آرمین US ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      10 6
      یعنی معلومات شما از کسی که این طرح رو پیشنهاد داده بیشتره؟
  • اردوان A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    7 3
    اگر شما هم ميتونيد بسازيد كسي جلوي شما را نگرفته .
  • محمد A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    2 3
    میشه؟ نمیشه؟ ۱. اگه بتونه فاصله ۱۵۰ هزار کیلومتری عمل کنه چرا باید بره فضا رو زمین این کار رو بکنه. ۲.تامین ۱۰ کیلومتر مربع سلول خورشیدی رو زمین کار سختیه چه برشه تو فضا. ۳.اگه ماهواره بخواد فقط محدوده به منطقه خاصی باشه خوب اینکه هزینه چندین برابری رو به خاطر تامین انرژي تو زمانی که ماهواره در نیم کره تاریک هست به خاطر وزن پیل ها اعمال می کنه. ۴.اگه قرار باشه همیشه در نیم کره روشن باشه باید رصد به گونه ای باشه تا بتونه اجسام رو به نسبت جرمشون حداقل از ۲۴ ساعت قبل پیگیری کنه. هر چی جرم بیشتر و سرعتش بیشتر ریسک کار بیشتره. و در زمان حمله چندین شهاب سنگ عملا ناکار امد میشه. ۵. ۷۰ گیگاوات از میزان برق تولیدی خیلی از کشور های نیمه پیشرفته امروزی بیشتره.
  • تمنا IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    6 0
    سلام..مسایل علمیرو به سیاست ربط ندید..کسهایی که الکترونیک میخونن میدونن که توی دنیایه الکترونیک هیج ناممکنی وجود نداره..چون علم.اکتشافاته عصرجدید.سفرهای فضایی.باستانشناسی و.....همه باالکترونیک جلو میرن..ازشما که این طرح رو ناممکن میدونید میبرسم...اگه 40یا50 ساله بیش به شما یا بدرانتون میگفتن روزی وسیله ای ساخته میشه که هرلحظه که اراده کنی و باهرکسی که دلت بخواد میتونی هم ببینیش وهم صداشو بشنوی...باورتون میشد؟؟؟و یا اون موقع هم این علمو دسیسه امریکامیدونستین؟؟؟ لازمه یاداوری کنم 70% وسایل اطراف ما به دست همین کشورهاییه که دشمن میدونیشون ساخته شده..
  • ناصر IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    0 3
    این لیزر به راحتی می تونه کاربرد نظامی داشته باشه و تمام ماهواره های رقیب رو بزنه.. البته 10 کیلومتر مربع!! اندازه سلول های خورشدی اون رو به شدت در برابر تسلیحات فضا پایه و ضد ماهواره آسیب پذیر می کنه و تقریبا با یک حمله کوچ لیزری از زمین ممکنه به فنا بره.....