اگرچه بر اساس دستورکار از پیش اعلام شده صحن علنی مجلس انتظار می​رفت که امروز گزارش اهانت به رئیس مجلس در 22 بهمن سال گذشته در قم، قرائت شود اما چنین نشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلسه علنی امروز مجلس صرف بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه​ها و مراکز آموزش عالی کشور شد و اشاره​ای به موضوع گزارش قم نشد مگر در قالب دو تذکر.

نخست تذکر کمال الدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در ابتدای جلسه علنی امروز که قرائت گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم را حق مجلس و یک ضرورت خواند و به استناد بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس در خصوص حفظ شان و اقتدار مجلس گفت: این چه داستان دل آزار و مسخره‌ای است که مجلس و نمایندگان آن به خاطر اجرای وظیفه قانونی خود قبل از اینکه از ناحیه دیگران و مشکل‌داران سرکوب شوند، توسط همکاران بسیار محدود مجلسی خود تخریب می‌شوند.

نماینده مردم اردبیل خطاب به محمد حسن ابوترابی که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت، گفت: خواهشاً برای دفاع از حفظ شان و اقتدار مجلس به جایگاه و حقوق نمایندگان بها دهید و به عزیزی که در نشریه‌اش همه مجلس را زیر سوال برده تذکر دهید.

نایب رئیس مجلس در پاسخ به وی با بیان اینکه «خواهشم از دوستان این است که تذکراتی که راجع به دستور جلسه نیست را در آخر جلسه قرائت کنند و با ما همکاری داشته باشند»، هیچ توضیحی در خصوص عدم قرائت گزارش قم ارائه نکرد.

در ساعت پایانی جلسه امروز هم نماینده​​ای که نشریه​اش مورد تذکر پیرموذن واقع شده بود، در دوره ریاست محمدرضا باهنر در تذکر دیگری به این  موضوع پرداخت و نایب رئیس مجلس در پاسخ به وی گفت: انشالله این گزارش به موقع در صحن علنی قرائت می​شود که می​توان به ان پاسخ​هایی داشت چه در صحن و چه در رسانه​ها.

باهنر با بیان اینکه «پیشاپیش حرف زدن و قضاوت کردن صحیح نیست»، ادامه دادک بهتر است همکاران محترم درباره این گزارش قضاوت نکنند.

نائب رئیس مجلس همچنین در پاسخ به تذکر غلامرضا مصباحیمقدم که درباره دستورجلسات مجلس بود هم گفت: ما درباره همین گزارش کمیته حادثه 22 بهمن قم که برخی از آقایان هم اعتراض کردند، بنده هم اصرار داشتم و علاقمند بودم که امروز گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره حادثه 22 بهمن قم در صحن علنی قرائت شود اما راه آئین‌نامه‌ای پیدا نکردیم،‌چون ما دستوری را در دستور جلسه داشتیم و باید به اتمام برسد تا بتوانیم دستور بعدی را مورد رسیدگی قرار دهیم.

باهنر اعلام نکرد که این گزارش چه زمانی در مجلس قرائت می​شود.

در آخرین دقایق جلسه علنی امروز حسین نقوی حسینی نماینده ورامین در واکنش به تذکر دوم که هویت کمیته بررسی حادثه قم را زیر سوال برده و آن را انتصابی خوانده بود نیز گفت: یکی از همکاران محترم در بیاناتشان هیات تحقیق حادثه قم را انتصابی خواندند که به عنوان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی برای تنویر افکار عمومی لازم است توضیح دهم که وقتی مسئولیتی بر اساس درخواست صحن علنی به کمیسیون سپرده میشود، رئیس کمیسیون ماموریت کمیته را در جلسهای رسمی اعلام میکند و افرادی برای این ماموریتهای ویژه انتخاب میشود.
وی از مسئولیتهای سنگین این کمیتههای ویژه سخن گفت که برخی مایل به عضویت در آن نیستند. به گفته وی پس از حادثه قم، این موضوع در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد و اعضای کمیته بررسی برای ختم قائله تشکیل شد. از این رو این کمیته رسمی بوده و نه انتصابی.

فارس هم نوشت:

بعد از آنکه زنگ پایانی جلسه علنی به صدا در آمد، احمد بخشایش نماینده اردستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نسبت به تذکر سید حسین نقوی به شدت انتقاد کرد و فهوای صحبتش این بود که نقوی دروغ می‌گوید و اعضای این کمیته انتصابی بودند و باید در آخرت پاسخ دهند.
نقوی در پاسخ به بخشایش گفت: شما باید جواب دهید، ما کجا دروغ می‌گوییم؟
در ادامه سید شریف حسینی عضو هیئت رئیسه مجلس با میانجیگری خطاب به بخشایش گفت: اگر اعضای کمیته حادثه 22 بهمن انتصابی بودند، چرا روز اول اعتراض نکردید؟
سپس نقوی خطاب به بخشایش گفت: شما دروغ می‌گویید و بخشایش به نقوی پاسخ داد بنده دارم با شما با احترام صحبت می‌کنم، چرا غیر منطقی صحبت می کنی؟
سپس بخشایش خطاب به شریف حسینی نیز گفت: شما نباید دخالت بکنی!
در ادامه سید احمدرضا دستغیب عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به سمت نقوی رفت و پس از روبوسی او را به گوشه‌ای از صحن مجلس هدایت کرد تا این درگیری بیش از این ادامه نیابد.
نقوی همچنین خطاب به بخشایش: مگر تو روزه نیستی، چرا اینقدر دروغ می‌گویی؟

/2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاظم IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    12 1
    موش موشک آسه برو آسه بیا تا دوره مجلس تموم بشه و بعضیا شاخت نزنن قابل پیش بینی بود که با افزاد شجاعی که در مجلس حضور دارند جرات نمیکنند این گزارش را قرائت کنند .مخصوصا با اعلام اسم
  • باربارا IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    17 0
    آقای باهنر فقط بلدن مصاحبه کنند و این و اون رو متهم!
  • سلام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    14 0
    باند بازی... ؟
  • رضا EU ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    9 0
    حالا کی خونده میشه!؟
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    25 0
    یک روز خوب میاد روزی که صداقت قداست خواهد داشت نه حاکم قدیس خواهد بود نه حقیقت مغضوب میدانم یک روز خوب میاد...
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    204 1
    بلاخاره تهدید ها جواب داد؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    226 2
    حالا چي بايد گفت خبرآنلاين " مجلس بشدت مقتدر " يا مجلس بشدت مصلحت گرا " البته به نفع اصولگرايان؟؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    13 0
    تصورتان غیر از این باشد یعنی مجلس را نشناختید!
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    13 1
    واقعا جای تاسف دارد . رییس مجلس هم امنیت ندارد . معلوم شد این گروه که این کار را انجام داده خیلی بیشتر از اونی که مردم فکر می کردند قدرتمند که نمایندگان هم حریفشان نشدند . خدا به خیر کنه
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    165 1
    از کي ترسيدن؟
  • بی نام EU ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    9 0
    ما از اول هم می دونستیم خونده نمیشه شما ذوق کرده بودی !
  • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    13 0
    از همون اول هم معلوم بود
  • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    13 0
    اگه می شد عجیب بود.
  • بی نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    10 0
    چرا؟؟
  • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    21 4
    وقتی مجلس که ظاهرا اصولگراست نمیتونه یک گزارش را قرائت کنه، وای به حال جناب روحانی، چه جوری میخواد 4 سال کار کنه. خدا به داد او و ملت برسه.
  • سلام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    چرا در کشور ما اینقد مردم نامحرمن ؟