شرق نوشت:

شورایعالی انقلاب فرهنگی در اولین روز از اسباب‌کشی رییس سابق خود از پاستور به نارمک به او و همفکرانش وفادار نماند. این شورا روز گذشته فهرست اعضای هیات موسس دانشگاه ایرانیان را به دلیل حضور مشایی و بقایی در این هیات تایید نکرد؛ تا راه محمود احمدی‌نژاد برای تاسیس دانشگاه ایرانیان که پیش از این از سوی کامران دانشجو و محمدحسین طریقت‌منفرد، هموار شده بود، حالا از سوی این شورا سد شود. از شورایعالی انقلاب فرهنگی خبر می‌رسد، فهرست اعضای هیات موسس دانشگاه ایرانیان به دلیل حضور مشایی و بقایی در این هیات به تایید شورایعالی انقلاب فرهنگی نرسیده است.

این درحالی است که هنوز درباره قانونی بودن این اقدام شورایعالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم برای صدور مجوز تاسیس دانشگاه غیردولتی به محمود احمدی‌نژاد ابهامات فراوانی وجود دارد. چراکه وزارت علوم و شورایعالی انقلاب فرهنگی پیش از این بارها از ممنوعیت صدور مجوز جدید تاسیس دانشگاه در تهران خبر داده بودند.

حالا شورایعالی انقلاب فرهنگی پس از آنکه رییس این شورا محمود احمدی‌نژاد به رییس سابق تبدیل شد، اولین دست‌انداز را در مسیر تاسیس این دانشگاه ایجاد کرد. بر اساس اخبار کسب‌شده، یکی از دلایل مخالفت شورایعالی انقلاب فرهنگی با فهرست اعضای هیات موسس، حضور اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی در این هیات است.

همچنین شورایعالی انقلاب فرهنگی به مسوولان این دانشگاه اعلام کرده که اعضای هیات موسس این دانشگاه باید به تایید این شورا برسند. این اولین‌باری نیست که شورایعالی انقلاب فرهنگی دست به اقدامی مغایر با نظرات محمود احمدی‌نژاد می‌زند. پیش از این نیز تلاش‌های محمود احمدی‌نژاد برای جلوگیری از ریاست فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی و پس از آن عضویت عبدالله جاسبی در شورایعالی انقلاب فرهنگی با مخالفت اعضای این شورا همراه شد.

دانشگاه بین‌المللی ایرانیان برای اولین‌بار در سال 88 مطرح شد که پایه‌گذار آن اسفندیار رحیم‌مشایی بود و شورای گسترش وزارت علوم با اعطای مجوز به این دانشگاه موافقت کرد اما در پی آن اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی با ایجاد این دانشگاه مخالفت کردند و در ادامه با توجه به موضع‌گیری رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی این پروژه به دست فراموشی سپرده شد.
در ادامه خبر اعطای مجوز این دانشگاه به محمود احمدی‌نژاد این پرونده خاک‌خورده را دوباره به فضای رسانه‌ای کشور آورد و در آخرین جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی در دولت دهم با ایجاد این دانشگاه موافقت شد و احمدی‌نژاد در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم به تشریح راه‌اندازی این دانشگاه پرداخت و حتی با اعلام شماره حسابی از مردم خواست که در جهت کمک مالی به دانشگاه ایرانیان پول واریز کنند و سهامدار شوند.

 

ابهام در صلاحیت آموزشی مشایی برای عضویت در هیات موسس

بر اساس مقررات وزارت علوم، احمدی‌نژاد برای تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی خود باید فضایی حداقل 1500مترمربعی به‌عنوان فضای دانشگاه معرفی کند و هفت تا هشت عضو هیات علمی داشته باشد. این موسسات آموزشی اگرچه اجازه دارند برخلاف دیگر دانشگاه‌ها از مربی‌ها به‌عنوان اعضای هیات علمی استفاده کنند اما در چارت سازمانی آنها وجود سه عضو هیات‌علمی با مرتبه استادیاری به بالا و یک روحانی موجه ضروری است. هیات موسس این دانشگاه هم باید حداقل پنج عضو و حداکثر 11 عضو باشند.
به‌جز اینها، توانایی تامین هزینه‌های جاری دانشگاه هم یکی دیگر از شروط وزارت علوم برای مجوز دادن به موسسان این دانشگاه‌هاست. بر این اساس اعضای هیات موسس باید علاوه بر دارا بودن مدارک تحصیلی بالا دارای سوابق آموزشی، پژوهشی و علمی باشند که مشخص نیست اسفندیار رحیم‌مشایی که هم‌اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل دانشگاه پیام‌نور است، چگونه می‌تواند به‌عنوان عضو هیات موسس فعالیت کند.

 

پای اسفندیار در میان است

احمدی‌نژاد در حالی تصمیم به تاسیس دانشگاه گرفته که قبل از این، مشایی برای تاسیس دانشگاه ایرانیان پیشقدم شده بود؛ دانشگاهی که گفته می‌شد اعطای مجوز آن در شورایعالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است و حالا زمزمه‌هایی که عنوان می‌کرد، دانشگاه مدنظر احمدی‌نژاد همان دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان است بیش‌ازپیش با تاییدنشدن رحیم‌مشایی به‌عنوان عضو هیات موسس این دانشگاه، تایید شد.
دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان دانشگاهی بود که در سال 89 اسفندیار رحیم‌مشایی که آن زمان دبیر شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور بود، پیشنهاد تاسیس آن را به وزارت علوم داد و یک سال بعد، موافقت اصولی تاسیسش را از وزارت علوم گرفت.

با این حال اساسنامه این دانشگاه که قرار بود در تمام مقاطع تحصیلی، دانشجوی بدون کنکور بپذیرد و از میان ایرانیان خارج از کشور هم پذیرش داشته باشد، به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی نرسید. در همان سال 90 نمایندگان مجلس کامران دانشجو را فراخواندند تا در جلسه کمیسیون آموزش مجلس حاضر شود و پاسخگوی نمایندگان مجلس درباره ابهامات این دانشگاه باشد.

در آن جلسه وزیر علوم، مرضیه وحیددستجردی (وزیر وقت بهداشت)، علی‌اکبر صالحی (وزیر امور خارجه)، لطف‌الله فروزنده (معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی)، ابراهیم عزیزی (معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی)، حمید بقایی (معاون اجرایی)، اسفندیار رحیم‌مشایی (جانشین رییس شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور) و محمد شریف‌ملک‌زاده (دبیرکل شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور) را به‌عنوان هفت عضو پیشنهادی هیات موسس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان معرفی کرد. هفت عضو کاملا دولتی که حضور آنها در یک موسسه غیردولتی و شایبه وقوع رانت‌خواری، نمایندگان مجلس را به مخالفت با اساسنامه آن واداشت.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    6 79
    منش و تواضع آقای احمدی نژاد بیشتر از این حرفاست. حالا شما تایید نکنید. مهم که نیست
    • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
      18 2
      جان برادر اعضا باید حتما هیات علمی دانشگاه باشند . مشایی و بقایی هیات علمی نیستن. اگر این دو نفرعوض بشن دو باره قابل بررسی است شما که نمی خوای خلاف قانون عمل بشه
  • حسن A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    18 2
    خوشبختانه درکشورمان هم دانشگاه زیاداست وهم افرادتحصیل کرده ی بیکارفراوان.هدف واقعی چیست؟این آقایان دلسوزدست به کاری بزنندکه جوانان تحصیل کرده ی کشورمشغول به کار شوندنه این که برمدرک داران بیکار بیفزایند!
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    7 0
    باشد اندر پرده بازی های پنهان .... شک مکن
  • بی نام A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    3 0
    بابا یکی نیست به اصل این موضوع رسیدگی کنه که الان نزدیک به 3 سال هست که وزارت علوم اصلا مجوز تاسیس هیچ دانشگاهی را در هیچ کجای کشور نمیدهد!!!! حالا این مجوز از کجا صادر شده است !!!! و به خودشون مجوز داده اند؟؟؟؟؟!!!!!!