نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری می‌گوید: کابینه باید تلفیقی از نیروهای با تجربه مسن و جوان و با تحرک باشد.

محسن کوهکن دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار در گفت​وگو با خبرآنلاین در ارزیابی کابینه پیشنهادی رییس جمهور به مجلس، گفت: کابینه‌ای که معرفی شده در مقایسه با کابینه روسای جمهور قبلی از این حیث که به همه خط و ربط‌های سیاسی توجه شده، بهتر است و همه دیدگاه‌ها و سلایق سیاسی به نحوی در این کابینه حضور دارند. فارغ از اینکه ترکیب به چه شکلی است و از هر گرایش چند نفر حضور دارند.

وی در تعریف فراجناحی بودن دولت، تصریح کرد: فراجناحی بودن را به دو نوع می توان تقسیم کرد، یکی اینکه گفته شود در کابینه از هیچ جریان و گرایشی استفاده نخواهد شد و افرادی بدون ربط و خط سیاسی را به عنوان وزیر انتخاب کرد،که این گفته حرف درستی نیست. به هرحال اکثریت افراد با سابقه که در صحنه حضور داشتند نمی توانند از سلایق و گرایشات سیاسی به دور باشند.  بنابراین این نوع کابینه فرا جناحی در عمل بعد عملیاتی نمی یابد و اگر هم شکل بگیرد از افرادی مبتدی و فاقد سوابق و تجربه استفاده شده است.

زبان سیاسی وزرا باید پشت زبان کاری آنها باشد

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: نوع دوم از فراجناحی بودن این است که افراد تمایلات و گرایشات سیاسی داشته باشند اما این زبان سیاسی و جناحی در پس زبان کاری باشد و در گزینش مجموعه تحت مدیریتش به سوابق و تجربه افراد بدون باندبازی توجه کند که این رویه را می توان در سوابق گذشته افراد مرور کرد.

کوهکن در ادامه با بیان اینکه نمی‌توان انتظار داشت سوابق تحصیلاتی همه وزرا با حوزه فعالیت‌شان منطبق باشد، اظهار داشت: اینکه بگوییم باید بین وزارت و تحصیلات انطباق وجود داشته حرف منطقی و به لحاظ تئوریک درست است. اما اینکه وزیری با یک نوع تحصیلات برای وزارتخانه ای با حیطه فعالیت متفاوت معرفی می شود، باید ادله ای داشته باشد و باید به آن ادله توجه کرد.

سوابق و تجربه وزرا می‌تواند خلاء عدم انطباق رشته با حوزه کاری را پر کند

این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: برای مثال فرد پیشنهادی برای وزارت کشاورزی تحصیلاتش عمران است اما یک دوره مدیریتی و مسئولیتی را در وزارت جهاد کشاورزی داشته است که می تواند آن عدم انطباق تحصیلات با حوزه کاری را با این تجربه و سابقه بپوشاند و هماهنگی مدیریتی لازم بین بخش‌های مختلف این وزارتخانه و دیگر زیرمجموعه‌ها را ایجاد کند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه با این وجود نباید به تجربه آنقدر اصالت داد که موضوع سن وزرا مورد توجه قرار نگیرد، گفت: گاهی اوقات به همین تجربه آنگونه بها داده می شود که افرادی با سن 60 یا 70 سال را در جمع وزرا با همین توجیه تجربگی و پختگی می​بینیم. هرچند حضور این افراد مغتنم است اما باید به تحرک و پویایی وزرا نیز توجه شود.

وزیر مغز کار ستادی است اما باید توان کار میدانی را هم داشته باشد

وی تصریح کرد: درست است که وزیر باید مغز کار ستادی باشد نه کار میدانی اما لازم است که بتواند علاوه بر کار ستادی در میدان عمل هم نتیجه کارهای ستادی را دنبال کند. لذا معتقدم کابینه باید تلفیقی باشد.

کوهکن گفت: یعنی افراد باتجربه در مغز کار ستادی قرار بگیرند و تجربه مدیریت کلان را داشته باشند. در عین حال فضا را برای کارآموزی نیروهای جوان تر و تربیت مدیران آینده فراهم سازند و از مجموعه جوان استفاده کنند تا خلا آن پویایی و تحرک وزیر اینگونه پر شود.

این نماینده پیشین مجلس در ادامه به اهمیت دو وزارتخانه اطلاعات و کشور اشاره کرده و وزرای معرفی شده را دارای سوابق روشن و مثبتی برای این دو حوزه دانست و افزود: وزیر اطلاعات باید دارای شرایط خاصی باشد و با هماهنگی رهبری معرفی شود. آقای علوی هم با توجه به سوابق خوبی که در دوره نمایندگی مجلس شواری اسلامی و مجلس خبرگان و نیروهای مسلح داشتند، اشراف خوبی به حوزه اطلاعاتی دارند و معتقدم آقای روحانی فرد موفق و مناسبی را برای این وزارتخانه معرفی کرده است.

رحمانی فضلی مدیر کارتابلی نیست

دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار همچنین رحمانی فضلی را گزینه مناسبی برای وزارت کشور دانست و گفت: با شناختی که از آقای رحمانی فضلی و عملکردش در دیوان محاسبات دارم معتقدم هرجا حضور داشتند منشا تحرک و کار و تلاش بودند. مدیری نیستند که در دفتر بنشینند و کارتابل برایش بیاورند و کار را با مدیریت کارتابلی بچرخانند، بلکه در صحنه و میدان عمل حضور دارند. از این نظر که وزیر کشور باید فردی باشد که به مسائل امنیتی آشنا باشد و تجربه مناسب داشته باشد، آقای رحمانی گزینه خوبی است.

کوهکن تاکید کرد: اگر همان اعتدال مد نظر آقای روحانی را مدنظر داشته باشیم رحمانی فضلی یک نیروی معتدل اصولگرای متدین است که می تواند منشا اثرات خوبی در وزارت کشور باشد.

نماینده ادوار مجلس در ادامه درخصوص اینکه چه میزان احتمال دارد مجلس به وزرای اصلاح طلب پیشنهادی رای اعتماد ندهد؟، اظهار داشت: تا زمانیکه آرا به گلدان ریخته نشود نمی توان قطعی در مورد چیزی صحبت کرد. چون آنچه این روزها مطرح می شود نظرات شخصی نمایندگان است نه موضع کلی مجلس. خیلی از این نمایندگان هم بعد از اینکه وزرای پیشنهادی به فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها رفتند و توضیحات لازم را دادند نظرشان تغییر می‌کند. بنابراین باید منتظر شد رایزنی و جلسات کمیسیون‌ها با نمایندگان به پایان برسد تا با قطعیت بیشتری در این باره اظهارنظر کرد.

وی تصریح کرد: آنچه من از دوستان مجلسی سوال کردم این است که حساسیت مجلس بر روی چهار وزیر پیشنهادی بیشتر است و حتی در مورد یکی از این وزرا که سوال کردم گفتند بحث مشی سیاسی نیست بلکه ابهامات پیرامون یک قرارداد است که معتقدم این ابهامات را با برگزاری این جلسات می توان رفع کرد.

کوهکن با تاکید براینکه معتقدم باید فارغ از نگاه های سیاسی کابینه را مورد ارزیابی قرار داد، خاطرنشان ساخت: شخصا اگر در مجلس بودم به آقای زنگنه رای می‌دادم. چون ایشان را برای وزارت نفت فرد مفید و سودمندی می​دانم. کم نیستند نمایندگانی که فارغ از تعصبات جناحی اینگونه می اندیشند و امیدواریم با همین نگاه هم وزرا مورد بررسی و رای اعتماد قرار گیرند.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    19 0
    باید و نباید کابینه رو شما تعیین میکینید ؟! میخواید اصلا شما بشو رئیس جمهور و کابینه رو معرفی کن ؟! این بهتر نیست ؟!
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    14 0
    واقعا ممکنه مجلس رو وزرای اصولگرا یه ثانیه فکر هم بکنه؟!
  • بی نام GB ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    13 0
    الان که نماینده نیستی پس...................!!!!!!!!!!!1
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    4 33
    ایا به کسانی که در ستادهای ترویج تفکر تقلب در فتنه 88 بوند وبعد از سخنرانی رهبری در نماز جمعه با سکوتشان بر فضای ابهام افزودند باید رای اعتماد داد؟
    • مرتضی A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
      9 3
      پاسخ ملت: بله دلیل: رای ملت به آقای روحانی که فکر می کنم جزو همین به قول شما ساکتین فتنه بود!!!!!