عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در گفتگویی با تسنیم از نشست های اخیرش با نماینگان مجلس و راهکارهای پیشنهادی برای وزرات راه و شهر سازی گفت.

در روزهای اخیر و در جلساتی که با نمایندگان مجلس برگزار شده درباره چه مسائلی صحبت شده است؟

 آخوندی: در این جلسات که سازنده هم بود برنامه‌هایم برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی را تشریح کردم. چند جلسه هم برای آشنایی بیشتر نمایندگان از برنامه‌ها و رویکردها برگزار شد. جلساتی نیز با نمایندگان تازه‌وارد مجلس داشتم تا این دوستان با سوابق و روزمه کاری بنده آشنا شوند.

  یکی از انتقاداتی که در روزهای اخیر به وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی وارد می‌شود مربوط به عدم آشنایی شما با حوزه حمل‌ونقل است، برای رفع نگرانی‌های موجود چه برنامه‌ای دارید؟

 آخوندی: نمایندگان مجلس ابهاماتی در خصوص حوزه‌های فعالیتی از جمله حمل و نقل  و سوابق اجرایی بنده داشتند که توضیح لازم در این خصوص ارائه شد. علاوه بر این با ارائه برنامه به آنها اعلام کردم که  برنامه‌های گسترده‌ای برای بخش حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی، هوایی و دریایی دارم. در این بین توجه بیشتری را باید معطوف حمل‌ونقل هوایی کنیم، چراکه به‌دلیل تحریم‌ها آسیب‌هایی دیده است. همچنین برنامه توسعه و ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای از جمله آزادراه‌ها برای نمایندگان مجلس تشریح شد.

 یکی از مشکلات بخش حمل‌ونقل هزینه بالای اجرای زیرساخت‌های آن است، برای تأمین منابع مالی پروژه‌های این بخش چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟

 آخوندی: در یکی از جلسات برای نمایندگان توضیح دادم که ما چگونه می‌توانیم بحث بازار سرمایه را در رابطه با حمل‌ونقل فعال کنیم و بتوانیم بخشی از منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های بزرگ ریلی و جاده‌ای را تأمین کنیم. از طریق بازار سرمایه همچنین می‌توان نقدینگی مورد نیاز پروژه‌های حوزه دریا را تأمین کرد.

 علاوه بر این برای نمایندگان برنامه‌های افزایش سهم ایران از حمل‌ونقل منطقه را توضیح دادم. مقداری درباره ترانزیت صحبت شد و این‌که چگونه می‌توانیم سهم ایران را در این بخش ارتقا دهیم. از سوی دیگر چگونه می‌توانیم از طریق صنعت حمل‌ونقل و صنعت ساختمان میزان اشتغال مهندسان را افزایش دهیم.

  نگرانی در حال حاضر در خصوص ادامه طرح مسکن مهر وجود دارد. شما زمانی گفتید که این طرح کانون بحران‌های اجتماعی در آینده خواهد بود، با این طرح چه می‌کنید؟

 آخوندی: پروژه‌های این طرح با دو مسئله بسیار بزرگ مواجه هستند؛ یکی تأسیسات و زیرساخت‌های آن و دیگری نحوه خدمات‌رسانی شهری. اینها دو مسئله اصلی است که فعلاً این طرح با آنها دست به گریبان است. علاوه بر این موضوع تأمین منابع مالی پروژه‌های نیمه‌تمام طرح مسکن مهر نیز یکی دیگر از مسائل آن است.

 برای حل مشکلات پروژه‌های نیمه‌تمام چه برنامه‌ای دارید؟

 آخوندی: قاعدتاً برای این مسائل باید اندیشه‌کرد. ایده‌هایی دارم در این خصوص که چگونه می‌توانیم خدمات شهری مسکن مهر را که در مجموعه خدمات شهری قرار دارند به شهرداری‌ها واگذار کنیم. به‌عبارت دیگر دولت تمام اعتباراتی را که می‌خواهد برای تأسیسات زیربنایی و خدمات شهری هزینه کند در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد.

 تکلیف پروژه‌هایی که خارج از محدوده شهر قرار دارند، چیست؟

 آخوندی: برای این پروژه‌ها نیز به‌فکر ایجاد شهرداری‌های جدید هستم تا به‌نحوی به نهادهای خدمات شهری وصل شوند. امکان این‌که خدمات حدود 2 میلیون واحد مسکونی را دولت تأمین کند وجود ندارد و مسکن ناپایدار خواهد بود. بنابراین باید به‌نحوی تلاش کنیم خدمات زیربنایی و شهری پروژه‌های مسکن مهر را تأمین کنیم.

 پس در دولت دکتر روحانی پروژه جدید در قالب طرح مهر آغاز نمی‌شود؟

 آخوندی: در دولت قبلی هم پروژه جدیدی آغاز نشد.

 البته به‌جز 80 هزار واحد پردیس.

 آخوندی: به‌هرحال تعداد بسیار زیادی مسکن مهر نیمه‌تمام وجود دارد که هزاران مشکل دارند. مشکلات بسیار عدیده‌ای در جهت خدمات زیربنایی، شهری و تأمین مالی دارند.

 چند واحد طرح مسکن مهر نیمه‌تمام است؟

 آخوندی: حدود یک میلیون و 800 هزار واحد نیمه‌تمام است.

  برخی انتقادی به برنامه مسکن شما دارند مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، برخی کارشناسان معتقدند این برنامه باعث افزایش نقدینگی و در نهایت افزایش قیمت می‌شود؟

 آخوندی: تزریق 50 هزار میلیارد تومان پول پرقدرت توسط بانک مرکزی باعث افزایش نقدینگی می‌شود نه استفاده از منابع موجود بدون هیچ‌گونه افزایش نقدینگی جامعه. به‌عبارت دیگر فقط با سازماندهی سازوکار افزایش کارآیی در بازار مسکن یعنی با صندق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانیم به بخش مسکن سروسامانی بدهیم. معلوم است هرکسی این را گفته کارشناس نبوده است.

 تنها راهکار بسیار مؤثر در دنیا این است که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری بتوانیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم. بزرگترین کارکرد این صندوق نیز افزایش قدرت مردم برای تأمین مسکن مورد نیاز است.

 این صندوق چند درصد قدرت خرید مردم را افزایش خواهد داد؟

 آخوندی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسکن در طول زمان حداقل 500 درصد قدرت خرید را افزایش می‌دهند.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    13 0
    تو رو خدا واسه این خونه ها پارکینگ هم بذارید. همین پریروز ماشین خواهر من رو دزدیدن به خاطر اینکه پارکینگ نداشتن و جلوی درب خونه بوده. یا ی کاری رو نکنید اگه اگه میکنید درست و اصولی انجام بدید. ضمنا قبل از ساخت شهر به زیر ساخت ها هم توجه کنید شهر پرند هنوز پلیس نداره و 110 رو که میگیرید به پلیس رباط کریم وصل میشه که اونا هم واضح گفتن به ما ربطی نداره زنگ بزن 196 شکایت کن.
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    4 0
    آقای آخوندی توروخدا به سایت ها سربزن به مسکن مهر پردیس سربزن بامردم صحبت کن به حرف های مدیران پردیس وپرند گوش نکن کافی نیست آقا من 40میلیون پول دادم برای دره بهشت پردیس شاید 15میلیون برداشت شده بابااین مابقی رابرداریدکارراتمام کنید اینهاباپیمانکاران تبانی کردند اونها هم هرروز بازی درمیآورند و کارراعقب میاندازند چراچون روزشمارنگذاشتندبرای سازنده ها خوب هرچی پروژه بیشترطول بکشه خوش بحال سازنده ها میشود قیمت ها را هی بالامیبرندمثل متقاضیان پرند شایدبعداز4سال هنوزصاحب خونه نشدند یا واحدناقص گرفتند من رفتم برای انتخاب واحدبعداز 14ماه پروژه شاید 50درصدهم پیشروی نداشت من 3طبقه 6واحدی میخواستم 4طبقه 8واحدی دادندیکی 125متری میخواست 90متری گرفت بعدگفتند بااحتساب مشاعات میشود 125متر نمیفهمند یا ...
  • بی نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    2 0
    مگه میشه قدرت خرید 500 درصد زیاد شه بعد قیمت ثابت بمونه آقای آخوندی مطمئن هستم اولین وزیری هستی که دولت رو به چالش میکشی
  • مریم A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    1 0
    با سلام و خسته نباشین ما متقاضیان مسکن مهر پرند 4 سال انتظار میکشیم تا خونه دار بشیم بعد تحویل گرفتن خونمون تازه اول بدبختی مون شروع میشه لطفا فکر زیر ساختهای این شهر باشین خدمات شهریش ضعیفه زودتر مترو راه بندازین تا مردم با اسودگی رفت و امد کنن مشکل مدرسه وهزاران مشکل پرند پایتخت اداری و پایتخت مسکن مهر را پیگیری کنین با تشکر
  • جواد IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    0 0
    با سلام و خدا قوت جناب اقای اخوندی ما در پروژه مسکن مهر شهرستان شبروان در استان خراسان شمالی ثبت نام کردیم زمان ثبت نام گفتند که نهایتا سقف پرداختی 9 الی 11 میلیون تموم میشه ولی الان که هنوز هم تکمیل نکردن میگن که 22 میلیون تموم میشه و معلوم نیست که کی تحویل میدن و اخرش چقدر باید بپردازیم خب اگه اینقدر پول داشتم میرفتیم خونه میخریدیم و الان ساکن بودم نه اینکه هم اجاره خونه بدم هم پول برای مسکن تهیه کنم با این وضع اقتصادی و بیکاری لطفا پیگیری کنید