۲ نفر
۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۴۰
اولینگیتو، جانوری بین خرس و گربه!

پستاندار تازه کشف شده جنگل‌های مه آلود آند که اولینگیتو نام گرفته، نخستین پستاندار گوشت‌خواری است که طی 35 سال اخیر در قاره آمریکا کشف شده و شبیه به عروسک خرسی زنده است.

مجید جویا: با اولینگیتو (olinguito) آشنا شوید. صاحب عکسی که اینجا می‌بینید یک گونه جانوری با نام علمی Bassaricyon neblina است که به تازگی کشف شده و شبیه به چیزی بین یک خرس عروسکی تدی و یک گربه خانگی است. این گونه که در جنگل‌های مه‌آلود آند در آمریکای جنوبی یافته شده، اولین پستاندار گوشتخواری است که در 35 سال اخیر در قاره آمریکا کشف شده است.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

اولینگیتو به گروهی از پستانداران به نام اولینگو تعلق دارد که از بستگان راکون‌ها و کوتیس‌ها هستند. ما چیز زیادی در مورد آنها نمی‌دانیم، به همین دلیل 10 سال پیش کریستوفر هلگن و همکارانش در موزه اسمیتسونیان در واشنگتن تلاش برای تعیین تعداد گونه‌های موجود اولینگو و این که ارتباط آنها با هم چگونه است را آغاز کردند.

بعد از آزمایش کردن نمونه‌ها در موزه، هلگان به چند مورد برخورد که به طور غیر عادی کوچک بودند، و جالب اینکه همه آنها هم متعلق به ارتفاعات رشته کوه‌های آند بودند. همه اولینگو‌های دیگر در ارتفاعات خیلی پایین‌تر زندگی می‌کنند، در نتیجه هلگن به سرعت دریافت که این اولینگوهای مینیاتوری؛ که او آنها را اولینگیتو نامید؛ باید گونه‌ای جدید از این جانور باشند. حتی با وجود اینکه اولینگیتوهای زنده در باغ وحش‌ها نمایش داده می‌شدند، هیچ فرد دیگری تا پیش از این نفهمیده بود که آنها یک گونه جدید هستند.

هلگن با مشاهده چند فیلم بی کیفیت که به نظر می‌رسید یک نمونه زنده را نشان می‌دهد، ترغیب شد به دامنه‌های غرب آند سفر کند تا اولینگیتوها را خود پیدا کند. آنها وزنی کمی کمتر از یک کیلوگرم داشتند، بیشتر وقت خود را بر روی درختان سپری می‌کردند و اغلب در شب نیز فعال بودند. اگرچه آنها به گروه پستانداران گوشت‌خوار تعلق داشتند، اما عمدتا از میوه‌ها تغذیه می‌کردند.

متاسفانه هلگن همچنین دریافته است که اولینگیتوها در خطر انقراض قرار دارند. طبق براورد او، آنها تا کنون 42 درصد از زیست‌بومشان را در اثر خانه سازی و کشاورزی از دست داده‌اند. او می‌گوید: «جنگل‌های مه آلود آند دنیای خاص خود را دارند، که پر از انواع گونه‌هایی است که در هیچ جای دیگر پیدا نمی‌شوند، و خیلی از آنها در خطر انقراض قرار دارند». 

جزئیات این تحقیق در نشریه زوکیز منتشر شده است.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد حمیدی A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    6 7
    جالبه. اگر مثل گربه چالاک باشه و مثل خرس قدرتمند و یا قرابتی با آنها داشته باشد جالب است. یکی از چیزهایی که خیلی دوست دارم دستکاری ژنتیکی موجودات و اختلاط آنها و ایجاد موجودات تکامل یافته تر است. می شود موجودات خاصی را ایجاد کرد و از آنها بهره برد. مثلا خرس با سگ. شاید ممکن نباشد ولی به هر حال می شود روی آن تحقیق کرد. یا پرندگان با پسنانداران! می شود موجودات جالبی خلق کرد!
    • مرضیه IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      5 0
      خدا رو شکر که شما ژنتیسین نشدی!
  • محسن IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    4 0
    صورتش بیشتر شبیه موشه تا خرس یا گربه!!!
  • بی نام IN ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    22 1
    صورتش کپی خرس پولیشی هاییه که تو خونه هممون پیدا میشه!خیلی نازه:)
  • حیدر A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    1 0
    سلام خیلی جالب و دیدنی بود. ممنون
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    2 0
    جالبه که تازه الان کشف شده .
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    1 1
    این چی هست؟؟ اییی بزه؟؟
  • اردشير A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    1 1
    اگر اونجا بودم . حتما به عنوان گربه خانگي نگهش ميداشتم. گربه خوبي مي شد برام. حتما به آدم هم حمله ميكنه و گاز هم ميگيره . كشورهاي خارجي كه همه نوعي جانوري را ميخورند حتما با اين هم يه غذاي گران قيمت درست مي كنند .
    • بی نام A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
      1 0
      اين بدبخت كمتر از يه كيلوئه چطوري ميخواد حمله كنه؟ :|
  • بی نام A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    6 0
    طبیعت وحشی خیلی عجیبه..خرس با گربه آخه یعنی چی فکر کنم پروازم میکنه فول آپشن
  • بی نام CN ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    14 0
    دوست دارم ایشان را از نزدیک ملاقات نموده؛سپس بچلانم و ابراز علاقه خود را بروز دهم :)))))
  • سید محمد IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    1 0
    پدربزرگ اینجانب هم حدود پنجاه سال پیش یه الاغ بزرگ تو تهرون کشف کرد!