۰ نفر
۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۷

پیروز حناچی در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:

عباس آخوندی، وزیر جدید راه و شـــهرســـازی، در صحبت‌های خود تاکید کرده است که پروژه مسکن مهر را طبق روال قبلی ادامه می‌دهد و به تعهدات دولت قبلی پایبند خواهد ماند. توجه به ایجاد مسکن اجتماعی یا مسکن برای کم‌درآمدها رویکردی است که در همه کشورهای دنیا مورد استفاده دولت‌ها قرار می‌گیرد و اکثر دولت‌ها توجه ویژه‌ای را به این موضوع نشان می‌دهند. در اجرای این پروژه توسط دولت‌ قبلی، مشکلات و موانعی وجود داشت.

اگر دولت جدید می‌خواهد پروژه مسکن مهر را ادامه داده و به تعهدات دولت نسبت به مردم پایبند بماند، چنانچه عقل حکم می‌کند، باید اشکالات قبلی را برطرف کرده و بازنگری‌هایی را در این‌باره انجام بدهد. یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باید در این پروژه به آن توجه شود، بحث مکان‌یابی مسکن مهر است؛ مشکلاتی که در زمینه مکان‌یابی مسکن مهر به عنوان مسکن اجتماعی در دولت قبلی وجود داشت، باید توسط این دولت برطرف شود. علاوه بر این، پروژه مسکن اجتماعی یا مسکن کم‌درآمدها در کشور ما از منابع غیرمستقیم دولتی تغذیه می‌کند که این رویکرد بهتر است هرچه سریع‌تر اصلاح شود. دولت می‌تواند برای تامین منابع مالی لازم برای این پروژه، از بخش خصوصی کمک بگیرد. اجرای پروژه مسکن مهر با استفاده از منابع بخش خصوصی، بار بزرگی را از دوش دولت برمی‌دارد و به این ترتیب، کار در حجم بیشتر و با کیفیت بهتری ارائه می‌شود. البته برای پروژه‌های ساخته شده، دیگر کاری نمی‌توان انجام داد و مساله آن‌ها را باید تمام‌شده فرض کرد. پروژه‌های در حال انجام هم بهتر است طبق روال قبلی ادامه پیدا کند. اگر اصلاحاتی قرار است صورت بگیرد، باید با تمرکز بر پروژه‌های جدید انجام شود تا موانع و مشکلات موجود برطرف شده و نقایص کمتری را در نتایج این پروژه‌ها مشاهده کنیم. 

یکی از نکات دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که در سایر نقاط دنیا، مسکن اجتماعی یا مسکن کم‌درآمدها در کنار مسکن متوسط و گران‌قیمت ساخته می‌شود و تلاش سازندگان بر این است که این سه نوع مسکن با هم ترکیب شوند. این رویکرد، تبعاتی از قبیل تقسیم‌بندی‌های شمالی و جنوبی و مناطق ثروتمندنشین و فقیرنشین شهرها را به دنبال نخواهد داشت و فقیر و غنی در کنار هم زندگی خواهند کرد. به این ترتیب، مشکلات به صورت متمرکز خودنمایی نمی‌کند. در ایران هم باید همین اتفاق را شاهد باشیم. 

در پایان باید تاکید کرد که دولت بهتر است روی بضاعت، توانمندی و منابع مالی بخش خصوصی و فعالان عرصه مسکن و شهرسازی حساب کند؛ زیرا در این بخش، ظرفیت‌های گسترده‌ای برای فعالیت وجود دارد. این تغییرات موجب خواهد شد که انتقادات کمتری را در این زمینه شاهد باشیم و رضایتمندی بیشتری را در میان اقشار کم‌درآمد جامعه مشاهده کنیم.  

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهزاد IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    9 1
    خدایی حرفش منطقی و حساب شدست خصوصا اونجایی که میگه باید برای تمام قشرهای جامعه در یک مکان به تناسب ثروت و نیازشون مسکن ساخته بشه تا همه قشرهای جامعع بتونن در یک جا باهم زندگی کنند