کارگردان برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن ریاست هیئت داوران بخش مسابقه بیست و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو را بر عهده دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ارتباط چن کایگه با جشنواره فیلم توکیو به سال 1993 و دوره ششم این جشنواره باز می‌گردد که فیلم «بدرود محبوبم» به کارگردانی او در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد.

فیلم کارگردان چینی آن سال جایزه نخل طلا جشنواره کن را به طور مشترک با «پیانو» به کارگردانی جین کمپیون از آن خود کرد و اولین فیلم چینی شد که جایزه برتر این جشنواره را دریافت کرده است.

کایگه سال 2008 نیز جایزه آکی‌را کوروساوا یک عمر دستاورد را از جشنواره توکیو گرفت.

کایگه 61 ساله یکی از چهره‌های نامدار «نسل پنجم» سینمای چین است. او با «زمین زرد» اولین فیلم بلند خود در سال 1984 برنده یوزپلنگ نقره‌ای جشنواره فیلم لوکارنو شد و با این فیلم در سطح بین‌المللی به شهرت رسید.

کایگه با «بدرود محبوبم» نامزد دو جایزه اسکار و در 1995 با فیلم فانتری «قول» نامزد جایزه گلدن گلوب شد. او در 1999 نیز با فیلم تاریخی «امپراتور و آدمکش» جایزه بزرگ جشنواره کن را گرفت.

پارسال فیلم «گرفتار شبکه» به کارگردانی او نماینده چین در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار بود. «تار زندگی» و «ماه اغواگر» از دیگر فیلم‌های کایگه است.

بیست و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو 17 تا 25 اکتبر (25 مهر تا 3 آبان) برگزار می‌شود.

ورایتی / 27 اکتبر / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =