معاون وزیر نفت لیبی از کاهش شدید صادرات نفت خام این کشور در روزهای اخیر و افت ٥٠ درصدی نسبت به هفته گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس از طرابلس، عمر شکمک اعلام کرد که در پی اعتراض نیروهای حفاظت از تاسیسات نفتی که سبب تعطیلی بخش عمده ای از میدان ها، پایانه ها و زیرساخت های نفتی این کشور شده است، صادرات نفت خام لیبی به سطوحی پایین از سطوح تولید پیش از آغاز ناآرامی ها در سال ٢٠١١ رسید.

وی افزود: : صادرات نفت لیبی هم اکنون به روزانه ٣٠٠ هزار تا ٣٢٠ هزار بشکه نفت خام یا یک پنجم رقم تولید روزانه یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه ای پیش از آغاز ناآرامی های سال ٢٠١١ در این کشور آفریقای شمالی رسیده است.

معاون وزیر نفت و گاز لیبی همچنین نسبت به خطر بحران کمبود سوخت در این کشور هشدار داد.

شکمک اعلام کرد: صادرات نفت خام لیبی هم اکنون نسبت به هفته گذشته با ٥٠ درصد کاهش رو به رو بوده است.

افت صادرات نفت خام لیبی به ویژه به کشورهای اروپایی در حالی رخ می دهد که هم اکنون بهای نفت به دلیل تشدید بحران سوریه با بیش از ١٥ درصد رشد رو به رو بوده است.

بهای نفت خام برنت در پایان معاملات روز گذشته آی سی آی لندن با  دو دلار و ٢٥ سنت افزایش به ١١٦ دلار و ٦١ سنت برای هر بشکه رسید.

قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا در پایان معاملات روز گذشته بازار نیویورک نیز با یک دلار و ٩ سنت افزایش، در سطح ١١٠ دلار و ١٠ سنت تثبیت شد.

در کنار اعتراض کارگران و نیروهای حفاظت از تاسیسات نفتی که سبب تعطیلی بسیاری از پایانه ها، پالایشگاه ها و میدان های نفتی در شرق لیبی شده است، گروهی از افراد مسلح در غرب لیبی فعالیت سه خط لوله نفتی با مجموع ظرفیت انتقال روزانه ٤٥٢ هزار بشکه را که نفت خام میدان های الفیل و الشراره را به پایانه ها منتقل می کند، متوقف کردند.

شکمک گفت: چنانچه فعالیت این خطوط لوله نفتی برای یک هفته متوقف بماند، لیبی با بحران کمبود سوخت در داخل رو به رو خواهد شد.

افراد مسلح در قبال اجازه از سرگیری فعالیت این خطوط لوله انتقال نفت، خواستار دریافت پول و وسایل نقلیه شده اند.

یک مقام نفتی لیبی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: پایانه نفتی برقع که برای صدور نفت خام به ایتالیا استفاده می شود پس از یک هفته تعطیلی شنبه گذشته (دوم شهریور) بازگشایی شد.

پایانه های نفتی السیدر، راس لانوف، الزویتنیه و مرسی الحریقه همچنان به دلیل اعتراض کارگران نفتی و مطالبه آنان برای دریافت دستمزد بیشتر تعطیل هستند.

فروش غیر قانونی نفت لیبی به وسیله نیروهای حفاظت از پایانه های نفتی که زیر نظر وزارت دفاع لیبی فعالیت می کنند، بر صادرات نفت خام این کشور نیز تاثیر منفی گذاشته است.

 مقام های دولت لیبی به شدت نسبت به فروش غیر قانونی نفت خام و ورود نفتکش ها برای بارگیری نفت خام خارج از کنترل دولت، هشدار داده اند.

تولید نفت خام لیبی در دوران حکومت قذافی همیشه یکنواخت بود اما در پی  آغاز نا آرامی های سال ٢٠١١ برای ساقط کردن رژیم دیکتاتوری قذافی، تولید و صادرات نفت این کشور به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و تولید نفت در برهه ای به طور کامل متوقف شد اما پس از سرنگونی رژیم قذافی تولید نفت این کشور در فوریه ٢٠١٢ از سر گرفته شد و روند بهبود تولید نفت تا پیش از دور تازه چالش های اخیر در صنعت نفت این کشور آفریقای شمالی شتاب چشمگیری داشت. 

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =